07

تیر

1405


اجتماعی

16 دی 1398 08:42 0 کامنت

کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها از سیاست‌های راهبردی دستگاه قضایی است و در راستای اجرای این سیاست، جمعیت کیفری زندان‌های هرمزگان از ابتدای امسال تا پایان آذرماه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۵ درصد کاهش یافته است.

به گزارش صبح ساحل، رییس کل دادگستری هرمزگان یکشنبه در نشست فصلی رییسان و دادستان‌های حوزه‌های قضایی استان ضمن اعلام این آمار کاهشی، گفت: منظور از کاهش جمعیت کیفری به هیچ عنوان رهایی مجرمان حرفه‌ای و بر هم زنندگان نظم و امنیت جامعه نمی باشد.

علی صالحی بیان داشت: بلکه هدف از اعمال این سیاست، برخورداری زندانیان مستحق از تخفیف‌های قانونی و همچنین کاهش جمعیت ورودی به زندان ها از طریق پیشگیری از وقوع جرایم و تخلفات است.

وی افزود: تعامل بسیار خوب اداره کل زندان ها با محاکم قضایی استان و همچنین بهره گیری از همه ظرفیت های قانونی در کاهش جمعیت کیفری نقشی مؤثر داشته است.

صالحی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده جهت اجرای طرح مراقبت‌های الکترونیکی برای نخستین بار در هرمزگان، گفت: این طرح در راستای عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری و رئیس قوه قضائیه در راستای سیاست‌های کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها اجرایی می‌شود.

رییس کل دادگستری هرمزگان تصریح کرد: در نتیجه اجرای این طرح محکومان به حبس با رضایت خود زندانی و در محدوده مشخص در سامانه الکترونیکی تحت نظارت قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: این دستگاه مانند "جی پی اس" عمل کرده و توسط سیستم مانیتورینگ کنترل می‌شود و در صورت هرگونه دستکاری قابل مشاهده است و به زندانی تذکر و هشدار داده می‌شود و اگر فرد به هشدارها بی‌اعتنا باشد، به قاضی دادگاه اعلام خواهد شد تا اقدامات لازم در این خصوص اتخاذ شود.

رییس کل دادگستری هرمزگان در این نشست بر ضرورت تبیین فرهنگ بهره گیری از مجازات‌های جایگزین حبس و موضوع کاهش زندانیان مالی به ویژه زندانیان مهریه تاکید کرد.

صالحی با اشاره به برنامه‌های طرح تحول قوه قضاییه اظهار داشت: لازمه تحول، پویایی و حرکت براساس برنامه محوری و حضور میدانی و شبانه روزی می‌باشد و محورهای تحول نیز مشخص است که از جمله آن می توان به اتقان آراء، کاهش اطاله دادرسی، پیشگیری از وقوع جرم، حبس زدایی و کاهش جمعیت کیفری، بهره گیری از مجازات‌های جایگزین حبس، ارتقاء کیفیت خدمات قضایی، در دسترس مردم بودن، مبارزه جدی با مظاهر فساد و استفاده از تاسیسات نوین حقوقی اشاره کرد.

وی یادآورشد: از ابتدای امسال تاکنون بازدید قضات از زندان های هرمزگان نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش چشمگیری داشته و براساس گزارش مدیرکل زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی، استان هرمزگان در این شاخص  رتبه دوم کشوری را کسب نموده است.

منبع: ایرنا

دیدگاه ها (0)
img
img

نهضت سوادآموزی نیازمند محتوای متناسب با نسل امروز است

اعلام ۲روش ثبت‌نام داوطلبانه برای«خادمین امام شهید»در مراسم وداع و تشییع رهبر شهید انقلاب

هند محدودیت تردد در تنگه هرمز را لغو کرد

محمودی: امکان تبدیل سند دفترچه‌ای به تک‌برگ برای ورّاث مهیا است

کشف کالای قاچاق و توقیف یک شناور در بندرعباس

زمان برگزاری آزمون‌های دانش‌آموختگان داروسازی خارج از کشور تغییر کرد

اعتراض دانشجویان هرمزگان به حضوری شدن امتحانات تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد

سقوط بالگرد در شرق عربستان؛ تمامی سرنشینان کشته شدند

عراقچی با رئیس جمهور عراق دیدار و گفتگو کرد

«تردد خودروهای مناطق آزاد، گامی در مسیر خدمت‌رسانی و تحقق عدالت است»

تیم ملی والیبال ساحلی ایران نایب قهرمان شد

گفتگوی تلفنی قالیباف و نبیه بری

طرح تردد خودروهای پلاک مناطق آزاد پاسخی به مطالبه مردم است

افت بیش از ۱۰۰ هزار واحدی شاخص کل بورس در معاملات امروز

تیم ملی هندبال ساحلی ایران در رده نهم جهان ایستاد

img
خـبر فوری:

قطع ۴۸ ساعته آب شرب در سردشت و ۸ روستای بخش بشاگرد به دلیل شکستگی خط انتقال