محور مواصلاتی بندرعباس - کهورستان - لار بهعنوان یکی از مسیرهای پرتردد و استراتژیک در استان هرمزگان شناخته میشود؛ محوری که نهتنها بین مناطق روستایی و شهری ارتباط برقرار میکند، بلکه مسیر رفت و آمد بسیاری از خودروهای باری، مسافری و ترانزیتی است.
با اینحال، این جاده متأسفانه در سالهای اخیر به دلیل افزایش آمار تصادفات، واژگونی خودروها، آتشسوزی وسایل نقلیه و نبود امدادرسانی فوری، به یک مسیر پرخطر و حادثهخیز تبدیل شده و حتی به جادهی مرگ معروف است.
آنچه بیشاز همه در این میان نگرانکننده است، نبود یک ایستگاه آتشنشانی مجهز و فعال در این مسیر طولانی و حادثهخیز است.
بخش کهورستان بهعنوان تنها نقطهی دارای ایستگاه آتشنشانی در این منطقه، مدتی است با مشکلات جدی دست و پنجه نرم میکند. در حال حاضر، تنها خودروی آتشنشانی این بخش نیز دچار نقص فنی بوده و عملاً از چرخه عملیات خارج شده یعنی در زمان بروز حادثه، هیچ ابزار و نیروی آمادهای برای نجات جان مصدومان و مهار آتش در دسترس نیست. احتمالاً خیلی از مردم استان و شهرستان خمیر، ویدیوی ضجهی رانندهای که سال گذشته بر اثر آتشسوزی، کامیون خود را از دست داد و داد میزد اگر ایستگاه آتشنشانی در منطقه بود تمام سرمایه خود را از دست نمیداد، دیدهاند. این ویدیو دل هر انسانی را به درد میآورد یا چند روز پیش که در روستای درگور، خانه و مغازه یکی از اهالی بهصورت کامل در آتش سوخت. این وضعیت شایسته مردمی که جنوب با هزاران امید و آرزو در این مسیر تردد میکنند نیست.
چرا مسئولان محلی و استانی نسبت به تأمین تجهیزات اولیه آتشنشانی و ایجاد پایگاههای امدادی حداقلی بیتوجه هستند؟
چگونه ممکن است در جادهای با این میزان تردد و حادثه، حتی یک خودروی سالم و آماده برای مقابله با بحران وجود نداشته باشد؟
در حوادث گوناگون که در همین محور بارها رخ داده، به کرات شاهد سوختن خودروها، جانباختن سرنشینان و عدم توانایی در امدادرسانی بهموقع بودهایم. در برخی موارد، تا زمان رسیدن نیروهای امدادی از بندرخمیر، رویدر و بندر پهل فرصت طلایی نجات، از دست رفته و حادثه به فاجعه بدل شده است. این وضعیت تأسفبار و دردناک، بیتردید نشان از یک کمکاری و بیبرنامگی آشکار در حوزه مدیریت بحران دارد.
ایجاد ایستگاه آتشنشانی مستقل، مجهز و دارای پرسنل آموزشدیده در این محور و بخصوص در مرکز بخش کهورستان نه یک خواسته، بلکه یک ضرورت فوری و غیرقابلچشمپوشی است. علاوه بر این، بازسازی و تجهیز ایستگاه فعلی کهورستان، تأمین خودروی آتشنشانی جدید و پشتیبانی مستمر فنی و مالی از آن باید در اولویت برنامههای فرمانداری شهرستان خمیر، اداره کل مدیریت بحران استان و سازمان آتشنشانی قرار گیرد. تا کی باید شاهد از دست رفتن جان هموطنانمان باشیم تا یک اقدام عملی صورت بگیرد؟ امنیت جادهای تنها در آسفالت و تابلو خلاصه نمیشود، بلکه در وجود خدمات امدادی مؤثر و در دسترس نیز معنا مییابد. امیدواریم مسئولان با شنیدن صدای مردم، در مسیر حل این مشکل اساسی گام بردارند پیش از آنکه حادثه بعدی، بار دیگر خانوادههایی را در سوگ بنشاند یا در این شرایط وخیم اقتصادی تمام دارایی خانوادهای طعمهی آتش بی رحم شود.
روزنامه صبح ساحل
تبلیغات متنی
جدیدترین اخبار
شناورسازی سازی به دنبال سه امتیاز مقابل کارا گستر
امضای سند توافق چارچوبی بین لبنان و رژیم صهیونیستی با حضور «روبیو»
تنگه هرمز به شرایط پیش از جنگ باز نخواهد گشت
تماس تلفنی وزرای خارجه ایران و انگلیس
تکذیب پیام منتسب به فرمانده نیروی هوافضای سپاه
ساعت کاری ادارات هرمزگان بهدلیل بازی ایران و مصر تغییر کرد
همسر رئیسجمهور سابق کره جنوبی به ۷ سال زندان محکوم شد
کشتههای زلزله ونزوئلا به ۵۸۹ تن رسید
نظر منفی رای دهندگان آمریکایی به جنگ با ایران
جزییات قیمت بلیت نجف-تهران و بالعکس
ساعت دیدار چادرملو و پرسپولیس تغییر کرد
ترامپ: ایران آتشبس را نقض کرده است
گفتگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و امارات
آزادی خدمه ایرانی نفتکش توقیف شده توسط آمریکا
بیشتر کشتیها از مسیر تحت کنترل ایران در تنگه هرمز استفاده میکنند