30

مرداد

1404


علم و فناوری

13 مرداد 1404 09:40 0 کامنت

به گزارش صبح ساحل، سمیه سادات ابراهیمی مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش درباره انتخاب رشته دانش آموزان پایه نهم اظهار کرد: بیشترین گرایش دانش­ آموزان در نمون برگ‌های نظرخواهی دانش آموز به ترتیب شاخه نظری، فنی و حرفه‌ای و کاردانش است، اما دانش آموزان برای ورود به رشته‌ها و زمینه‌های تحصیلی مختلف باید حد نصاب ورود به رشته یا زمینه مورد نظر را کسب کنند و این حد نصاب‌ها بر اساس دروس مهم هر رشته و با توجه به کف امتیاز قابل قبول برای ورود به آن حوزه تحصیلی است.

وی افزود: بر اساس فرایند تعریف شده در هدایت تحصیلی با اجرای آزمون‌های مشاوره‌ای و چک لیست‌های نظرخواهی و همچنین تاثیر تمامی دروس دوره اول متوسطه برای تمامی رشته‌ها و زمینه ها، امتیازات مربوط به بررسی‌های مشاوره‌ای و عملکرد تحصیلی آنان محاسبه می‌شود و در سطح منطقه و در جنسیت مربوطه رتبه بندی شده و به دو دسته‌ی اولویت الف و ب تقسیم می‌شوند.

وی ادامه داد: دانش آموزان الف و ب در فواصل زمانی مختلف (با فاصله‌ی دو هفته‌ای) می‌توانند برای ورود به رشته یا زمینه مورد نظر خود، پس از دریافت خدمات راهنمایی و مشاوره از مشاوران مدارس نسبت به ثبت نام اقدام کنند. تنها محدودیت موجود مربوط به ظرفیت محدود برخی رشته‌ها یا زمینه‌های تحصیلی است که بر اساس سیاست توزیع متوازن اعمال می‌شود.

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش درباره مشکل ظرفیت کم هنرستان برای ثبت نام دانش آموزان عنوان کرد: اتفاق مثبت و خوبی که در جریان هدایت تحصیلی امسال رقم خورد، دستور مقام عالی وزارت در خصوص افزایش سهم رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش بود که با زحمات همکاران دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش، ظرفیت پذیرش در رشته‌های موجود در شاخه فنی و حرفه‌ای افزایش یافت.

ابراهیمی با بیان اینکه گرایش به هر رشته ها در استان ها متفاوت است، تصریح کرد: موضوع مطرح شده در خصوص ثبت نام در هنرستان‌ها محدود است چراکه در بسیاری از مناطق کشور علی رغم وجود ظرفیت بالا برای رشته‌های مهارتی، متقاضی ثبت نام پایین است؛ تحلیل نظرخواهی از دانش آموزان نشان می‌دهد که تقریباً ۳۰ درصد دانش آموزان متقاضی ورود به رشته‌های مهارتی و هنرستان‌ها هستند اما ظرفیت در نظر گرفته شده در شاخه‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش ۵۰ درصد است و به ترتیب رشته نظری، فنی و حرفه ای و کارودانش برای دانش آموزان در اولویت انتخاب قرار دارد.بنابراین وجود مشکل برای ثبت نام کلی نبوده و محدود به چند رشته‌ی خاص است که با تلاش‌های صورت گرفته برای افزایش ظرفیت آنها در حال مرتفع شدن می‌باشد.

وی درباره علت گرایش دانش آموزان به رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در سال‌های اخیر بیان کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف آموزش وپرورش کمک به دانش آموزان در رشد خودآگاهی، کشف استعداد‌ها و طرح ریزی تحصیلی و شغلی برای ورود به دنیای بزرگسالی است. اهمیت این موضوع به حدی است که بی توجهی به آن می‌تواند خسارات جبران ناپذیری در آماده سازی نیروی انسانی به همراه داشته باشد. تاکید سند تحول بنیادین آموزش وپرورش مبنی بر کسب شایستگی‌ها و مهارت‌های لازم برای هر دانش آموز به منظور انتخاب رشته و زمینه‌ تحصیلی مناسب نیز موید این نگاه فرایندی به مقوله هدایت تحصیلی دانش آموزان است.

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: در همین راستا حوزه مشاوره وزارت آموزش و پرورش بر اساس سیاست‌های توسعه‌ای و چشم انداز برنامه هفتم توسعه، در طی چند سال اخیر و با بهره گیری از دانش تخصصی در زمینه مشاوره تحصیلی، برنامه منسجمی برای کمک به خودشناسی، حرفه شناسی و انتخاب آگاهانه در فرایند هدایت تحصیلی تعریف کرده است که دانش آموزان در ابتدا ضمن آشنایی با ویژگی‌های شخصیتی خود، علائق، توانمندی‌ها و آشنایی با رشته ها، حِرَف، مشاغل و نیاز‌های حال و آینده کشور بتوانند نسبت به انتخاب رشته‌ی آگاهانه و مبتنی بر شرایط فردی و اجتماعی برای ورود به دنیای کار اقدام کنند؛ بنابراین بخش قابل توجهی از تغییر دیدگاه دانش آموزان و والدین در گرایش به سمت هنرستان‌ها مربوط به برنامه ریزی‌ها و سیاست گذاری‌های فرایند هدایت تحصیلی می‌باشد.

ابراهیمی تصریح کرد: همچنین ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره توسط مشاوران مدارس دوره اول متوسطه از ابتدای پایه هفتم و به صورت فرایندی با نگاه ترغیب دانش آموزان به سمت رشته‌های مهارتی البته مبتنی بر علائق و استعداد‌ها سهم قابل توجهی در افزایش رغبت دانش آموزان به سمت هنرستان‌ها داشته است. از طرفی جذابیت رشته‌های مهارتی در سال‌های اخیر و ورود به بازار کار در زمان کمتر و فرصت‌های شغلی بهتر برای فارغ التحصیلان هنرستانها، گرایش به سمت شاخه‌های مهارتی را بیشتر کرده است. مشاوران مدارس با ارائه مشاوره فردی و گروهی در طرح ریزی مسیر تحصیلی و شغلی دانش آموزان نقش بسزایی دارند.

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابرآسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: اطلاعات مربوط به آمار دانش آموزان متقاضی تغییر رشته در اختیار همکاران معاونت آموزش متوسطه است اما بطور کلی بر اساس تحلیل‌های صورت گرفته از ارائه خدمات مشاوره تحصیلی مربوط به تغییر رشته توسط مشاوران مدارس می‌توان به عدم توجه به ویژگی‌های شخصیتی، علائق، استعداد‌ها و توانمندی‌ها در انتخاب رشته تحصیلی، فشار والدین برای تحصیل در رشته‌ای خاص، تغییر در علائق به واسطه ویژگی‌های تحولی نوجوانان و انتخاب ناآگاهانه رشته تحصیلی به عنوان دلائلی برای درخواست تغییر رشته در دوره دوم متوسطه اشاره کرد.

دیدگاه ها (0)
img
خـبر فوری:

رانندگان متخلف در شهریور، گواهینامه‌شان به‌صورت سیستمی توقیف می‌شود