حوادث
بندرعباس و دیگر مناطق هرمزگان این روزها زیر سایه تهدید دوگانهای از سوی پشهها قرارگرفتهاند.
پشه آئدس ناقل تب دنگی و پشه آنوفل ناقل مالاریا، بهطور گسترده در محیطهای مسکونی، محلهها و فضاهای کاری حضور دارند و این موضوع هرمزگان را در وضعیت هشدار قرار داده است. طبق آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، شمار مبتلایان تب دنگی از ابتدای سال جاری به ۲۰۵ نفر رسیده که نسبت به ۱۳ مورد سال گذشته، افزایش چشمگیری است و مالاریا نیز با شناسایی و غربالگری بیش از ۲۶ هزار نفر از جمعیت پرخطر، همچنان تهدید جدی محسوب میشود.
قرنطینه دو هفتهای در پشهبند
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، با تشریح جزئیات مبتلایان تبدنگی بیان کرد که ۱۵۹ نفر مرد و باقی زنان هستند، ۵۶ نفر به دلیل شدت علائم در بیمارستانها بستریشدهاند، بیشترین موارد با ۱۹۸ نفر مربوط به شهرستان بندرعباس است که آبهای راکد شهری و فضاهای باز، بستر مناسبی برای رشد پشه آئدس فراهم کرده است.
«یحیی میرزاده»، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان مبتلایان را ۱۸۰ نفر ایرانی و ۲۵ نفر اتباع خارجی ساکن استان ذکر کرد. این مقام مسئول هشدار داد که افرادی که به تب دنگی مبتلا میشوند، باید تا دو هفته از پشهبند استفاده کنند تا از گزش مجدد و شدت گرفتن بیماری جلوگیری شود، چراکه این ویروس تنها از طریق نیش پشه آئدس منتقل میشود. وی تنها راه مؤثر مقابله با این بیماری را حذف محلهای تخمریزی پشه آئدس در محلهایی مانند آب جمع شده کولرها، زیرگلدانیها، قایقها و لاستیکهای فرسوده، بطریها و قوطیهای رهاشده و چالههای آسانسور اعلام کرد.
دکتر میرزاده به شهروندان توصیه کرد که در صورت بروز علائمی مانند تب بالا، سردرد شدید، درد عضلات و مفاصل یا بثورات پوستی، فوراً به مراکز درمانی مراجعه کنند.
گستردهترین غربالگری مالاریا در استان
همزمان، معاون بهداشتی دانشگاه از برنامه غربالگری مالاریا خبر داد و گفت: طی هفت ماه نخست سال جاری، ۲۶ هزار و ۶۱۰ نفر از جمعیت پرخطر استان بررسی شدند که ۱۳ هزار و ۷۱۴ نفر از آنها اتباع غیر ایرانی و مهاجران شاغل در استان بودند. وی مالاریا را همچنان یکی از چالشهای اصلی حوزه سلامت استان ذکر کرد و تشخیص و درمان بهموقع بیماران، اولویت تیمهای بهداشتی دانست. دکتر میرزاده توضیح داد که فعالیتهای بیماریابی و تشخیص مالاریا در حال حاضر در تمامی خانههای بهداشت، مراکز خدمات جامع سلامت و بیمارستانهای استان انجام میشود و در صورت شناسایی افراد مبتلا، درمان آنها رایگان و مطابق پروتکلهای کشوری ارائه میشود. این مقام مسئول با اشاره به تهدید ورود مالاریا از کشورهای همسایه شرقی و پراکندگی جمعیت در شرق استان، از لزوم همکاری مردم و مسئولان برای کنترل هر دو بیماری هشدار داد و تأکید کرد: به دلیل شیوع مالاریا در کشورهای همسایه شرقی و تردد اتباع بیگانه، احتمال ورود بیماری به جمعیت محلی وجود دارد . معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان با صراحت بیان کرد که کنترل تب دنگی و مالاریا نیازمند مشارکت فعال جامعه، مدیریت منابع آب و نظارت دقیق بر محیطهای مسکونی است.
نیش هر پشه، تهدیدی جدی
تب دنگی و مالاریا، هر دو با حضور گسترده پشهها، اکنون به تهدیدی جدی برای سلامت هرمزگان تبدیل شدهاند. آمارافزایشی مبتلایان به تب دنگی بهویژه در بندرعباس، نشان میدهد که بدون اقدام فوری در کنترل آبهای راکد، نظارت بر محیطهای شهری و مشارکت فعال مردم، این بیماریها میتوانند به بحران سلامت عمومی تبدیل شوند. تجربه سالهای گذشته و غربالگری گسترده مالاریا به روشنی نشان میدهد که پیشگیری، تشخیص زودهنگام و درمان بهموقع تنها راهکار مقابله با این تهدید است. هر نیش پشهای که پیشگیری نشود، میتواند موجی از بستری و تب را برای خانوادهها به همراه آورد؛ بنابراین، مسئولیت کنترل محیطشهری و رعایت نکات بهداشتی بر دوش همه شهروندان و نهادهای اجرایی است.
روزنامه صبح ساحل
تبلیغات متنی
جدیدترین اخبار
نیروهای مسلح برای تقویت امنیت پایدار کاملا آماده هستند
تیم منتخب کشتی فرنگی فردا راهی ایروان میشود
بیش از ۱۰ میلیون نفر بازی ایران و مصر را از پلتفرمهای آنلاین دیدند
ماموریت دشوار بهبودیافتگان از اعتیاد
صدور هشدار تخلیه برای یک میلیون نفر در ژاپن
محمد طیب انصاری؛ ۳۷ سال خدمت در اتاق بازرگانی بندرعباس
مسئولان کمیته آمادگی جسمانی هرمزگان منصوب شدند
آن سوی آسیبدیدگی
واردات ملوانی از کیش مجاز شد
بندر کنگ، قلب تپنده دریانوردی هرمزگان
آن سوی آسیبدیدگی
« مدرسه دانشمند»، خاستگاه علم و فرهنگ
روایت یک نبرد دیپلماتیک برای حفظ نام خلیج فارس
سه ستون نامدار در تاریخ فوتبال هرمزگان
تیم ملی دوباره از استادیوم به فرودگاه میرود!