اقتصادی
فصل گرما و خرماپزان در هرمزگان شروع شده است و زمزمههای قطعیهای دوباره برق و قبضهای برق نجومی به گوش میرسد. افزایش ناگهانی و بیسابقه مبلغ قبض برق برخی از مشترکان بندرعباس، پرسشهای جدی درباره نحوه محاسبه تعرفهها، صحت قرائت کنتور و سازوکار رسیدگی به اعتراضات ایجاد کرده است.
بر اساس اطلاعات ارائهشده، مبلغ قبض یک مشترک در فروردینماه ۱۴۰۵ برابر با ۲۸۰ هزار تومان بوده که در اردیبهشتماه به ۶ میلیون تومان افزایش یافته؛ رشدی بیش از ۲۰ برابر در فاصله یک دوره مصرف. این اختلاف قابل توجه، موضوع را به یکی از موارد قابل بررسی در حوزه خدمات عمومی تبدیل کرده است. در همین باره با «حمید ساعدپناه»، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان گفتوگو کردهایم که در ادامه میخوانید.
«حمید ساعدپناه»، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان به خبرنگار صبح ساحل گفت:« اختلاف قیمت بیش از 2 برابر میتواند به دلیل عدم حضور مشترکان برق در منزل است که مامور برق کمترین مصرف را ثبت کرده و بدهی معوق دورههای پیشین در یک قبض، باعث قبضهایی با مبالغ هنگفت میشود.» وی با اشاره اینکه یکی از علل قبضهای هنگفت، اشکال فنی کنتور است، ادامه داد: «مشترکان با مراجعه به سامانه غیرحضوری شرکت توزیع برق، ثبت درخواست در دفاتر پیشخوان خدمات دولت، تماس با مرکز پاسخگویی ۱۲۱ یا مراجعه حضوری به اداره برق منطقه درخواست خود را ثبت کنند تا در صورت تأیید مشترک، آزمایش و تست فنی کنتور در آزمایشگاههای مورد تأیید شرکت توزیع نیز انجام شود».
میزان مصرف واقعی و مبنای محاسبه تعرفه
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان با بیان اینکه یکی از ابهامات اصلی در این پرونده، میزان دقیق مصرف (کیلوواتساعت) در هر دو دوره فروردین و اردیبهشت است، گفت: «افزایش مبلغ قبض معمولاً ناشی از یکی از عوامل؛ افزایش شدید مصرف و عبور از الگوی تعیینشده، اعمال ضرایب پلکانی افزایشی در مصرفهای بالا، تغییر در نوع کاربری (خانگی به تجاری و بالعکس)، اعمال بدهی یا مابهالتفاوت دورههای قبل است که بررسی صورتحساب جزئی (ریز مصرف) میتواند مشخص کند چه میزان انرژی مصرف شده و تعرفه بر چه اساسی محاسبه شده است».
تعرفه مناطق گرمسیری؛ آیا ضرایب حمایتی اعمال شده است؟
این مقام مسئول افزود:« استان هرمزگان در زمره مناطق گرمسیری کشور قرار دارد و بر اساس مصوبات وزارت نیرو، در ماههای گرم سال مشمول ضرایب حمایتی و افزایش سقف الگوی مصرف میشود. در مناطق گرمسیری، سقف الگوی مصرف در ماههای گرم افزایش مییابد تا فشار هزینهای کمتری به خانوارها وارد شود. با این حال، در صورت عبور از الگو، تعرفه بهصورت پلکانی و با نرخ بالاتر محاسبه میشود. اگر مصرف برق بیش از 2هزار و 500 کیلووات شود، قبض برق مشترک، بیشتر از تعرفهی همیشگی محاسبه میشود».
امکان تقسیط قبض
ساعدپناه در پایان بیان کرد:« در مواردی که مبلغ قبض به شکل غیرمنتظره افزایش یافته و مشترک توان پرداخت یکجای آن را ندارد، امکان تقسیط بدهی طبق ضوابط شرکت توزیع برق وجود دارد. این موضوع معمولاً از طریق مراجعه به اداره برق منطقه یا ثبت درخواست در سامانههای غیرحضوری پیگیری میشود».
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان درباره برنامههای خاموشی در فواصل گرما به خبرنگار صبح ساحل گفت:« درحال حاضر برنامهای برای جدول زمانبندی قطعی برق در استان هرمزگان در نظر گرفته نشده است و امیدواریم با صرفهجویی در مصرف برق و مدیریت آن نیازی به برنامه خاموشی نباشد».
روزنامه صبح ساحل
تبلیغات متنی
جدیدترین اخبار
نیروهای مسلح برای تقویت امنیت پایدار کاملا آماده هستند
تیم منتخب کشتی فرنگی فردا راهی ایروان میشود
بیش از ۱۰ میلیون نفر بازی ایران و مصر را از پلتفرمهای آنلاین دیدند
ماموریت دشوار بهبودیافتگان از اعتیاد
صدور هشدار تخلیه برای یک میلیون نفر در ژاپن
محمد طیب انصاری؛ ۳۷ سال خدمت در اتاق بازرگانی بندرعباس
مسئولان کمیته آمادگی جسمانی هرمزگان منصوب شدند
آن سوی آسیبدیدگی
واردات ملوانی از کیش مجاز شد
بندر کنگ، قلب تپنده دریانوردی هرمزگان
آن سوی آسیبدیدگی
« مدرسه دانشمند»، خاستگاه علم و فرهنگ
روایت یک نبرد دیپلماتیک برای حفظ نام خلیج فارس
سه ستون نامدار در تاریخ فوتبال هرمزگان
تیم ملی دوباره از استادیوم به فرودگاه میرود!
برای سوختگیری پول نقد همراه داشته باشید