بین الملل
پل دره هواجیانگ بزرگ در استان گویژو چین پس از عبور موفقیتآمیز از آزمایشهای بارگذاری سنگین، به عنوان شاهکار مهندسی جدید این کشور افتتاح شد و رکوردهای جهانی را جابهجا کرد.
به گزارش صبح ساحل، چین یکی دیگر از دستاوردهای چشمگیر خود در عرصه مهندسی و زیرساخت را به جهان معرفی کرد. در استان کوهستانی گویژو در جنوبغربی این کشور، بلندترین پل معلق جهان موسوم به پل دره هواجیانگ بزرگ رسماً افتتاح شد و به روی تردد عمومی گشوده شد.این پل عظیم که پس از سه سال ساخت و ساز فشرده به بهرهبرداری رسید، زمان عبور از درهای عمیق را از دو ساعت به تنها دو دقیقه کاهش داده است؛ اقدامی که بار دیگر توانمندیهای مهندسی چین در ساخت زیرساختهای پیچیده در مناطق جغرافیایی دشوار را به نمایش گذاشته است.
ارتفاع این پل از سطح رودخانه بیپان به 625 متر (تقریبا 5 برابر ارتفاع برج ایفل) میرسد که آن را به بلندترین پل معلق جهان در نوع خود تبدیل کرده است. این رقم همچنین حدود ۹ برابر ارتفاع پل معروف گلدن گیت در سانفرانسیسکو است.بر اساس اعلام مقامات استانی گویژو، دهانه اصلی پل به طول 1420 متر از نوع پلهای معلق با خرپاهای فولادی بلند است که برای اولینبار در چنین ارتفاع و شرایط کوهستانی ساخته شدهاند. طول کل سازه 2890 متر است و بر فراز دره عمیق هواجیانگ، که به آن لقب «شکاف زمین» دادهاند، کشیده شده است و زمان سفر بین دو طرف این دره عمیق را از دو ساعت به تنها دو دقیقه کاهش میدهد.
خبرگزاری شینهوا چین تأیید کرده است که پل در تاریخ ۲۵ اوت گذشته با موفقیت آزمایشهای بارگذاری حیاتی خود را پشت سر گذاشته است که این مرحله آخر پیش از آغاز بهرهبرداری تجاری محسوب میشود.این آزمایشهای جامع شامل بررسیهای ایستایی و دینامیکی بود، به گونهای که تیم آزمایش از ۹۶ دستگاه کامیون با مجموع وزن ۳۳۰۰ تن استفاده کرد که به صورت مرحلهای در نقاط مشخصی روی سطح پل توزیع شدند.هدف از این عملیات، اندازهگیری میزان تغییر مکان و فشار در تمام اجزای حیاتی پل از جمله دهانه اصلی، برجهای نگهدارنده، کابلها و تیرهای معلق بود تا بالاترین استانداردهای ایمنی و اطمینان برای کاربران تضمین شود.
جالب توجه اینکه پل جدید تنها حدود 100 کیلومتر با رکورددار پیشین، یعنی پل بیپانجیانگ فاصله مسافتی دارد. این پل که در سال 2016 افتتاح شد، پیش از این با ارتفاع 565.4 متر از سطح رودخانه، عنوان بلندترین پل معلق جهان را در اختیار داشت.استان گویژو که از نظر توسعه اقتصادی یکی از مناطق کمتر توسعهیافته چین محسوب میشود، در سالهای اخیر با سرمایهگذاری عظیم در زیرساختهای حملونقل، به یکی از قطبهای اصلی مهندسی پلسازی در جهان تبدیل شده است. تاکنون بیش از 30 هزار پل در مناطق کوهستانی این استان ساخته شده که سه مورد از آنها در بین بلندترین پلهای جهان قرار دارند.به طور کلی، استان قویجو اکنون نزدیک به نیمی از 100 پل مرتفع جهان را در خود جای داده است؛ نشانهای از توسعه پرشتاب چین در حوزه حملونقل و توانایی بالای این کشور در اجرای پروژههای پیچیده عمرانی در شرایط جغرافیایی چالشبرانگیز.
به گزارش شینهوا، افتتاح پل دره هواجیانگ، نه تنها یک موفقیت فنی قابل توجه است، بلکه بازتابدهنده نگرش بلندپروازانه چین در توسعه زیرساختهای ملی و منطقهای محسوب میشود. این پروژه نمونهای روشن از چگونگی استفاده چین از فناوری پیشرفته برای ارتقای ارتباطات، کاهش زمان سفر و توسعه اقتصادی مناطق کمتر توسعهیافته است.
جدیدترین اخبار
شکارچیان غیرمجاز جنگل الیت را آتش زدند
برگزاری همایش تجلیل از مادران و همسران قهرمانپرور هرمزگان
نخستین گل غیرپنالتی استقلال پس از ماهها
سود سهام عدالت باید تا شب یلدا واریز شود
آغاز نامنویسی سومین دوره جایزه معلم در هرمزگان
تصادف پراید با موتورسیکلت در پارسیان یک نفر را به کام مرگ کشاند
مدارس کیش غیرحضوری شد
شتاب در عمران بندرعباس
غرق شدن لنج باری در آبهای بوموسی
سومین قطار ۵ ستاره ایران رونمایی شد
شهید گمنام هشت سال دفاع مقدس در جکدان بشاگرد آرام گرفت
برقراری مسیر چهارماهه میان کیش و پایتخت تاجیکستان
آغاز پخش سریال چینی «پزشک دربار» از فردا
رمز اعتماد مصرفکنندگان و موفقیت این برند
استقلال در بندرعباس