07

تیر

1405


اجتماعی

30 اردیبهشت 1405 11:39 0 کامنت

به گزارش صبح ساحل؛ شهلا کاظمی‌پور، جمعیت‌شناس، با اشاره به تحولات جمعیتی ایران می‌گوید مهم‌ترین تغییر سال‌های اخیر، دگرگونی هرم سنی جمعیت کشور است؛ به‌طوری که ایران از ساختار جمعیتی جوان و پرجمعیت دهه‌های گذشته، به سمت کاهش موالید و افزایش سهم سالمندان حرکت کرده است.

به گفته او، ایران از سال ۱۳۸۵ وارد «پنجره جمعیتی» شده؛ دوره‌ای که بیش از دو سوم جمعیت در سن فعالیت اقتصادی قرار دارند و در صورت برنامه‌ریزی صحیح می‌تواند فرصت مهمی برای رشد اقتصادی و توسعه کشور باشد. با این حال، کاظمی‌پور معتقد است بخش قابل توجهی از این ظرفیت به دلیل بیکاری، اشتغال کم‌بازده، ضعف بهره‌وری و مشکلات اقتصادی از دست رفته است.این جمعیت‌شناس هشدار می‌دهد اگر از فرصت پنجره جمعیتی برای تقویت اقتصاد، اشتغال و زیرساخت‌های درمانی استفاده نشود، ایران طی ۱۰ تا ۱۵ سال آینده وارد مرحله سالمندی گسترده خواهد شد؛ شرایطی که در آن افزایش جمعیت سالمندان با ضعف امکانات درمانی و مشکلات معیشتی همراه می‌شود و کشور را با «سالمندی گرفتار» مواجه می‌کند.

او با اشاره به افزایش تعداد سالمندان کشور می‌گوید جمعیت افراد بالای ۶۵ سال از حدود پنج میلیون نفر در سال ۱۳۹۵ به حدود هفت میلیون نفر رسیده و پیش‌بینی می‌شود این رقم تا سال ۱۴۲۵ به حدود ۲۵ میلیون نفر افزایش یابد؛ موضوعی که فشار سنگینی بر نظام سلامت و خدمات اجتماعی وارد خواهد کرد.کاظمی‌پور تأکید می‌کند حتی در شرایط فعلی نیز بسیاری از سالمندان برای تأمین هزینه‌های درمان با مشکل روبه‌رو هستند و سیستم بهداشت و درمان کشور پاسخگوی کامل نیاز آن‌ها نیست.

به گفته او، طولانی بودن صف‌های درمانی و هزینه بالای خدمات پزشکی از نشانه‌های آماده نبودن زیرساخت‌های کشور برای ورود به دوره سالمندی است.او همچنین کاهش شدید نرخ باروری را یکی دیگر از مهم‌ترین تحولات جمعیتی ایران می‌داند و می‌گوید میانگین تعداد فرزند در خانواده‌های ایرانی از ۶.۵ فرزند در دهه ۶۰ به حدود ۱.۶ فرزند رسیده؛ روندی که در مقایسه با سایر کشورها بسیار سریع اتفاق افتاده و ایران آن را طی حدود ۲۰ سال تجربه کرده است.این جمعیت‌شناس، افزایش سطح سواد، تغییر نگرش نسل جوان، گسترش شهرنشینی، مشکلات اقتصادی، نگرانی نسبت به آینده، مهاجرت و آسیب‌های اجتماعی را از عوامل اصلی کاهش ازدواج و فرزندآوری عنوان می‌کند و معتقد است سیاست‌های تشویقی دولت در سال‌های اخیر نتوانسته تأثیر قابل توجهی بر افزایش موالید داشته باشد.

کاظمی‌پور می‌گوید تمرکز صرف بر وام‌های فرزندآوری راهکار مؤثری نیست و بهتر است بودجه‌های مرتبط با این حوزه صرف تقویت زیرساخت‌های اقتصادی، ایجاد امنیت شغلی، کاهش تورم و بهبود شرایط معیشتی مردم شود؛ چراکه خانواده‌ها حتی برای تأمین نیازهای اولیه کودکان مانند شیر خشک نیز با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند.

منبع:خبرآنلاین

دیدگاه ها (0)
img
img

اعتراض دانشجویان هرمزگان به حضوری شدن امتحانات تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد

سقوط بالگرد در شرق عربستان؛ تمامی سرنشینان کشته شدند

عراقچی با رئیس جمهور عراق دیدار و گفتگو کرد

«تردد خودروهای مناطق آزاد، گامی در مسیر خدمت‌رسانی و تحقق عدالت است»

تیم ملی والیبال ساحلی ایران نایب قهرمان شد

گفتگوی تلفنی قالیباف و نبیه بری

طرح تردد خودروهای پلاک مناطق آزاد پاسخی به مطالبه مردم است

افت بیش از ۱۰۰ هزار واحدی شاخص کل بورس در معاملات امروز

تیم ملی هندبال ساحلی ایران در رده نهم جهان ایستاد

تا دقایقی دیگرپیام رهبر انقلاب به مناسبت هفته قوّه قضائیه منتشر می‌شود

اجرای طرح تردد خودروهای مناطق آزاد به رونق سرمایه‌گذاری در هرمزگان کمک می‌کند

بیانیه وزارت امور خارجه درباره نقض مجدد تفاهم توسط آمریکا

شرکت‌کنندگان مراسم تشییع رهبر شهید انقلاب، بیمه می‌شوند

دستور سازمان غذا و دارو برای جمع‌آوری پودرهای وزن‌دهی «رویال»

جمع‌آوری ۹ دستگاه استخراج غیرمجاز رمز ارز در قشم

img
خـبر فوری:

آغاز ثبت‌نام کتاب‌های پایه‌های ورودی از امروز