بنزین در بندرعباس به وضعیتی رسیده که افراد پس از احوال پرسیهای روزمره از این معضل صحبت میکنند. صفهای کیلومتری جایگاههای سوخت هر روز، همه را به جز مسئولان استان شگفتزده میکند. در کنار این وضعیت بغرنجی که شهروندان با مشاغل مختلف از رانندهها، بازاریابها، کارکنان صنایع و مردم عادی دچارش شدهاند؛ عدهای از این شرایط گلآلود، ماهیگیری کرده و کسب و کار راه انداختهاند.
چند قدم آن طرفتر از صفهای خودروها در «نوار ساحلی» بندرعباس، «بلوار شهید رجایی» یا جای جای شهر، دستفروشان بنزین با بطریهای یک و نیم، 10 و 20 لیتری ایستادهاند. برخی حتی کسب و کار قبلیشان از جمله نان توموشی یا میوه فروشی را رها کرده و به فروش بنزین روی آوردهاند؛ 20 لیتر بنزین را 600 تا یک میلیون تومان میفروشند؛ فروشی 10 برابر جایگاههای سوخت. فروش خوبی هم دارند چراکه بسیاری از شهروندان وقت و اعصاب ساعتها ماندن در صف بنزین را ندارند. در این بین مردم عادی قربانی میشوند و چون توان پرداخت این مبالغ را ندارد باید رنج در صف ماندن را به جان بخرند.
بنزین، لیتری 30 تا 50 هزار تومان
خط ساحلی بندرعباس اولین دستفروش بنزین را چون مشتری دارد رد کردم و کمی آن طرفتر خانم مسنی را میبینم که زیر چتری رنگارنگ چند بطری بنزین جلویش قرار داده. ترمز کردم و از او پرسیدم بنزین لیتری چند؟ جواب داد: «یکی و نیمی 60 هزار تومان؛ لیتری 40». تخفیف خواستم و گفت:«ده لیتری را 380 هزار تومان به من میفروشد». دستفروش بعدی پیرمردی بود که 20 لیتر بنزین را 600 هزار تومان میفروخت. از او هم تخفیف خواستم و در جواب گفت:«بقیه 20 لیتر را تا 900 هزار تومان میفروشند و او تنها کسی است که این مبلغ میدهد».
از خط ساحلی به سمت بلوار شهید رجایی رفتم. نرسیده به پل پیامبر اعظم(ص)، دستفروشان میوه و وانتها هستند. آنجا هم از چندین دستفروش بنزین است که 20 لیتری بنزین را 750 هزار تومان میفروشند. وارد بزرگراه شهید رجایی که میشوم در سمت دیگرش صف خودروها به چشم میآید. صف بنزین جایگاه ترنج تا زیر پل پیامبر اعظم رسیده است(!) بلوار شهید رجایی هر چند قدم یک دستفروش بنزین وجود دارد که 20 لیتر را 650، 680 تا 700 هزار تومان میدهند. سه جوان حدود 17-18 ساله را میبینم که لبه بلوار نشستهاند و چندین بطری یک و نیمی بنزین جلویشان قرار دارد. کمی آن طرفتر سه 20 لیتری بنزین خالی به چشم میخورد. یک خودرو 2700 هم در حال خالی کردن 20 لیتری درون باکش است.
به پمپ بنزین نارگیل میرسم و باز هم سه صف بزرگ بنزین. وضعیت پمپ بنزین سامکو از این وخیمتر است. زیرسایه نامدیریتی مسئولان استان هرمزگان در زمینه سوخت؛ با توجه به حضور پرشماری که این دستفروشان در نقاط مختلف شهر دارند «یکی از عوامل» طولانیتر شدن صفهای بنزین هم میتوانند باشند. برخی معتقدند که با توجه به شرایط اقتصادی کشور و جامعه، نباید نان این دستفروشها را آجر کرد اما حمایت از معیشت «معدودی» به بهای مخدوش کردن روان، مال و وقت اکثریت مردم منطقی به نظر نمیرسد.
تبلیغات متنی
جدیدترین اخبار
نیروهای مسلح برای تقویت امنیت پایدار کاملا آماده هستند
تیم منتخب کشتی فرنگی فردا راهی ایروان میشود
بیش از ۱۰ میلیون نفر بازی ایران و مصر را از پلتفرمهای آنلاین دیدند
ماموریت دشوار بهبودیافتگان از اعتیاد
صدور هشدار تخلیه برای یک میلیون نفر در ژاپن
محمد طیب انصاری؛ ۳۷ سال خدمت در اتاق بازرگانی بندرعباس
مسئولان کمیته آمادگی جسمانی هرمزگان منصوب شدند
آن سوی آسیبدیدگی
واردات ملوانی از کیش مجاز شد
بندر کنگ، قلب تپنده دریانوردی هرمزگان
آن سوی آسیبدیدگی
« مدرسه دانشمند»، خاستگاه علم و فرهنگ
روایت یک نبرد دیپلماتیک برای حفظ نام خلیج فارس
سه ستون نامدار در تاریخ فوتبال هرمزگان
تیم ملی دوباره از استادیوم به فرودگاه میرود!