تحول در زیرساختهای درمانی، از مهمترین نشانههای پیشرفت و عدالت اجتماعی در هر منطقه است. در روزهای اخیر، خبری امیدبخش از هرمزگان منتشر شد که دل بسیاری از بیماران و خانوادههای آنان را شاد کرد. در قالب «نهضت سلامت» ۸۵ دستگاه دیالیز به ارزش بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان به بیمارستانهای استان تحویل داده شد. این اقدام ارزشمند موجب افزایش حدود ۵۰ درصدی ظرفیت دیالیز در استان شده و شاخص خدمات درمانی به بیماران کلیوی را به سطح استاندارد کشوری رسانده است. بیتردید این دستاورد نتیجه تلاش و رایزنی ویژه استاندار هرمزگان و همراهی و پیگیری دانشگاه علوم پزشکی و نمایندگان هرمزگان در مجلس و همچنین خیرین سلامت است و شایسته است از همه مسئولان و کارکنان نظام سلامت که در این مسیر کوشیدهاند،قدردانی شود.
اما همانطور که مسئولان نیز بارها تأکید کردهاند، مسیر ارتقای خدمات درمانی در هرمزگان هنوز ادامه دارد. یکی از مهمترین مطالبات مردم استان، تکمیل زنجیره تجهیزات تشخیصی از جمله دستگاههای MRI و CT Scan است.
کمبود این تجهیزات در برخی مناطق سبب شده بیماران برای انجام تصویربرداریهای تخصصی، هفتهها در صف انتظار بمانند یا ناچار شوند با صرف هزینه و زمان زیاد به استانهای مجاور سفر کنند. از سوی دیگر، فرسودگی برخی دستگاههای موجود نیز مشکلاتی ایجاد کرده و در مواقع خرابی، فشار مضاعفی بر سایر بیمارستانها و نوبت دهی بیماران وارد میکند. این در حالی است که استان هرمزگان با وسعت جغرافیایی گسترده، جمعیت رو به رشد و موقعیت بندری و صنعتی خاص خود، نیازمند تجهیز کامل مراکز درمانی به فناوریهای تشخیصی روز است. خوشبختانه، خبرهای خوبی نیز در راه است. طبق اعلام مسئولان دانشگاه علوم پزشکی، تجهیز تمامی بیمارستانهای استان به دستگاههای جدید CT Scan در دستور کار قرار گرفته و مراحل نهایی آن در حال انجام است. این اقدام گامی مهم در جهت عدالت درمانی و کاهش نیاز بیماران به مراجعه به مرکز استان یا سایر شهرها خواهد بود.
با این روند امیدوارکننده، انتظار میرود گام بعدی، تجهیز بیمارستانهای هرمزگان به دستگاههای جدید MRI باشد تا چرخه خدمات تشخیصی و درمانی استان کامل شود. تحقق این هدف، نیازمند پیگیری ویژه استانداری، حمایت وزارت بهداشت و تخصیص منابع کافی و همچنین ورود صنایع و بنگاههای اقتصادی در راستای مسئولیت های اجتماعی است. سلامت مردم، زیربنای توسعه پایدار است. اقدام اخیر در حوزه دیالیز و برنامهریزی برای تجهیز بیمارستانها به سیتیاسکن، نشانهای از حرکت رو به جلوی نظام سلامت هرمزگان است. به امید روزی که هیچ بیمار هرمزگانی برای درمان، ناچار به ترک استان خود نباشد.
روزنامه صبح ساحل
تبلیغات متنی
جدیدترین اخبار
شناورسازی سازی به دنبال سه امتیاز مقابل کارا گستر
امضای سند توافق چارچوبی بین لبنان و رژیم صهیونیستی با حضور «روبیو»
تنگه هرمز به شرایط پیش از جنگ باز نخواهد گشت
تماس تلفنی وزرای خارجه ایران و انگلیس
تکذیب پیام منتسب به فرمانده نیروی هوافضای سپاه
ساعت کاری ادارات هرمزگان بهدلیل بازی ایران و مصر تغییر کرد
همسر رئیسجمهور سابق کره جنوبی به ۷ سال زندان محکوم شد
کشتههای زلزله ونزوئلا به ۵۸۹ تن رسید
نظر منفی رای دهندگان آمریکایی به جنگ با ایران
جزییات قیمت بلیت نجف-تهران و بالعکس
ساعت دیدار چادرملو و پرسپولیس تغییر کرد
ترامپ: ایران آتشبس را نقض کرده است
گفتگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و امارات
آزادی خدمه ایرانی نفتکش توقیف شده توسط آمریکا
بیشتر کشتیها از مسیر تحت کنترل ایران در تنگه هرمز استفاده میکنند
آخرین وضعیت اختلال خدمات در ۴ بانک