نوروز امسال نیز متأسفانه مانند سالهای گذشته بوی خون داد. روزها و شبهایی که میبایست با شادی و جشن و لذت بردن از مسافرت و تفریح همراه و سپری میشد، برای بسیاری از هموطنانمان به رنگ مرگ، بلا و مصیبت تبدیل شد و برای بسیاری از هموطنان، این روزهای آغازین سال به جای اینکه با خوشی و تندرستی با خانوادهها، سفر خوش، امن و آسودهای را داشته باشند با تصادفات و آمار بالای فوتی و زخمیهای فراوان همراه بود.
بسیاری از خانوادهها متأسفانه در عزای عزیزانش نشستند و در روزهای سبز بهار، جامهی سیاه بر تن و دل پوشاندند؛ اگر چه حرکت مبارکی با نام پویش نه به تصادف آغاز شد و بسیاری به آن پیوستند و همین عامل سبب شد که مرگ و میر ناشی از تصادفات جادهای نسبت به سالهای گذشته کاهش ۸ درصدی داشته باشد ولی باز هم بر طبق گزارش پلیس راهنمایی و رانندگی در طی سه هفته گذشته یعنی از ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۳ تا پانزدهم فروردینماه ۱۴۰۴ از تردد ۴۸۰میلیون خودرو در جادههای کشور ۷۳۸ فقره تصادف رخ داده که ۸۸۰ نفر از هموطنانمان جان خود را از دست داده و عدّه کثیری نیز مجروح شدهاند.
متأسفانه بعد از انقلاب تاکنون نزدیک به ۱ میلیون نفر در تصادفات جادهای کشور کشته شدهاند یعنی بیش از ۳/۵ برابر شهدای جنگ تحمیلی و حدود ۶ تا ۷ درصد تولید ناخالص ملی باید برای درمان آنان و سایر هزینههای تبعی اجتماعی هزینه شود که رقم وحشتناک و تأسفباری است و این جدا از نابسامانیهای اجتماعی، آسیبهای روانی آن است که بر خانوادهها تحمیل میشود.
عمده علت تصادفات جادهای در کشور را میتوان به سه عامل مهم و اساسی ربط داد و تا زمانی که این عوامل اصلاح و بازنگری نشود در بر همان پاشنه خواهد چرخید و هر سال این روند
شوم ادامه و نوروز به رنگ خون خواهد بود.
نخست این که با ورود روزانه صدها خودروی تولیدی به جادههای کشور جادهها و بزرگراهها متناسب با خودروها توسعه نیافته و کیفیت جادهها و راههای ارتباطی نیز پایین است. بیش از ۵۰ درصد جادههای کشور فرسوده، قدیمی، ناایمن و فاقد استانداردهای لازم هستند که باید اقدامات لازم مانند بهبود زیرساختها، از بین بردن نقاط کور و حادثهخیز بر روی جادهها صورت گیرد.
دوّم پایین بودن کیفیت خودروهای داخلی از جمله پراید و پژو ۴۰۵، تیبا، ساینا و ... که بیشترین کشتهها مربوط به این خودروها بوده است که دولت و نهادهای نظارتی باید توجه بیشتری به این مسئله داشته باشند و نیز با آزاد گذاشتن واردات خودروهای خارجی با کیفیت و لغو تعرفههای سرسامآور از واردات این خودروها، ایمنی سفرهای داخلی را بالا ببرند و سوّم عامل انسانی است که رانندگان با سرعتها و سبقتهای غیرمجاز و غیر ضروری و عدم رعایت فاصلههای ایمن، خستگی و استفاده از گوشیهای همراه در حین رانندگی سبب تصادفات جادهای هستند که در این مورد نیز میتوان با وضع قانونهای سختگیرانه و نیز آموزش و فرهنگسازی مناسب جلو بسیاری از تصافات و مصائب ناشی آن را گرفت.
به امید روزی که همه مسافران به سلامتی و دلخوشی به آغوش گرم خانوادهها برگردند و همه ایرانیان نوروزی شاد و بدون هیچگونه حادثهی ناگوار و ناخوشایندی داشته باشند.
تگ ها:
تبلیغات متنی
جدیدترین اخبار
معاون قوه قضائیه: موتورسواری بانوان منع شرعی ندارد؛ قوه قضائیه هم موافق است
حادثه دریایی در نزدیکی سواحل عمان
شرط نتانیاهو برای خروج از لبنان/ تنها پس از خلع سلاح حزبالله از خاک لبنان عقبنشینی میکنیم
آخرین آمار زلزله ونزوئلا؛ 900 کشته و دهها هزار مفقود
فرمول جدید استخدام دولتی؛ سهم آزمون کتبی 70 درصد شد
پروازهای تهران - دبی از 10 تیرماه از سر گرفته میشود
بورس هفته را سبز آغاز کرد
سازمان غذا و دارو درباره شامپوهای غیرمجاز هشدار داد
استخدام ۱۰ کارگر ساده و ۲ راننده تراکتور در بندرعباس
ویژهبرنامههای جامجهانی در صدر توجه مخاطبان
دعوت به همکاری در آزمایشگاه همکار اداره استاندارد بندرعباس
آغاز فروش مشارکت در تولید محصول جدید سایپا از فردا + بخشنامه
آمادگی فرودگاهها برای میزبانی از مسافران و مهمانان در ایام تشییع رهبر شهید
بیانیه وزارت امور خارجه درباره نقض آشکار یادداشت تفاهم خاتمه جنگ توسط آمریکا
آخرین فرصت بهرهمندی از معافیت سربازی مشمولان سه فرزندی و بیشتر تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۵
آخرین وضعیت اختلال خدمات در ۴ بانک