بین الملل
پل دره هواجیانگ بزرگ در استان گویژو چین پس از عبور موفقیتآمیز از آزمایشهای بارگذاری سنگین، به عنوان شاهکار مهندسی جدید این کشور افتتاح شد و رکوردهای جهانی را جابهجا کرد.
به گزارش صبح ساحل، چین یکی دیگر از دستاوردهای چشمگیر خود در عرصه مهندسی و زیرساخت را به جهان معرفی کرد. در استان کوهستانی گویژو در جنوبغربی این کشور، بلندترین پل معلق جهان موسوم به پل دره هواجیانگ بزرگ رسماً افتتاح شد و به روی تردد عمومی گشوده شد.این پل عظیم که پس از سه سال ساخت و ساز فشرده به بهرهبرداری رسید، زمان عبور از درهای عمیق را از دو ساعت به تنها دو دقیقه کاهش داده است؛ اقدامی که بار دیگر توانمندیهای مهندسی چین در ساخت زیرساختهای پیچیده در مناطق جغرافیایی دشوار را به نمایش گذاشته است.
ارتفاع این پل از سطح رودخانه بیپان به 625 متر (تقریبا 5 برابر ارتفاع برج ایفل) میرسد که آن را به بلندترین پل معلق جهان در نوع خود تبدیل کرده است. این رقم همچنین حدود ۹ برابر ارتفاع پل معروف گلدن گیت در سانفرانسیسکو است.بر اساس اعلام مقامات استانی گویژو، دهانه اصلی پل به طول 1420 متر از نوع پلهای معلق با خرپاهای فولادی بلند است که برای اولینبار در چنین ارتفاع و شرایط کوهستانی ساخته شدهاند. طول کل سازه 2890 متر است و بر فراز دره عمیق هواجیانگ، که به آن لقب «شکاف زمین» دادهاند، کشیده شده است و زمان سفر بین دو طرف این دره عمیق را از دو ساعت به تنها دو دقیقه کاهش میدهد.
خبرگزاری شینهوا چین تأیید کرده است که پل در تاریخ ۲۵ اوت گذشته با موفقیت آزمایشهای بارگذاری حیاتی خود را پشت سر گذاشته است که این مرحله آخر پیش از آغاز بهرهبرداری تجاری محسوب میشود.این آزمایشهای جامع شامل بررسیهای ایستایی و دینامیکی بود، به گونهای که تیم آزمایش از ۹۶ دستگاه کامیون با مجموع وزن ۳۳۰۰ تن استفاده کرد که به صورت مرحلهای در نقاط مشخصی روی سطح پل توزیع شدند.هدف از این عملیات، اندازهگیری میزان تغییر مکان و فشار در تمام اجزای حیاتی پل از جمله دهانه اصلی، برجهای نگهدارنده، کابلها و تیرهای معلق بود تا بالاترین استانداردهای ایمنی و اطمینان برای کاربران تضمین شود.
جالب توجه اینکه پل جدید تنها حدود 100 کیلومتر با رکورددار پیشین، یعنی پل بیپانجیانگ فاصله مسافتی دارد. این پل که در سال 2016 افتتاح شد، پیش از این با ارتفاع 565.4 متر از سطح رودخانه، عنوان بلندترین پل معلق جهان را در اختیار داشت.استان گویژو که از نظر توسعه اقتصادی یکی از مناطق کمتر توسعهیافته چین محسوب میشود، در سالهای اخیر با سرمایهگذاری عظیم در زیرساختهای حملونقل، به یکی از قطبهای اصلی مهندسی پلسازی در جهان تبدیل شده است. تاکنون بیش از 30 هزار پل در مناطق کوهستانی این استان ساخته شده که سه مورد از آنها در بین بلندترین پلهای جهان قرار دارند.به طور کلی، استان قویجو اکنون نزدیک به نیمی از 100 پل مرتفع جهان را در خود جای داده است؛ نشانهای از توسعه پرشتاب چین در حوزه حملونقل و توانایی بالای این کشور در اجرای پروژههای پیچیده عمرانی در شرایط جغرافیایی چالشبرانگیز.
به گزارش شینهوا، افتتاح پل دره هواجیانگ، نه تنها یک موفقیت فنی قابل توجه است، بلکه بازتابدهنده نگرش بلندپروازانه چین در توسعه زیرساختهای ملی و منطقهای محسوب میشود. این پروژه نمونهای روشن از چگونگی استفاده چین از فناوری پیشرفته برای ارتقای ارتباطات، کاهش زمان سفر و توسعه اقتصادی مناطق کمتر توسعهیافته است.
جدیدترین اخبار
پایان فاز دوم تکمیل زیرساخت گردشگری زیارت سید سلطان محمد رودان
بهره برداری از مدرسه ۳ کلاسه خیّرساز دخترانه متوسطه اول در روستای گورسر
افتتاح نخستین نمایشگاه پاکتهای پستی و اسناد تاریخی تجارت بندرعباس
مسابقات نمادین شطرنج و دومینو
مراقب کلاهبرداری با وعده «وام فوری» باشید
تامین ارز ۳۰ میلیارد دلاری واردات/ جزییات تامین ارز کالاهای اساسی اعلام شد
ورود دادستان هرمزگان به تخلف در صدور بارنامهها/ قصور انجمن صنفی محرز شد
بهرهبرداری از مدرسه نفت ستاره خلیج فارس مجهز به پنل خورشیدی
جهش بورس در آغاز هفته
روایت ۲۰ سال سرمایهگذاری در آب شیرینکن های بندرعباس
محمدامین ادریسی؛ مردی که اعتماد مردم را با خدمت و تلاش به دست آورد
کاهش ۱.۷ درصدی نرخ بیکاری در هرمزگان؛ پایینتر از میانگین کشوری
اعطای کد نمایندگی جنرال شرکت بیمه تعاون در استان هرمزگان
ثبتنام وام ۵۰ میلیونی برای روستاییان کشور آغازشد
ایران خودرو: قیمت جدید محصولات بزودی اعلام خواهد شد