اجتماعی
بنزین هرمزگان در مسیر «مدیریت هوشمند»، از جمعآوری کارتهای آزاد تا بسته های تشویقی با تصمیم قاطع مدیریت استان، از دوم خردادماه استفاده از کارتهای سوخت اضطراری (آزاد) در جایگاههای سوخت هرمزگان متوقف شد تا با اجرای این گامِ نخست، بسترسازی برای عملیاتی شدن «بسته جامع مدیریت مصرف» بهعنوان راهکار نهایی استاندار برای عبور از ناترازی و پایان دادن به صفهای طولانی آغاز شود. درحالیکه ناترازی تولید و مصرف بنزین در کنار شرایط اقلیمی هرمزگان و شرایط جنگی، جایگاههای سوخت را با چالش صفهای هیجانی مواجه کرده است، استاندار هرمزگان در گفتوگو اختصاصی با صبح ساحل، از تدوین و ارسال یک بسته جامع مدیریتی به پایتخت خبر داد که با رویکرد «عدالت در توزیع» و «پاسخ به اقتضائات اقلیمی»، قرار است به وضعیت عرضه بنزین در این استان سامان دهد. وی ابعاد جدیدی از راهبرد مدیریتی استان برای برونرفت از این وضعیت را تشریح کرد.
از سهمیه70 لیتری تا پاداش صرفهجویی
«محمد آشوری» استاندار هرمزگان بابیان اینکه مدیریت سوخت در شرایط فعلی و محاصره دریایی، نیازمند اتخاذ قواعدی است که هم حقوق شهروندی را محترم بشمارد و هم جلوی اختلالات موجود را بگیرد، اظهار داشت: با درک ناترازی ملی و شرایط خاص کشور، برای ساماندهی سهمیههای بنزین یک بسته جامع مدیریتی پس از کار کارشناسی دقیق، تدوین و به مبادی ذیربط (مرکز کشور به وزارت نفت و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز) ارائهشده، در آنجا پیشنهادهای ما را بررسی کردند.
وی ادامه داد: اگرچه برنامهریزیها برای اجرای کامل این طرح از ابتدای ماه آینده است، اما تصمیماتِ میانی از جمله جمعآوری کارتهای اضطراری جایگاهها از دوم خردادماه جاری، باهدف نظمبخشی فوری به وضعیت موجود اتخاذشده است.آشوری در تشریح راهکارهای این بسته جامع که قرار است پس از تائید نهایی، سازوکار عرضه سوخت را در هرمزگان دگرگون کند، به نکاتی ازجمله انتقال سهمیهها به کارتهای شخصی، باهدف حذف واسطهگری و عرضه غیرمتعارف در حاشیه خیابانها اشاره کرد و افزود: بررسیهای کارشناسی دقیق روی میزان و نوع مصرف بخشهای مختلف انجامشده و پیشنهادهای بسیار ارزشمندی تدوینشده است که در صورت تأیید و ابلاغ وزارتخانه، عملیاتی خواهد شد و تمامی سهمیهها بر اساس اصول تعریفشده به کارتهای سوخت شهروندان منتقل خواهد شد. وی پاسخ به اقتضائات اقلیمی را از دیگر جزئیات بسته عملیاتی هرمزگان دانست و ادامه داد: از ابتدای ماه جاری علاوه بر سهمیه ۶۰ لیتر و ۷۰ لیتر یارانهای اختصاصی 3 هزارتومانی در کارتهای شهروندان شارژ شد. آشوری از دیگر راهکارها را پاداش برای صرفهجویی اعلام و تصریح کرد: سازوکار ویژهای طراحیشده که در آن، شهروندانی که موفق به صرفهجویی در مصرف سوخت شوند، میتوانند سهمیه مازاد خود را با قیمت مناسب به دولت بازگردانند. وی بابیان اینکه تغییر روشهای عرضه از دیگر نکات بسته پیشنهادی است، گفت: تغییرات ساختاری در جایگاهها برای جلوگیری از صفهای هیجانی و ایجاد سازوکار منطقهای برای توزیع بهینه است.
دعوت از مردم برای مدیریت پایدار
استاندار هرمزگان با تأکید بر اینکه مشارکت مردم کلید اصلی موفقیت این طرح است، گفت: ما در یک جنگ تمامعیار اقتصادی به سر میبریم، شرایط ناترازی در تأمین انرژی که ناشی از محدودیتها و فشارهای خارجی بر تولید است، ایجاب میکند که با رویکرد مدیریت مصرف، از بروز مشکلات جدیتر جلوگیری کنیم. وی ادامه داد:عرضه غیرمتعارف بنزین در کنار خیابانها، نشانهای از اختلال است، حق مردم است که از این ظرفیت بهینه استفاده کنند و ما در تلاشیم تا با اجرای این قوانین، شهروندان دچار مشکلی نشوند. آشوری ادامه داد: بااینحال، اگر ۱۰ درصد صرفهجویی توسط هر شهروندی صورت گیرد، تعادل در عرضه سوخت پایداری خواهد شد. آشوری در پایان خاطرنشان کرد که اقدامات فعلی، مرحله گذار به سمت یک الگوی جدید است که از ابتدای ماه آینده بهطور کامل اجرایی خواهد شد تا هرمزگان بتواند با بهترین بهرهبرداری از ظرفیتهای موجود، دوران ناترازی را با کمترین تنش پشت سر بگذارد.
تبلیغات متنی
جدیدترین اخبار
بندر شهید رجایی، میزبان مرکز لجستیکی قزاقستان میشود
ویرایش حوزه آزمون دستیاری تخصصی از امروز آغاز شد
فروش سایپا دیزل به دلیل اختلال بانکی لغو شد
زمان امتحانات نهایی تغییر نمیکند/ امسال استخدامی نداریم
نخست وزیر آرژانتین استعفا کرد
ایران در خردادماه امسال ۳۷۶ بار لرزید
همدلی برای روشنایی ایران
بازگشت تدریجی پروازهای خارجی به ایران/ امارات از این هفته، لوفتهانزا از آبان
توافق سطحی یا ریشهای؟
۵۷ گل خورده سهم آسیاییها در مرحله گروهی جام جهانی
گذار از «کیفرگرایی» به «عدالت ترمیمی» در دادگاه اطفال
وقتی اعتماد مردم نشانه میرود
هرمزگان؛ جبهه نبرد با قاچاق
عملیات قاطع موشکی و پهپادی در پاسخ به تجاوزهای آمریکا
سرانجام نامعلوم گوشتهای مدفون