05

تیر

1405


حوادث

31 خرداد 1405 09:00 0 کامنت

در استانی که بخش زیادی از سال را با گرمای شدید و رطوبت بالا سپری می‌کند، نزاع‌های منجر به آسیب جسمی همچنان یکی از شاخص‌های مهم آسیب‌های اجتماعی به شمار می‌روند. هرچند تازه‌ترین آمارها از کاهش تعداد این مراجعات حکایت دارد، اما ثبت بیش از پنج هزار پرونده در یک سال نشان می‌دهد خشونت و پرخاشگری‌های لحظه‌ای، همچنان یکی از دغدغه‌های جدی جامعه است.

پشت این آمارها چه می‌گذرد؟

شاید عدد پنج هزار و ۵۷۹ تنها یک آمار خشک به نظر برسد، اما پشت هرکدام از این پرونده‌ها، داستان یک درگیری، یک مشاجره، یک اختلاف خانوادگی یا گاهی یک دشمنی قدیمی نهفته است. بسیاری از این نزاع‌ها در محیط خانواده، محل کار، خیابان، بازار و حتی در میان دوستان و آشنایان رخ می‌دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهد فشارهای اقتصادی، مشکلات معیشتی، بیکاری، دغدغه تأمین هزینه‌های زندگی، اختلافات خانوادگی و کاهش آستانه تحمل افراد، از مهم‌ترین عوامل شکل‌گیری نزاع‌های فردی و اجتماعی هستند. در هرمزگان، شرایط آب‌وهوایی نیز بی‌تأثیر نیست. گرمای شدید و رطوبت بالا در بخش زیادی از سال، خستگی، کلافگی و تحریک‌پذیری افراد را افزایش می‌دهد؛ موضوعی که به اعتقاد کارشناسان حوزه آسیب‌های اجتماعی، می‌تواند زمینه‌ساز افزایش تنش‌ها و واکنش‌های هیجانی باشد.

مردان، صدرنشینان آمار نزاع

نگاهی به آمارها نشان می‌دهد مردان همچنان بیشترین سهم را در درگیری‌ها دارند. از مجموع مراجعان سال جاری، بیش از دو سوم را مردان تشکیل می‌دهند.حضور بیشتر مردان در محیط‌های کاری، تنش‌های اقتصادی، اختلافات اجتماعی، رانندگی، فعالیت‌های صنفی و واکنش‌های هیجانی، از جمله عواملی است که سهم آنان را در این آمار افزایش داده است. با این حال، ثبت بیش از هزار و ۸۰۰ مراجعه از سوی زنان نیز نشان می‌دهد اختلافات خانوادگی، تنش‌های اجتماعی و برخی خشونت‌های خانگی، زنان را نیز درگیر این آسیب اجتماعی کرده است.

راز یک بوق خودرو تا تشکیل پرونده قضایی

بسیاری از پرونده‌هایی که امروز در پزشکی قانونی تشکیل می‌شوند، از یک بحث ساده آغاز شده‌اند؛ یک نگاه، یک بوق خودرو، اختلاف بر سر جای پارک، مشکلات مالی، سوءتفاهم‌های خانوادگی یا حتی شوخی‌های نابجا، گاهی زمینه‌ساز درگیری‌هایی می‌شوند که پای کلانتری، دادگاه و پزشکی قانونی را به میان می‌کشند.بخش قابل توجهی از پرونده‌های کیفری، ریشه در همین نزاع‌های لحظه‌ای دارد؛ اتفاقاتی که علاوه بر آسیب جسمی، می‌تواند به پرداخت دیه، محکومیت قضایی، زندان و از هم گسیختگی روابط خانوادگی منجر شود.

کاهش ۶۴۰ پرونده، روزنه‌ای برای امید

با وجود بالا بودن آمار مراجعات، کاهش بیش از ۶۴۰ پرونده نزاع نسبت به سال گذشته، اتفاق امیدوارکننده‌ای برای هرمزگان محسوب می‌شود. مدیرکل پزشکی قانونی هرمزگان، آموزش مهارت‌های کنترل خشم، ترویج فرهنگ گفت‌وگو، ارتقای تعاملات اجتماعی و افزایش آگاهی عمومی را از مهم‌ترین عوامل مؤثر در کاهش نزاع و درگیری‌های فردی و اجتماعی دانست و تأکید کرد استمرار این برنامه‌ها می‌تواند نقش مهمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی و ارتقای امنیت روانی جامعه داشته باشد.

نزاع، زخمی که فقط روی بدن نمی‌ماند

اگرچه کاهش ۱۰ درصدی آمار نزاع، خبر امیدوارکننده‌ای برای هرمزگان به شمار می‌رود، اما ثبت بیش از پنج هزار مراجعه در یک سال، به این معناست که به طور میانگین، روزانه حدود ۱۵ نفر در استان با آثار ضرب و جرح راهی مراکز پزشکی قانونی می‌شوند. پشت هر عدد، یک خانواده، یک اختلاف، یک زخم و گاهی یک حسرت نهفته است. بسیاری از این پرونده‌ها شاید هرگز شکل نمی‌گرفتند، اگر چند دقیقه بیشتر برای گفت‌وگو فرصت داده می‌شد و اگر خشم جای خود را به صبوری می‌داد.

کاهش ۱۰ درصدی نزاع‌ها، خبر خوبی برای هرمزگان است، اما وقتی هنوز هر روز ده‌ها نفر با آثار درگیری و خشونت راهی پزشکی قانونی می‌شوند، می‌توان گفت زخم نزاع‌های روزمره هنوز از چهره جامعه پاک نشده است، زخم‌هایی که شاید با چند دقیقه مدارا، هیچ‌گاه بر پیکر افراد و آرامش خانواده‌ها نقش نمی‌بستند.

روزنامه صبح ساحل

دیدگاه ها (0)
img
خـبر فوری:

۱۳ و ۱۴ تیر استان تهران و ۱۵ تیر کل کشور تعطیل است