06

تیر

1405


سیاسی

31 خرداد 1405 08:54 0 کامنت

وزارت امور خارجه سوئیس اوایل روز جمعه (29 خرداد 1405) تأیید کرد که مذاکراتی که قرار بود در بورگنستوک برگزار شود، برگزار نخواهد شد. این تعویق، نگرانی‌هایی را مبنی بر اینکه توافق آتش‌بس امضا شده توسط ایالات متحده و ایران در اوایل این هفته ممکن است از هم بپاشد، افزایش داده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که ایران به دلیل ادامه عملیات نظامی اسرائیل در لبنان، اعزام هیئت خود برای بحث در مورد مسائل فنی مرتبط با یادداشت تفاهم آتش‌بس که روز چهارشنبه به صورت دیجیتالی توسط دو کشور امضا شد را به تعویق انداخته است. این در حالی است که به نقل از پایگاه اکسیوس، منابع آمریکایی اعلام کردند استیو وتیکاف، مشاور رئیس‌جمهور و فرستاده ویژه او برای شرکت در دور جدید مذاکرات با ایران وارد سوئیس شده‌اند، در همین حال سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه ایران نیز درحال بررسی سفر به سوئیس می‌باشد هرچند هنوز این موضوع نهایی نشده است.

نقض آتش بس؛ حملات اسرائیل به جنوب لبنان

در حالی که ارتش اسرائیل شبانه به اهدافی در جنوب و شرق لبنان حمله کرد و حزب الله از درگیری شدید خبر داد، وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد که حداقل ۲۱ نفر کشته شده‌اند و اسرائیل نیز اعلام کرد که چهار سرباز این رژیم جان خود را از دست داده‌اند.

در این راستا محمد باقر قالیباف، مذاکره‌کننده ارشد ایران، روز جمعه گفت که هرگونه مذاکره‌ای همچنان تابع «خطوط قرمز» تهران خواهد بود. توقف حملات اسرائیل به لبنان یکی از خواسته‌های کلیدی تهران در مذاکرات بود. البته علیرغم اعلام مواضع از سوی تهران، ایران روز جمعه اعلام کرد که از هزینه‌های برنامه‌ریزی‌شده برای استفاده از تنگه هرمز در طول دوره مذاکره ۶۰ روزه تعیین‌شده در تفاهم‌نامه صرف‌نظر خواهد کرد. اداره تنگه خلیج فارس (PGSA) اعلام کرد که کشتی‌هایی که در طول اجرای توافق موقت قصد عبور از این تنگه استراتژیک را دارند، در صورت رعایت الزامات، از جمله اطلاع‌رسانی ۴۸ ساعته و هماهنگی مسیرها و زمان‌های عبور، آزاد خواهند بود.

این در حالی که مشاور دفتر نخست وزیر اسرائیل روز جمعه در گفتگو با ریانووستی مدعی شد که نیروهای اسرائیلی تا زمانی که منافع اسرائیل ایجاب کند، در جنوب لبنان باقی خواهند ماند. این امر نگرانی‌های نهادهای اطلاعاتی امریکا را در پی داشته است. در این راستا بنا به گزارش واشنگتن‌پست سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا به دولت ترامپ هشدار داده بودند که نتانیاهو احتمالا اقداماتی انجام خواهد داد که می‌تواند تلاش‌های ترامپ برای دستیابی به یک توافق صلح با ایران را به خطر بیندازد.

در پی اظهارات صریح وزرای تندروی اسرائیلی که اصرار داشتند ارتش به توافق آمریکا و ایران پایبند نخواهد بود، ونس عصر پنجشنبه، پیش از به تعویق افتادن مذاکرات روز جمعه در سوئیس، از این اظهارات به شدت انتقاد کرد. او گفت: «اگر من در کابینه دولت اسرائیل بودم، شاید به تنها متحد قدرتمندی که در تمام جهان برایم باقی مانده بود، حمله نمی‌کردم».

خشم کاخ سفید از نقض آتش بس اسرائیل

امتناع اسرائیل از توقف خصومت‌هایش در لبنان، خشم فزاینده کاخ سفید را به دلیل خطری که برای آتش‌بس با ایران به همراه دارد، عمیق‌تر کرده است. جی‌دی ونس، معاون رئیس جمهور، آماده پرواز شبانه برای دیدار با همتایان ایرانی خود در تفرجگاه کوهستانی روستای کوچک اوبورگن سوئیس بود. کارکنان او و گروه کوچکی از روزنامه‌نگاران حتی در انتظار این سفر در پایگاه مشترک اندروز در خارج از واشنگتن جمع شده بودند. در همین حال، ده‌ها نفر از مقامات کاخ سفید، کارکنان ارشد و رسانه‌ها در سوئیس جمع شدند تا برای ورود ونس آماده شوند. اما ناگهان عصر پنجشنبه، این سفر لغو شد. کاخ سفید بیانیه‌ای صادر کرد و توضیح داد که ونس -که توسط رئیس جمهور دونالد ترامپ برای رهبری مذاکرات انتخاب شده است- و هیئت همراهش برای مذاکرات آماده بودند، اما نتوانستند برنامه‌ها را نهایی کنند و معاون رئیس جمهور در واشنگتن خواهد ماند. در این بیانیه آمده است: «تدارکات این مذاکرات هرگز ساده یا قابل پیش‌بینی نبوده است.»

در حالی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز پنجشنبه گفت که ارتش اسرائیل تا زمانی که «نیازهای امنیتی اسرائیل ایجاب کند» در «منطقه امنیتی» جنوب لبنان باقی خواهد ماند؛ خبرها حاکی از این است که ترامپ تماس با نتانیاهو بر توقف حملات اسرائیل به لبنان تاکید کرد.

اسرائیل و حزب‌الله پس از آنکه درگیری، مذاکرات آمریکا و ایران را تهدید به شکست کرد، بر سر تمدید آتش‌بس به توافق رسیدند. رویترز به نقل از یک مقام دولت آمریکا گزارش داد اسرائیل و حزب‌الله لبنان بر سر آتش‌بس به توافق رسیده‌اند. آتش‌بس از عصر جمعه به وقت محلی آغاز می‌شود. این توافق با میانجیگری آمریکا و قطر و با حمایت ایران تدوین شده است.

ولی باز هم پس از اعلام آتش بس، جنگنده های اسرائیلی چندین منطقه در جنوب اسرائیل را بمباران کردند. حال باید دید که اسرائیل تا چه اندازه پایبند به آتش بس خواهد ماند. آیا باز هم با بهانه‌های واهی تلاش‌های خود را برای شکست توافق ایران و ایالات متحده از سر خواهد گرفت یا رئیس‌جمهور آمریکا قادر به کنترل اوضاع با اعمال فشار بر هم‌پیمان خود خواهد بود. چراکه مقامات اسرائیلی بارها

اعلام کرده‌اند که توافق با ایران توسط ترامپ انجام شده است و آن‌ها منافع خود را دارند.

روزنامه صبح ساحل

دیدگاه ها (0)
img
خـبر فوری:

برای سوخت‌گیری پول نقد همراه داشته باشید