سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در اظهاراتی گفت: «تصمیم ایران برای تعلیق همکاری خود با آژانس بینالمللی انرژی اتمی نگرانکننده است.»
به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایسنا، «استفان دوجاریک»، سخنگوی «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل شامگاه چهارشنبه گفت: «تصمیم ایران برای تعلیق همکاری خود با آژانس بینالمللی انرژی اتمی نگرانکننده است.»
طبق گزارش خبرگزاری روسی «تاس» او افزود: «ما شاهد یک تصمیم رسمی بودهایم و این آشکارا نگرانکننده است. من معتقدم که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در درخواستهای خود از ایران برای همکاری با آژانس بینالمللی انرژی اتمی بسیار پیگیر بود.»
دوجاریک در آخر گفت که هیچ اطلاعی در مورد اینکه آیا ایران اطلاعیه رسمی در مورد تصمیم خود به سازمان ملل ارسال کرده است یا خیر، ندارد.
هفته گذشته، مجلس شورای اسلامی ایران طرح ۲ فوریتی تعلیق همکاری تهران با آژانس اتمی را که در پاسخ به تجاوز وحشیانه آمریکا به تاسیسات هستهای کشور ارائه شد، به تصویب رساند که پس از آن به تائید شورای نگهبان نیز رسید.
«مسعود پزشکیان» رئیسجمهوری ایران، امروز (چهارشنبه) قانون «الزام دولت به تعلیق همکاری با آژانس بینالمللی انرژی اتمی» را برای اجرا ابلاغ کرده است.
بر اساس این قانون، دولت جمهوری اسلامی ایران موظف شده است هرگونه همکاری با آژانس بینالمللی انرژی اتمی را تا زمان تضمین «امنیت تأسیسات و دانشمندان هستهای» به حالت تعلیق درآورد.
پیش از این، آژانس بینالمللی انرژی اتمی با انتشار بیانیهای در واکنش به این تصمیم ایران اعلام کرد: ما از این گزارشها مطلع هستیم. آژانس بینالمللی انرژی اتمی منتظر اطلاعات رسمی بیشتر از ایران است.
«اسماعیل بقائی» سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در مصاحبه اخیر خود با شبکه راشاتودی گفته بود: بازرسان آژانس همچنان در ایران هستند و به کار خود ادامه میدهند اما مسئله این است که تأسیسات هستهای ما به شدت آسیب و مورد هدف قرار گرفتهاند. سازمان انرژی اتمی ما در حال بررسی میزان خسارات است تا ببینیم چگونه میتوان همکاری با آژانس را از سر گرفت.
مقامات جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه فعالیتهای هستهای ایران کاملا صلحآمیز بوده و آژانس بینالمللی انرژی اتمی نیز ماهیت صلحآمیز برنامه هستهای کشور را تائید میکند، حمله هفته گذشته آمریکا به سه سایت هستهای در ایران را تجاوز غیرقانونی عنوان و آن را محکوم کردهاند.
مقامات ایرانی همچنین خاطر نشان میکنند که اما جدیدترین گزارش مدیرکل آژانس اتمی از فعالیتهای هستهای ایران بهانه را به دست رژیم صهیونیستی و آمریکا برای تجاوز به ایران و هدف قرار دادن تاسیسات هستهای کشور داد.
بقائی در این باره اظهار داشت: ما بهطور جدی نسبت به نقش مدیرکل آژانس اتمی در انشار جدیدترین گزارش خود درباره برنامه هستهای ایران انتقاد داریم. او میدانست که فعالیتهای هستهای ما کاملا صلحآمیز است و در مصاحبه خود با شبکه سیانان هم تائید کرد که هرگز هیچ سند، مدرک یا شواهدی مبنی بر حرکت ایران به سمت ساخت سلاح هستهای ندارد اما در گزارش اخیر خود آشکارا زمینه را برای تروئیکای اروپایی و آمریکا برای ارائه قطعنامه علیه ایران فراهم کرد که در نهایت بهانه را برای حمله رژیم اسرائیل و آمریکا به تاسیسات هستهای کشور ایجاد کرد.
تبلیغات متنی
جدیدترین اخبار
نهضت سوادآموزی نیازمند محتوای متناسب با نسل امروز است
اعلام ۲روش ثبتنام داوطلبانه برای«خادمین امام شهید»در مراسم وداع و تشییع رهبر شهید انقلاب
هند محدودیت تردد در تنگه هرمز را لغو کرد
محمودی: امکان تبدیل سند دفترچهای به تکبرگ برای ورّاث مهیا است
کشف کالای قاچاق و توقیف یک شناور در بندرعباس
زمان برگزاری آزمونهای دانشآموختگان داروسازی خارج از کشور تغییر کرد
اعتراض دانشجویان هرمزگان به حضوری شدن امتحانات تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد
سقوط بالگرد در شرق عربستان؛ تمامی سرنشینان کشته شدند
عراقچی با رئیس جمهور عراق دیدار و گفتگو کرد
«تردد خودروهای مناطق آزاد، گامی در مسیر خدمترسانی و تحقق عدالت است»
تیم ملی والیبال ساحلی ایران نایب قهرمان شد
گفتگوی تلفنی قالیباف و نبیه بری
طرح تردد خودروهای پلاک مناطق آزاد پاسخی به مطالبه مردم است
افت بیش از ۱۰۰ هزار واحدی شاخص کل بورس در معاملات امروز
تیم ملی هندبال ساحلی ایران در رده نهم جهان ایستاد