07

تیر

1405


اجتماعی

02 خرداد 1405 09:49 0 کامنت

از سهمیه70 لیتری تا پاداش صرفه‌جویی

«محمد آشوری» استاندار هرمزگان بابیان اینکه مدیریت سوخت در شرایط فعلی و محاصره دریایی، نیازمند اتخاذ قواعدی است که هم حقوق شهروندی را محترم بشمارد و هم جلوی اختلالات موجود را بگیرد، اظهار داشت: با درک ناترازی ملی و شرایط خاص کشور، برای ساماندهی سهمیه‌های بنزین یک بسته جامع مدیریتی پس از کار کارشناسی دقیق، تدوین و به مبادی ذی‌ربط (مرکز کشور به وزارت نفت و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز) ارائه‌شده، در آنجا پیشنهاد‌های ما را بررسی کردند.

وی ادامه داد: اگرچه برنامه‌ریزی‌ها برای اجرای کامل این طرح از ابتدای ماه آینده است، اما تصمیماتِ میانی از جمله جمع‌آوری کارت‌های اضطراری جایگاه‌ها از دوم خردادماه جاری، باهدف نظم‌بخشی فوری به وضعیت موجود اتخاذشده است.آشوری در تشریح راهکارهای این بسته جامع که قرار است پس از تائید نهایی، سازوکار عرضه سوخت را در هرمزگان دگرگون کند، به نکاتی ازجمله انتقال سهمیه‌ها به کارت‌های شخصی، باهدف حذف واسطه‌گری و عرضه غیرمتعارف در حاشیه خیابان‌ها اشاره کرد و افزود: بررسی‌های کارشناسی دقیق روی میزان و نوع مصرف بخش‌های مختلف انجام‌شده و پیشنهادهای بسیار ارزشمندی تدوین‌شده است که در صورت تأیید و ابلاغ وزارتخانه، عملیاتی خواهد شد و تمامی سهمیه‌ها بر اساس اصول تعریف‌شده به کارت‌های سوخت شهروندان منتقل خواهد شد. وی پاسخ به اقتضائات اقلیمی را از دیگر جزئیات بسته عملیاتی هرمزگان دانست و ادامه داد: از ابتدای ماه جاری علاوه بر سهمیه ۶۰ لیتر و ۷۰ لیتر یارانه‌ای اختصاصی 3 هزارتومانی در کارت‌های شهروندان شارژ شد. آشوری از دیگر راهکارها را پاداش برای صرفه‌جویی اعلام و تصریح کرد: سازوکار ویژه‌ای طراحی‌شده که در آن، شهروندانی که موفق به صرفه‌جویی در مصرف سوخت شوند، می‌توانند سهمیه مازاد خود را با قیمت مناسب به دولت بازگردانند. وی بابیان اینکه تغییر روش‌های عرضه از دیگر نکات بسته پیشنهادی است، گفت: تغییرات ساختاری در جایگاه‌ها برای جلوگیری از صف‌های هیجانی و ایجاد سازوکار منطقه‌ای برای توزیع بهینه است.

دعوت از مردم برای مدیریت پایدار

استاندار هرمزگان با تأکید بر اینکه مشارکت مردم کلید اصلی موفقیت این طرح است، گفت: ما در یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی به سر می‌بریم، شرایط ناترازی در تأمین انرژی که ناشی از محدودیت‌ها و فشارهای خارجی بر تولید است، ایجاب می‌کند که با رویکرد مدیریت مصرف، از بروز مشکلات جدی‌تر جلوگیری کنیم. وی ادامه داد:عرضه غیرمتعارف بنزین در کنار خیابان‌ها، نشانه‌ای از اختلال است، حق مردم است که از این ظرفیت بهینه استفاده کنند و ما در تلاشیم تا با اجرای این قوانین، شهروندان دچار مشکلی نشوند. آشوری ادامه داد: بااین‌حال، اگر ۱۰ درصد صرفه‌جویی توسط هر شهروندی صورت گیرد، تعادل در عرضه سوخت پایداری خواهد شد. آشوری در پایان خاطرنشان کرد که اقدامات فعلی، مرحله گذار به سمت یک الگوی جدید است که از ابتدای ماه آینده به‌طور کامل اجرایی خواهد شد تا هرمزگان بتواند با بهترین بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود، دوران ناترازی را با کمترین تنش پشت سر بگذارد.

دیدگاه ها (0)
img
خـبر فوری:

قطع ۴۸ ساعته آب شرب در سردشت و ۸ روستای بخش بشاگرد به دلیل شکستگی خط انتقال