07

تیر

1405


حوادث

07 تیر 1405 08:59 0 کامنت

رد خودروها، آغاز یک پرونده قضایی

عارف اکبری،دادستان مرکز استان‌، در گفت‌وگو با صبح ساحل اعلام کرد: گزارش این موضوع حدود دو هفته پیش از سوی نگهبان سایت پسماند به دادستانی رسیده است. به گفته وی، در این گزارش از ورود تعدادی خودرو به محل دفن گوشت‌ها پس از پایان عملیات امحا خبر داده‌شده بود.دادستان بندرعباس این را هم تأکید کرد که بلافاصله پس از وصول گزارش، دستور استعلام مشخصات خودروها از پلیس راهور صادر و هم‌زمان دستور توقیف خودروها و رانندگان در سامانه ثبت شد، این پرونده اکنون در شعبه اول بازپرسی دادسرای بندرعباس به‌صورت ویژه در حال رسیدگی است.

۵ نفر بازداشت و ۱۹ خودرو توقیف شد

تحقیقات اولیه خیلی زود وارد مرحله عملیاتی شد.تاکنون پنج نفر در ارتباط با این پرونده بازداشت‌ شده‌اند و دستور توقیف ۱۹ خودرو نیز صادر شده است. اکبری گفت: در پی اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات انجام‌شده، یکی از بازداشت‌شدگان راننده حمل گوشت بوده که در کنار منزلش دستگیر شد، در بازرسی از صندوق‌ عقب خودروی این فرد، حدود ۲۰۰ کیلوگرم گوشت فاسد کشف و ضبط شد، اما بازرسی از منزل وی حاکی از آن بود که هیچ‌گونه گوشت فاسدی در محل نگهداری نمی‌شد.

آیا گوشت‌ها به رستوران‌ها رسید؟

این مهم‌ترین پرسشی است که افکار عمومی این روزها مطرح می‌کند. دادستان مرکز هرمزگان با رد این ادعا گفت تاکنون هیچ دلیل یا مستند قضایی مبنی بر توزیع گوشت‌های خارج‌شده در رستوران‌های بین‌راهی‌ به دست نیامده و این موضوع هنوز برای مرجع قضایی احراز نشده است. وی افزود: پس از انتشار این‌ گزارش‌ها، دانشگاه علوم پزشکی، دامپزشکی و سایر دستگاه‌های نظارتی با حساسیت ویژه از رستوران‌ها، به‌ویژه مراکز بین‌راهی، بازدید کرده‌اند و تاکنون موردی مبنی بر توزیع این گوشت‌ها در بازار مصرف گزارش نشده است.

چه مقدار گوشت از زیرخاک خارج شده است؟

یکی از ابهام‌های اصلی این پرونده، حجم دقیق گوشت‌های دفن‌شده و میزان گوشت‌های خارج‌شده از محل است. اگرچه در گزارش‌های منتشرشده از دفن حدود ۷۰ تن گوشت فاسد سخن گفته‌شده، اما دادستان مرکز استان می‌گوید بررسی‌های اولیه چنین رقمی را تأیید نمی‌کند.اکبری اظهار کرد: هنوز‌ میزان دقیق گوشت‌های خارج‌شده مشخص نیست و اصل موضوع در دست بررسی است، همچنین حفاری انجام‌ شده بسیار محدود بوده و با توجه به اینکه گوشت‌ها در عمق حدود دو و نیم متری زمین دفن شده بودند، خارج کردن حجم زیادی از آن‌ها بدون استفاده از ماشین‌آلات سنگین عملاً امکان‌پذیر نیست.

آیا شیوه دفن اصولی بوده است؟

تحقیقات تنها به شناسایی عاملان خروج گوشت‌ها محدود نشده است.دادستان بندرعباس از بررسی نحوه امحای این محموله نیز خبر داد و گفت: «قرار است مشخص شود آیا فرآیند دفن مطابق ضوابط و استانداردهای بهداشتی انجام‌شده یا خیر».به گفته وی، نمایندگان دامپزشکی، سازمان اموال تملیکی، اداره بندر، گمرک، معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و سایر دستگاه‌های مسئول، مأمور بررسی نحوه دفن این محموله شده‌اند تا در صورت احراز هرگونه قصور یا تخلف، با عوامل آن برخورد قانونی‌ صورت گیرد. دادستان مرکز استان هرمزگان با تأکید بر اینکه سلامت مردم خط قرمز دستگاه قضایی است،تصریح کرد: تا شناسایی و دستگیری تمامی متهمان و توقیف همه خودروهای مرتبط، این پرونده با جدیت دنبال خواهد شد و اجازه نخواهیم داد هیچ فردی از برخورد قانونی مصون بماند.اکبری با اطمینان‌بخشی به شهروندان افزود: مردم مطمئن باشند دستگاه قضایی در موضوع سلامت عمومی هیچ‌گونه اغماض و کوتاهی نخواهد داشت،هر شخص یا مسئولی که از مرحله دفن این محموله تا نظارت بر فرآیند امحا مرتکب قصور، سهل‌انگاری یا ترک فعل شده باشد، بدون استثنا مورد برخورد قانونی قرار خواهد گرفت.وی تأکید کرد: نتایج رسیدگی‌ها و برخوردهای انجام‌شده نیز به‌صورت شفاف اطلاع‌رسانی و رسانه‌ای خواهد شد. دادستان بندرعباس با تأکید بر ادامه تحقیقات پلیسی اظهار کرد: نگهبان سایت پسماند نیز برای تکمیل روند رسیدگی و انجام تحقیقات بیشتر به دادسرا احضار شده است.

