06

تیر

1405


12 مهر 1402 08:07 0 کامنت
هدف کشورها از ایجاد مناطق آزاد،افزایش صادرات،ایجاد فرصت‌های شغلی،جلوگیری از تمرکز فعالیت‌ها در شهرهای بزرگ،ارتقای تکنولوژی و افزایش ارتباط با اقتصاد جهانی است.به این مناطق امتیازهای ویژه اقتصادی و تجاری مثل برخی معافیت‌های مالیاتی، معافیت از عوارض گمرک و… تعلق می‌گیرد. اما یکی از جذابیت‌های مناطق آزاد،امکان واردات خودروهای مدرن و بروز خارجی با قیمت مناسب است،هر چند از سال ۱۳۹۷ ثبت سفارش و واردات خودرو ممنوع و حتی مناطق آزاد نیز مشمول این ممنوعیت شدند.
در کشور ما مناطق کیش و قشم در هرمزگان،چابهار در سیستان و بلوچستان،ارس در آذربایجان شرقی،اروند در خوزستان و انزلی در گیلان و ماکو در آذربایجان غربی مناطق آزاد تجاری محسوب می شوند.
جالب است بدانیم که در اکثر مناطق آزاد ذکر شده‌ شهروندان استان های مذکور حق دارند با خودروهای خارجی‌ و با کیفیت خود که پلاک مناطق آزاد دارند به راحتی تا شعاع مشخصی در خارج از مناطق آزاد تردد کنند جز شهروندان مناطق آزاد هرمزگان.بعد از صدور مجوز تردد خودروهای پلاک منطقه آزاد چابهار در کل سیستان و بلوچستان درد ما هرمزگانی ها تازه تر شد.
مردم هرمزگان از اعطای مجوز برای تردد خودروهای پلاک منطقه آزاد چابهار در محدوده ی استان خود ناراحت نیستند بلکه این اقدام دولت جای تقدیر هم دارد اما این انتظار بحق را دارند که دولت مجوز تردد خودروهای مناطق آزاد کیش و قشم را نیز در سراسر استان را صادر کند.
اگر این عمل تبعیض نیست پس در قاموس لغت این کار چه معنا و مفهومی دارد؟چرا مردم هرمزگان با وجود داشتن دو منطقه آزاد قشم و کیش که در کشور از جایگاهی ویژه ای از نظر اقتصادی و گردشگری برخوردار است و جزء اولین مناطق آزاد کشور بودند که شکل گرفته و هر سال میزبان میلیون ها مسافر از راه های دور و نزدیک هستند از امتیاز استفاده از تردد ماشین های خارجی محروم باشند؟آیا جناب استاندار و یا نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی بر این امر واقف هستند که این تبعیض و نابرابری،ظلمی مضاعف در حق مردم نجیب هرمزگان است و باید زبان گویای آنها باشند و بر این تبعیض و نابرابری فریاد بزنند؟سیاست یک بام و هوا تا کی برای هرمزگانی ها تداوم خواهد داشت؟آیا این فرصت به هرمزگانی ها هم داده خواهد شد که بتوانند با خودروهای منطقه آزاد خود در کل استان و یا شعاع کیلومتری خاصی تردد کنند یا فقط نظاره گر ادامه تبعیض ها در حق خود خواهند بود؟
img
دیدگاه ها (0)
img
img

سازمان غذا و دارو درباره شامپوهای غیرمجاز هشدار داد

استخدام ۱۰ کارگر ساده و ۲ راننده تراکتور در بندرعباس

ویژه‌برنامه‌های جام‌جهانی در صدر توجه مخاطبان

دعوت به همکاری در آزمایشگاه همکار اداره استاندارد بندرعباس

آغاز فروش مشارکت در تولید محصول جدید سایپا از فردا + بخشنامه

آمادگی فرودگاه‌ها برای میزبانی از مسافران و مهمانان در ایام تشییع رهبر شهید

آمادگی فرودگاه‌ها برای میزبانی از مسافران و مهمانان در ایام تشییع رهبر شهید

بیانیه وزارت امور خارجه درباره نقض آشکار یادداشت تفاهم خاتمه جنگ توسط آمریکا

آخرین فرصت بهره‌مندی از معافیت سربازی مشمولان سه فرزندی و بیشتر تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۵

پیام تیم ایران از رختکن سیاتل به دنیای فوتبال

صحن علنی مجلس هفته پس از تشییع پیکر رهبر شهید انقلاب برگزار می‌شود

بانک مرکزی: سود بانکی 40 درصدی صحت ندارد

چرا واریزی برخی بازنشستگان کمتر از مبلغ خالص پرداختی فیش خرداد است؟

زلزله ونزوئلا؛ چهار درس برای ساختمان‌های ایران

پیش‌بینی ورود نزدیک به 2 میلیون خودرو به تهران در روز مراسم تشییع رهبر شهید

img
خـبر فوری:

قطع ۴۸ ساعته آب شرب در سردشت و ۸ روستای بخش بشاگرد به دلیل شکستگی خط انتقال