06

آذر

1404


علم و فناوری

20 آبان 1404 10:16 0 کامنت

هوش مصنوعی در آموزش یعنی چه؟

هوش مصنوعی (AI) به زبان ساده یعنی سیستم‌هایی که می‌توانند از داده‌ها یاد بگیرند و پیشنهادهای شخصی‌سازی‌شده ارائه دهند. در آموزش، این فناوری می‌تواند با تحلیل عملکرد دانش‌آموز، مسیر یادگیری مخصوص خودش را طراحی کند.

ابزارهایی مثل Khanmigo (در Khan Academy)، Google Classroom AI Assistant و Quizlet AI Tutor به والدین و معلمان کمک می‌کنند تا بفهمند کودک دقیقاً در چه زمینه‌ای قوی یا ضعیف است.

چرا استفاده اخلاقی از AI مهم است؟

هوش مصنوعی می‌تواند کمک‌کننده باشد، اما اگر بدون درک روان‌شناسی یادگیری از آن استفاده کنیم، تبدیل به عامل استرس می‌شود. کودکی که احساس کند تحت «نظارت دائمی» است، اعتمادبه‌نفسش کاهش می‌یابد. پژوهش‌های UNESCO (2024) و OECD (2023) تأکید می‌کنند که فناوری آموزشی زمانی مفید است که حریم خصوصی، استقلال و ارتباط انسانی حفظ شود.

مسیر عملی برای والدین

۱. هدف را شفاف کنید:

پیش از نصب هر ابزار یا پلتفرم هوش مصنوعی، از خودتان بپرسید: «می‌خواهم چه چیزی را بهبود بدهم؟» تمرکز؟ درک مطلب؟ یا زمان‌بندی مطالعه؟ هدف روشن، جلوی وسوسه‌ی کنترل همه‌چیز را می‌گیرد.

۲. انتخاب ابزار امن و آموزشی:

از پلتفرم‌هایی استفاده کنید که توسط نهادهای آموزشی معتبر پشتیبانی می‌شوند. ابزارهایی مثل Khan Academy، Coursera Kids یا Duolingo دارای بخش‌های هوش مصنوعی امن برای نوجوانان هستند و داده‌های آن‌ها محافظت می‌شود.

۳. همراهی نه نظارت:

به‌جای اینکه هر شب گزارش AI را بررسی کنید، هفته‌ای یک‌بار در کنار فرزندتان نتایج را مرور کنید. بپرسید: «به نظرت کجای یادگیریت قوی‌تر شده؟» این گفت‌وگو حس مشارکت ایجاد می‌کند.

۴. از AI برای تشویق استفاده کنید، نه تنبیه:

اگر ابزار نشان داد در درسی افت کرده، نپرسید «چرا این‌قدر پایین اومده؟» بلکه بپرسید «چطور می‌تونیم با کمکش بهتر بشیم؟». این نگاه رشد به کودک می‌آموزد که خطا بخشی از مسیر پیشرفت است.

۵. ترکیب با بازخورد انسانی:

هیچ فناوری جای معلم و ارتباط انسانی را نمی‌گیرد. بهترین مدل، ترکیب داده‌های AI با بازخورد معلم و احساس والد است. اگر کودک حس کند انسان‌ها هنوز مهم‌تر از ماشین‌اند، از فناوری هم با آرامش بیشتری استفاده می‌کند.

منابع برای مطالعه بیشتر

•UNESCO (2024). Guidelines for Generative AI in Education and Research

•OECD (2023). AI Literacy and Student Autonomy Framework

•Khan Academy (Khanmigo) Learning Reports

•Google for Education (AI Progress Tracker)

•Duolingo Research Center (AI in Personalized Learning, 2023)

نتیجه‌گیری

هوش مصنوعی زمانی مفید است که به ابزار رشد تبدیل شود، نه ابزار کنترل. اگر والدین بتوانند با نگاهی انسانی و اخلاقی از فناوری برای رصد مسیر یادگیری فرزندشان استفاده کنند، مدرسه از محیط استرس‌زا به محیط رشد و همکاری تبدیل می‌شود.

در ابتدا، به‌جای بیشتر دانستن از عملکرد فرزند، بیایید بهتر فهمیدنِ او را تمرین کنیم و بگذاریم فناوری هم در خدمت همین هدف باشد.

روزنامه صبح ساحل

دیدگاه ها (0)
img

تورم سالانه آبان 1404 به 40.4 درصد رسید

پرداخت پول در بنگاه ممنوع شد

"عارفه حسین زاده" مدال طلای شطرنج کسب کرد

رشد خیره‌کننده سودآوری شرکت پالایش نفت بندرعباس در ۶ ماهه ۱۴۰۴/ عبور سود خالص از کل سود سال گذشته

ایران، مدعی اصلی گروه در انتخابی جام جهانی بسکتبال

افزایش 12 درصدی صادرات غیرنفتی بحرین در سه ماهه سوم سال جاری به ارزش 2.8 میلیارد دلار

انرژی در نهاد انقلاب هوش مصنوعی قرار دارد

افزایش کشته شدگان آتش‌سوزی هنگ‌کنگ به ۵۵ نفر

اعلام زمان ثبت‌نام دو کنکور مهم سال ۱۴۰۵/دفترچه آزمون فرهنگیان اواخر آذر منتشر می‌شود

تمامی مجموعه‌های ورزشی استان هرمزگان ۶ تا ۹ آذرماه تعطیل شد

حواشی هفته

ارائه خدمات رایگان دندانپزشکی با حمایت شرکت پالایش نفت بندرعباس در مناطق محروم

راه‌اندازی دبیرخانه داوری و شورای حل اختلاف ویژه نظام مهندسی ساختمان در هرمزگان

پایان عملیات زهکشی و آغاز مرحله خاک‌ریزی در محله مسجد سیدنا حمزه و خور سیووه بندرتاریخی لافت

پیام تبریک شهردار و اعضای شورای اسلامی بندرلافت به جوانان سرافراز لافت

خـبر فوری:

تمامی مجموعه‌های ورزشی استان هرمزگان ۶ تا ۹ آذرماه تعطیل شد