31

مرداد

1404


اجتماعی

07 مرداد 1404 10:30 0 کامنت

اما آیا راهی هست که مسئولیت‌پذیری محیط‌زیستی به بخشی جدایی‌ناپذیر از کسب‌وکار تبدیل شود؟ پاسخ در مفهومی نهفته است به نام خلق ارزش مشترک (Creating Shared value).

وقتی سود و پایداری در یک مسیر قرار می‌گیرند

CSV یعنی شرکت‌ها به جای نگاه جانبی به محیط‌زیست، آن را در قلب مدل کسب‌وکار خود جای دهند. یعنی حل مشکلات محیط‌زیستی به فرصت اقتصادی تبدیل شود. برای مثال، شرکتی که به‌جای استفاده از مواد خام، از ضایعات بازیافتی برای تولید محصولاتش استفاده می‌کند، نه‌تنها هزینه‌ها را کاهش می‌دهد بلکه از نابودی منابع طبیعی هم جلوگیری می‌کند. این همان نقطه‌ای است که کسب‌وکار و محیط‌زیست برنده می‌شوند.

چرا CSV مدل برتری است؟

در حالی که CSR بیشتر شبیه یک «هزینه اضافی» به‌نظر می‌رسد، CSV یک سرمایه‌گذاری استراتژیک است. وقتی شرکت‌ها ارزش مشترک خلق می‌کنند؛ برند سبز می‌سازند و اعتماد مشتریان را جلب می‌کنند، به بازارهای جدید دسترسی پیدا می‌کنند، و حتی سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به پروژه‌های پایدار را جذب می‌کنند.به‌عبارت ساده، در دنیایی که بحران‌های زیست‌محیطی به تهدیدی جهانی تبدیل شده‌اند، کسب‌وکارهایی که با محیط‌زیست هم‌راستا شوند، آینده را به‌دست می‌آورند.

اعتقاد قلبی به خلق ارزشی سبز

حمایت از پروژه‌های محیط‌زیستی دیگر نباید فقط یک «کار خیر» باشد. اگر قرار است تغییری واقعی اتفاق بیفتد، باید این تغییر در قلب کسب‌وکارها شکل بگیرد. خلق ارزش مشترک نه‌تنها به نجات طبیعت کمک می‌کند، بلکه آینده‌ی اقتصادی شرکت‌ها را هم تضمین می‌کند.در این میان می‌توان به جرأت بیان نمود که «نوآوران خلاق خلیج فارس» یا «جامُش» جزء معدود استارتاپ‌های فعال در حوزه محیط زیست کشور است که با ایجاد پروژه ملی نخستن جزیره سبز ایران خلق ارزش مشترک را الگوی تخصصی کسب و کار خود قرار داده و درصدد همکاری و جذب مشارکت صنایع و برندهای استان هرمزگان و کشور برای سرمایه‌گذاری در این پروژه ملی است.

https://jamosh.ir/csv/

دیدگاه ها (0)
img
خـبر فوری:

رانندگان متخلف در شهریور، گواهینامه‌شان به‌صورت سیستمی توقیف می‌شود