بین الملل
وزیر میراث فرهنگی در بازدید از کنیسه کلیمیان تهران (رفیعنیا) که در جنگ تخریب شد، گفت: این کنیسه به ثبت ملی و بازسازی میشود و اسناد تخریب آن به عنوان سند جنایت جنگی برای مجامع بینالمللی فرستاده خواهد شد.
به گزارش صبح ساحل، سیدرضا صالحی امیری، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حاشیه مراسم «همنوایی در کنیسه زخمی تهران» که پنجشنبه ۲۴ اردیبهشت در کنیسه رفیعنیا (که در روزهای پایانی جنگ در حمله هوایی آمریکا و اسرائیل به تهران تخریب شد) برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: انصافاً باورکردنی نیست که رژیم صهیونیستی به هموطنان کلیمی ما تعدی و تجاوز کند. ما هرگونه جنایتی را از یک رژیم کودککش و جنایتکار پیشبینی میکردیم، اما اینکه به یهودیان ایران، به کلیمیان ایران و به کنیسهای در ایران حمله شود، واقعاً خارج از تصور و باور ما بود.
او افزود: با وجود همه خسارتهایی که این کنیسه و جامعه کلیمیان ایران متحمل شدهاند، یک حقیقت برای جهانیان روشن شد، اینکه رژیم صهیونیستی به هیچ قاعده، قانون و اصل انسانی پایبند نیست. همین مکانی که امروز شما در آن حضور دارید، خود به تنهایی سند یک جنایت است.
صالحی امیری بیان کرد: من باور دارم کلیمیان ایران جامعهای نجیب، دغدغهمند و همراه مردم ایران هستند؛ انسانهایی که همواره در کنار ایران ایستادهاند، در روزهای سخت در کنار ملت خود بودهاند و نسبت به سرنوشت این سرزمین احساس مسئولیت داشتهاند. به نظر میرسد پیام رژیم صهیونیستی به آنها این بوده که چرا در کنار ایران و ایرانیان ایستادهاید، اما پاسخ ملت ایران روشن است؛ ایرانزمین و همه ایرانیان، فارغ از رنگ، نژاد و مذهب، در برابر دشمنان خود ایستادگی خواهند کرد.
وزیر میراث فرهنگی در ادامه تاکید کرد: روزی خواهد رسید که دشمن ناچار به پذیرش شکست شود و ایران و ایرانیان سربلند و پیروز باقی بمانند.
او اظهار کرد: به باور من، این مکان علاوه بر بازسازی، باید بخشی از آن به موزهای برای ثبت این رویداد تبدیل شود؛ مکانی که در حافظه تاریخی ایرانیان، جهانیان و نسلهای آینده باقی بماند تا دنیا بداند رژیمی کودککش به قلب ایران حمله کرد و این جنایت باید در تاریخ این سرزمین ثبت شود.
صالحی امیری سپس گفت: ما این مکان را به عنوان یک رویداد ثبت ملی خواهیم کرد و اسناد آن را برای مجامع بینالمللی ارسال خواهیم کرد تا جهانیان بدانند ملت ایران در برابر چه دشمنی مقاومت کرده است.
او افزود: نکته مهم دیگر، قدردانی از مردم و نهادهای مردمی است. بسیاری از این برنامهها و رویدادها توسط جامعه مدنی برگزار میشود و دولت نقش مستقیمی در آنها ندارد. من نیز امروز از طرف دولت آمدهام تا از جامعه مدنی و از مردم ایران قدردانی کنم.
صالحی امیری گفت: ما در اصفهان، تهران و بسیاری دیگر از نقاط ایران، کنیسهها و جوامع کلیمی فعالی داریم و این کنیسه نیز انشاءالله در شأن کلیمیان ایران بازسازی خواهد شد. حتماً برای تجهیز، تکمیل و حمایت مالی آن کمک خواهیم کرد و همزمان این پرونده را به عنوان یک سند حقوقیِ جنایت، به مجامع بینالمللی ارائه خواهیم داد.
تبلیغات متنی
جدیدترین اخبار
بندر شهید رجایی، میزبان مرکز لجستیکی قزاقستان میشود
ویرایش حوزه آزمون دستیاری تخصصی از امروز آغاز شد
فروش سایپا دیزل به دلیل اختلال بانکی لغو شد
زمان امتحانات نهایی تغییر نمیکند/ امسال استخدامی نداریم
نخست وزیر آرژانتین استعفا کرد
ایران در خردادماه امسال ۳۷۶ بار لرزید
همدلی برای روشنایی ایران
بازگشت تدریجی پروازهای خارجی به ایران/ امارات از این هفته، لوفتهانزا از آبان
توافق سطحی یا ریشهای؟
۵۷ گل خورده سهم آسیاییها در مرحله گروهی جام جهانی
گذار از «کیفرگرایی» به «عدالت ترمیمی» در دادگاه اطفال
وقتی اعتماد مردم نشانه میرود
هرمزگان؛ جبهه نبرد با قاچاق
عملیات قاطع موشکی و پهپادی در پاسخ به تجاوزهای آمریکا
سرانجام نامعلوم گوشتهای مدفون