06

تیر

1405


02 مرداد 1403 08:13 0 کامنت
افسران سابق اطلاعات معتقدند که اگر ترامپ پیروز شود؛ از سرویس‌های جاسوسی آمریکا علیه دشمنان سیاسی داخلی خود استفاده خواهد کرد. علت این ادعا این است که سوابق ترامپ در دوره اول ریاست جمهوری و اظهارات علنی او علیه سرویس‌های اطلاعاتی نشان می‌دهد که او از سوءاستفاده از اطلاعات طبقه‌بندی شده در آن زمان اظهار نارضاریتی کرده‌ و قول داده است که از مخالفان سیاسی خود انتقام خواهد گرفت.
همچنین احتمالا ترامپ برنامه‌هایی برای اخراج تعداد زیادی از کارمندان دولتی در سر دارد. شواهد حاکی از آن است که متاسفانه به لحاظ قانونی دوره دوم ریاست جمهوری، دونالد ترامپ آزادی عمل قابل توجهی برای همسو کردن آژانس‌های اطلاعاتی با متحدان سیاسی خود خواهد داشت و با توجه به روحیه‌ای که ترامپ دارد؛ احتمال سوء‌استفاده او از قدرتش اصلا دور از ذهن نیست. حتی حامیان ترامپ معتقدند که سابقه او در کاخ سفید نشان می‌دهد که او سازمان‌های جاسوسی را تقویت کرده است. اما این موضوع یک سوال مهم را مطرح می‌کند و آن این است که اگر رئیس‌جمهور یا تیم او تلاش‌کنند تا سازمان‌های اطلاعاتی را علیه مخالفان سیاسی داخلی‌ سوق دهند؛ قوانینی که استفاده از سرویس‌های جاسوسی علیه آمریکایی‌ را ممنوع می‌کند؛ نقض خواهد شد یا ترامپ راهی برای دور زدن آن‌ها پیدا خواهد کرد؟ شاید بدنام‌ترین نمونه از یک رئیس جمهور که از این خط عبور کرده است؛ ریچارد نیکسون باشد. او دولتش را مجبور به جمع آوری اطلاعات از معترضان داخلی علیه جنگ ویتنام کرد. نیکسون علاوه بر این، تلاش ناموفقی برای جلب کمک سیا برای خنثی کردن تحقیقات FBI در مورد سرقت از مقر کمیته ملی دموکرات‌ها در هتل واترگیت داشت. حالا چشم رسانه‌ها به این موضوع است که آیا ترامپ در این خصوص موفق خواهد شد که در بدنامی از نیکسون پیشی بگیرد یا خیر.
علاوه بر مسائل داخلی و شکاف‌های عمیقی که در آمریکا بین احزاب مختلف ایجاد شده است؛ مقامات سابق آمریکایی معتقدند که بازگشت ترامپ به کاخ سفید می‌تواند روابط خارجی این کشور را نیز به خطر بیندازد. در واقع ترامپ یک تهدید داخلی برای کشور آمریکا و یک تهدید خارجی برای کل دنیا خواهد بود و شرایط اقتصادی، سیاسی و روابط بین‌الملل را در هاله‌ای از ابهام فرو خواهد برد.
لازم به ذکر است که در سال‌های گذشته ترامپ به سوء استفاده از اطلاعات حساس و محرمانه متهم شده است و از سوی فدرال با اتهاماتی مبنی بر سوءاستفاده و نگهداری اسناد طبقه بندی شده، پس از خروج از کاخ سفید مواجه است. براساس اطلاعات منتشر شده، ترامپ بیش از 300 پرونده طبقه‌بندی شده را به خانه شخصی خود در فلوریدا برده است. اما با وجود این اتهامات ترامپ این تخلفات را رد کرده است و این پرونده را تلاشی برای تضعیف تلاش برای انتخاب مجدد خود عنوان کرده است.
زمانی که ترامپ در سال 2017 وارد قدرت شد؛ بدون اینکه در ارتش یا شاخه‌ای از دولت خدمت کرده باشد، وارد این کشور شد. 
بر همین اساس او هیچ تجربه‌ای در کار با اطلاعات طبقه‌بندی شده یا کار با برنامه‌ها و عملیات نظامی، دیپلماتیک یا اطلاعاتی نداشت. ترامپ به گفته خودش، اهل مطالعه نبود و کله شقی‌هایش آمریکا را به قهقرا برد چراکه او اغلب اهل مشورت کردن با صاحب نظران و مقامات ارشد نظامی نبود. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که احتمالا در دور دوم نیز وضع به همین منوال خواهد گذشت و احتمالا اولویت اصلی ترامپ آژانس‌های اطلاعاتی خواهد بود و احتمالا تحریم‌های ظالمانه علیه ایران نیز باقی خواهد ماند.
روزنامه صبح ساحل
img
دیدگاه ها (0)
img
img

معاون قوه قضائیه: موتورسواری بانوان منع شرعی ندارد؛ قوه قضائیه هم موافق است

حادثه دریایی در نزدیکی سواحل عمان

شرط نتانیاهو برای خروج از لبنان/ تنها پس از خلع سلاح حزب‌الله از خاک لبنان عقب‌نشینی می‌کنیم

آخرین آمار زلزله ونزوئلا؛ 900 کشته و ده‌ها هزار مفقود

فرمول جدید استخدام دولتی؛ سهم آزمون کتبی 70 درصد شد

پروازهای تهران - دبی از 10 تیرماه از سر گرفته می‌شود

بورس هفته را سبز آغاز کرد

سازمان غذا و دارو درباره شامپوهای غیرمجاز هشدار داد

استخدام ۱۰ کارگر ساده و ۲ راننده تراکتور در بندرعباس

ویژه‌برنامه‌های جام‌جهانی در صدر توجه مخاطبان

دعوت به همکاری در آزمایشگاه همکار اداره استاندارد بندرعباس

آغاز فروش مشارکت در تولید محصول جدید سایپا از فردا + بخشنامه

آمادگی فرودگاه‌ها برای میزبانی از مسافران و مهمانان در ایام تشییع رهبر شهید

بیانیه وزارت امور خارجه درباره نقض آشکار یادداشت تفاهم خاتمه جنگ توسط آمریکا

آخرین فرصت بهره‌مندی از معافیت سربازی مشمولان سه فرزندی و بیشتر تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۵

img
خـبر فوری:

برای سوخت‌گیری پول نقد همراه داشته باشید