عدم سرقت از گوشت‌های فاسد

پس از انتشار این خبر، دادستان مرکز استان ساعاتی بعد در گفت‌وگو با صداوسیمای مرکز خلیج‌فارس، سرقت گوشت‌های فاسد از سایت پسماند را تکذیب کرد.اکبری بابیان اینکه بر اساس بازدید میدانی و مشاهدات عینی وی، سرقتی از گوشت‌های فاسد در سایت پسماند صورت نگرفته است، گفت: تاکنون پنج نفر بازداشت‌شده‌اند، اما تاکنون هیچ‌گونه ارتباط قطعی میان آنان و ادعای خروج یا سرقت گوشت‌های فاسد از محل دفن به اثبات نرسیده است و تحقیقات همچنان ادامه دارد.

عدم احراز ارتباط هیچ رستورانی با این پرونده

در پی انتشار گزارش‌ها درباره این پرونده، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که محموله مورد اشاره در سایت دفع پسماندشهرداری معدوم شده و نظارت بر این سایت نیز در حیطه وظایف شهرداری قرار دارد. همچنین بر اساس گزارش‌های موجود، عملیات معدوم‌سازی با حضور نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط انجام‌شده و اطلاع‌رسانی درباره جزئیات پرونده، نحوه معدوم‌سازی و نتایج بررسی‌ها بر عهده مراجع مسئول است.دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تصریح کرده است که بر اساس بازرسی‌های انجام‌شده تاکنون، هیچ رستوران یا مرکز تهیه و توزیع غذایی که ارتباط آن با این پرونده احرازشده باشد، شناسایی نشده است.

خروج محموله پیش از امحا از چرخه مصرف

اداره کل دامپزشکی هرمزگان نیز با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که مطابق قوانین کشور، مسئولیت نظارت بهداشتی بر تولید، کشتار، حمل، نگهداری، توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی بر عهده سازمان دامپزشکی است و این نظارت به‌صورت مستمر و تخصصی در سراسر استان انجام می‌شود. در این اطلاعیه تأکید شده است که محموله موردنظر پس از تشخیص غیرقابل‌مصرف بودن، مطابق ضوابط قانونی از چرخه مصرف انسانی خارج و تمامی اقدامات قانونی برای معدوم‌سازی آن انجام‌شده است.همچنین‌ بررسی سایر ابعاد این پرونده از سوی مراجع ذی‌صلاح همچنان ادامه دارد.دامپزشکی هرمزگان با اشاره به نظارت مستمر بازرسان خود بر زنجیره تولید تا عرضه فرآورده‌های خام دامی اعلام کرد: هرگونه عرضه فرآورده خام دامی فاقد مجوز بهداشتی یا خارج از شبکه رسمی، بدون اغماض پیگیری و متخلفان به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

افکار عمومی در انتظار پاسخ

باوجود بازداشت چند متهم، توقیف خودروها، اطلاعیه‌های دستگاه‌های مسئول و ادامه‌تحقیقات قضایی، هنوز مهم‌ترین پرسش‌های این پرونده بی‌پاسخ ‌مانده است؛ آیا همه گوشت‌های غیرقابل ‌مصرف مطابق ضوابط امحا شده‌اند؟ آیا در روند دفن و حفاظت از محل، قصور یا ترک فعلی صورت گرفته است؟ و اگر تخلفی رخ‌داده، مسئولیت آن بر عهده چه کسانی است؟ افکار عمومی اکنون بیش از هر چیز، منتظر پاسخ‌های روشن، مستند و قاطع است، پاسخ‌هایی که هم ابهام‌های این پرونده را برطرف کند و هم اطمینان دهد سلامت مردم، همان‌گونه که مسئولان تأکید می‌کنند، خط قرمزی است که هیچ‌کس حق عبور از آن را ندارد.

دیدگاه ها (0)
img
خـبر فوری:

آغاز ثبت‌نام کتاب‌های پایه‌های ورودی از امروز