یارانهی حاملهای انرژی دهههاست به یکی از اصلیترین موضوعات اقتصاد کشور و معیشت مردم تبدیل شده است و علیرغم طرحهای رنگارنگی که در دولت های مختلف برای حل چالشهای منبعث از آن به کار گرفته شده، نتوانستهاند راه حل مناسبی برای حل این چالشها باشند.
در جدیدترین تحول در حالی که براساس قانون بودجهی امسال وزارت نفت مکلف شده بود با همکاری بانک مرکزی و ظرف مدت چهار ماه پس از ابلاغ بودجه، کارتهای سوخت را به کارتهای بانکی اشخاص متصل کند اما براساس تازهترین اظهار نظر وزیر نفت و به دلیل آنچه اصلاح گستردهی زیرساختها اعلام شده، زمان اجرایش به پایان شهریورماه موکول شد. علاوه بر بیان مزایایی چون شفافیت و کاستن از میزان قاچاق سوخت که از سمت مسئولین دولتی بیان شده، تا کنون جزییات زیادی از این طرح اعلام نشده است اما از لابهلای صحبتهای مقامات ذیربط نشانههایی از برخی ویژگیهای طرح استنباط میشود.
از جمله مهمترین اظهار نظرها در این پیوند که به شکلی غیر مستقیم اشاراتی به اهداف این طرح دارد، سخنان اخیر مسعود پزشکیان بود که گفته بود، چرا دولت به دهکهای بالا یارانهی بنزین دهد؟ این نوع سوال که در واقع نوعی استفهام انکاریست، گوینده با ذکر سوال نخواسته به پرسش پاسخ دهد بلکه تاکیدیست بر نظر خودش که همانا حذف یارانهی دهکهایی از جامعه است که از نظرش درآمد بالایی دارند. البته در این که یارانهی حاملهای انرژی در کشورمان رقم بسیار سنگینیاست کسی شکی ندارد، همینطور در این هم تردیدی نیست که این یارانههای سنگین نتوانسته به شکلی عادلانه تمامی اقشار جامعه را بهره مند کند، همچنین همه میدانیم معضلاتی چون آلودگی شدید هوا به همراه شکل گرفتن پدیدهی بسیار معضلآفرینی چون قاچاق سوخت هم از تبعات بد این موضوع است؛ اما همهی این واقعیتها نمیتواند دلیلی باشد که دست زدن به اقداماتی چون اصلاح یارانهی سوخت به ویژه بنزین بدون داشتن طرحی جامع باشد.
باید در نظر داشت که تکرار تجارب اشتباه در کشورمان، همینطور برخی دیگر از کشورها در این باب خطایی راهبردیست. از این رو کارشناسان معتقدند دولتمردان قبل از هر گونه اقدام در این حیطه به زوایا و جوانب کار به دقت بنگرند و همین کارشناسان سوالاتی اساسی از مجریان این قانون دارند: نکتهی یکم آن است که دولت برای تفکیک و شناسایی جامعهی هدف، آیا اطلاعات آماری دقیقی از دهکهای درآمدی دارد؟ دوم اینکه محدودهی رشد قیمتها از نظر دولت در چه بازهی قیمتی و زمانیست؟سومین نکته این است که آیا زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری چنین طرح مهمی فراهم شده است؟چهارمین نکته این است که به لحاظ تمهیدات امنیتی آیا پیش نیازها و بسترهایش (اینکه سامانهی فعلی کارت سوخت آفلاین است و سامانهای که مستقیم به کارت بانکی وصل است باید آنلاین باشد) به لحاظ خطراتی چون حملات سایبری آماده شده است؟ آخرین و مهمترین نکته این است که قبل از اجرا، جزئیات این طرح بسیار مهم با کارشناسان و مردم به اشتراک گذاشته میشود؟ از این رو به دولت و مجموعهی حاکمیت توصیه میشود با دقت و وسواس بسیار زیادی به اجرای چنین طرحی بیندیشند و تصمیمات مناسب را در آن چارچوب اتخاذ کنند.
روزنامه صبح ساحل
جدیدترین اخبار
داور هرمزگانی مسابقات را قضاوت کرد
صعود قطعی سپاهان به مرحله بعد لیگ قهرمانان با پیروزی ۲–۰ مقابل الحسین
ثبتنام عمره مفرده ماههای رجب و شعبان از یکشنبه شروع میشود
اعلام رسمی سیدبندی جام جهانی از سوی فیفا/ تیمملی در سید دوم جای گرفت
سقوط کامیون به دریا در بندرلافت؛ نوزاد خانواده آسیب دید
بهرهبرداری از استخر و زمین مینیفوتبال در جزیره ابوموسی با حضور وزیر ورزش و جوانان
افزایش ابتلا به آنفولانزا در هرمزگان با شروع فصل پاییز
یزدانی و رحمانی در رنکینگ جهانی تنیس صعود کردند
ارزش معاملات گواهی سپرده طلا به ۲ همت رسید
آغاز ثبتنام مرحله جدید عرضه خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه؛ مسدودسازی ۵۰۰ میلیون تومان شرط اصلی
ترکیب سپاهان مقابل الحسین اردن اعلام شد
موافقت وزیر ورزش با تکمیل زمین ورزشی روستای کوهحیدر بشاگرد
تعداد کارتهای سوخت جایگاهها ثابت است/ اتصال کارت به کد ملی فعلاً امکانپذیر نیست
جزئیات شیوه جدید کالابرگ الکترونیک؛ دهکهای ۴ تا ۷ نیز بهزودی مشمول میشوند
هشدار سازمان غذا و دارو درباره مصرف نمکهای رنگی؛ ادعاهای درمانی پایه علمی ندارد
خبر مالیات از تراکنش کارتخوان تکذیب شد