19

مهر

1404


14 مهر 1404 08:39 0 کامنت

دلایل طرح موضوع

۱. تمرکززدایی از تهران: بار جمعیتی و مدیریتی تهران نه‌تنها کیفیت زندگی را کاهش داده بلکه امنیت ملی را نیز آسیب‌پذیر کرده است.

۲. ملاحظات امنیتی و ژئوپلیتیکی: تهران در نزدیکی گسل‌های فعال قرار دارد و خطر زلزله همواره تهدیدی جدی محسوب می‌شود.

3. توزیع عادلانه توسعه: تمرکز بیش از حد امکانات در تهران، موجب عقب‌ماندگی بخش‌های وسیعی از کشور، به‌ویژه جنوب، شده است.

تجربه‌های جهانی

برزیل (برازیلیا): پایتخت از ریودوژانیرو به شهری طراحی‌شده منتقل شد تا توسعه به مناطق مرکزی برسد. نتیجه نسبی داشت، اما هزینه‌های عظیم به همراه آورد.

قزاقستان (آستانه): برای دلایل امنیتی و توسعه، پایتخت را به مرکز کشور منتقل کردند؛ هرچند هزینه‌های اقلیمی و مالی بسیار سنگین بود.

ترکیه (آنکارا): با هدف تمرکززدایی از استانبول، آنکارا را به مرکز سیاسی بدل کرد، اما استانبول همچنان قطب اقتصادی و فرهنگی باقی ماند.

نیجریه (آبوجا): برای کاهش فشار از لاگوس و ایجاد تعادل قومی، پایتخت را جابه‌جا کردند، اما لاگوس همچنان پرقدرت‌ترین شهر اقتصادی باقی مانده است.

مقایسه با ایران

شرایط تهران شبیه ریودوژانیرو و لاگوس است؛ کلان‌شهری پرجمعیت و آلوده که انتقال کامل پایتخت از آن نیازمند منابع عظیم و برنامه‌ریزی بلندمدت است.

جنوب ایران (شیراز، بوشهر، بندرعباس یا حتی اهواز) می‌تواند گزینه‌ای برای پایتخت سیاسی یا اداری باشد، اما مشکلات اقلیمی چون گرمای شدید و کم‌آبی، چالش بزرگی خواهد بود.

همان‌طور که استانبول در ترکیه یا سائوپائولو در برزیل همچنان مراکز اصلی اقتصادی باقی ماندند، تهران نیز حتی با انتقال پایتخت، نقش اقتصادی و فرهنگی خود را حفظ خواهد کرد.

راه‌حل واقع‌بینانه برای ایران

انتقال کامل به سبکی شبیه برازیلیا، در کوتاه‌مدت نه عملی و نه اقتصادی است.

ایجاد پایتخت دوگانه (مانند ترکیه یا آفریقای جنوبی) واقع‌بینانه‌تر است؛ تهران همچنان مرکز اقتصادی و فرهنگی بماند و یکی از شهرهای جنوب کشور به مرکز سیاسی و اداری بدل شود. شهر اداری مستقل می‌تواند در حاشیه استان‌های فارس یا کرمان طراحی شود، به‌گونه‌ای که تنها میزبان نهادهای حاکمیتی باشد، نه تمام جمعیت پایتخت.

جمع‌بندی

انتقال پایتخت ایران به جنوب، اگرچه از نظر فنی امکان‌پذیر است، اما نیازمند یک نقشه راه ۲۰ تا ۳۰ ساله، سرمایه‌گذاری عظیم و مهم‌تر از همه اراده سیاسی پایدار است. تجربه‌های جهانی نشان می‌دهد که انتقال کامل به‌سختی ممکن است، اما ایجاد یک پایتخت دوم یا اداری می‌تواند هم از فشار تهران بکاهد و هم موتور توسعه جنوب کشور را روشن کند.

img
دیدگاه ها (0)
img
خـبر فوری:

تردد خودروهای قشم و کیش به سراسر استان در دو ماه آینده اجرایی می‌شود