سرویس بین الملل
وزیر امور خارجه ایران با اعلام آغاز رسمی اجرای تفاهمنامه از روز جمعه، گفت دور جدید مذاکرات ایران و امریکا با هدف دستیابی به توافق نهایی از روز جمعه در سوئیس آغاز خواهد شد. وی همچنین تأکید کرد هرگونه حمله نظامی رژیم صهیونیستی به لبنان از حالا به بعد و ادامه اشغال سرزمینهای لبنان از حالا به بعد از نظر ما نقض یادداشت تفاهم به حساب میآید.
به گزارش صبح ساحل، سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه ایران امروز (سهشنبه، ۲۶ جوزا) در نشستی با حضور سفرا و کارداران و رؤسای نمایندگیهای خارجی و بینالمللی مقیم تهران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی و از جمله یادداشت تفاهم اسلامآباد بین ایران و امریکا برای خاتمه جنگ پرداخت.
وزیر خارجه ایران بیان کرد: جلسه امروز در خصوص یادداشت تفاهمی است که بین ایران و امریکا در روز یکشنبه نهایی شد و به زودی امضای رسمی آن صورت خواهد گرفت، احتمالاً روز جمعه و در محلی که مشخص خواهد شد.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران گفت: همان روز دور جدید مذاکرات ایران و امریکا برای رسیدن به توافق نهایی آغاز خواهد شد.
تقسیم مذاکرات به دو مرحله
وی گفت: به دلیل مشکلاتی که در رسیدن به یک توافق بین ما و امریکا وجود داشت، ناشی از تجاوز جنایتکارانه امریکا و رژیم صهیونیستی به ایران، ما نهایتاً تصمیم گرفتیم که مذاکرات را به دو مرحله تقسیم کنیم.
عراقچی توضیح داد: در مرحله اول، موضوع خاتمه جنگ، بحث تنگه هرمز، محاصره دریایی، موضوعات مربوط به آزادسازی وجوه مسدود شده ایران، موضوع بازسازی و مسائلی از این قبیل که مربوط میشود را مذاکره کرده و به یک یادداشت تفاهم برسیم و بعد مذاکرات به مدت ۶۰ روز ادامه پیدا کرده و به یک توافق نهایی خواهیم رسید.
وزیر خارجه ایران بیان کرد: در توافق نهایی، موضوعات هستهای و لغو تحریمها تصمیمگیری خواهد شد و ما به جمعبندی نهایی خواهیم رسید.
شروع رسمی این تفاهمنامه از روز جمعه خواهد بود
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران عنوان کرد: بعد از سه ماه مذاکره که از اواسط جنگ شروع شد و تا ۲۵ جوزا/خرداد ادامه یافت، ما نهایتا توانستیم مرحله اول را نهایی کنیم.
وی ادامه داد: در مرحله اول مهمترین نکته، اعلام خاتمه جنگ است. بنا به تصمیمی که گرفتیم، از صبح روز دوشنبه به وقت تهران که توافق نهایی شد، خاتمه جنگ هم اعلام شد. ولی شروع رسمی این تفاهمنامه از روز جمعه خواهد بود. با این حال، اعلام خاتمه جنگ از همان صبح دوشنبه صورت گرفت و این شاید مهمترین موضوعی است که در تفاهمنامه وجود دارد، اعلام خاتمه فوری و دائمی جنگ در همه جبههها از جمله در لبنان.
عراقچی توضیح داد: به خاطر ارتباطی که جنگ در لبنان و تجاوز رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان با جنگ ایران پیدا کرد و این دو جبهه به نوعی به همدیگر پیوسته و وابسته شد، از روز اول جمهوری اسلامی ایران، خاتمه جنگ در لبنان را از ملزومات خاتمه جنگ با ایران قلمداد کرد.
وی گفت: زمانی که به آتشبس رسیدیم، آتشبس را در همه جبههها اعلام کردیم، با تأکید بر لبنان و الان که به خاتمه جنگ رسیدیم، خاتمه جنگ هم در لبنان خواهد بود.
عراقچی ادامه داد: در مرحله اول مهمترین موضوعی که اتفاق میافتد اعلام خاتمه جنگ است و بنا به تصمیمی که گرفتیم از صبح روز دوشنبه به وقت تهران که این توافق نهایی شد، خاتمه جنگ هم اعلام شد. ولی شروع رسمی تفاهمنامه از روز جمعه خواهد بود.
بدون عقب نشینی نیروهای اسرائیلی از سرزمینهایی که در این جنگ اشغال کرده، خاتمه جنگ کامل نشده
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران گفت: از نظر ما دو طرف این تفاهمنامه یک طرف امریکاست و اسرائیل و طرف دیگر ایران و حزبالله است.
عراقچی بیان کرد: خاتمه جنگ در لبنان بخش جدایی ناپذیر از خاتمه کامل جنگ است. خاتمه جنگ مشمول خاتمه اشغال هم میشود.
وی تصریح کرد: بدون عقب نشینی نیروهای اسرائیلی از سرزمینهایی که در این جنگ اشغال کرده، خاتمه جنگ کامل نشده و حتما هرگونه حمله نظامی رژیم صهیونیستی به لبنان از الان به بعد و ادامه اشغال سرزمینهای لبنان از الان به بعد از نظر ما نقض یادداشت تفاهم به حساب میآید.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین از پاکستان و قطر برای ایفای نقش در رسیدن به این یادداشت تفاهم تشکر کرد.
تبلیغات متنی
جدیدترین اخبار
شناورسازی سازی به دنبال سه امتیاز مقابل کارا گستر
امضای سند توافق چارچوبی بین لبنان و رژیم صهیونیستی با حضور «روبیو»
تنگه هرمز به شرایط پیش از جنگ باز نخواهد گشت
تماس تلفنی وزرای خارجه ایران و انگلیس
تکذیب پیام منتسب به فرمانده نیروی هوافضای سپاه
ساعت کاری ادارات هرمزگان بهدلیل بازی ایران و مصر تغییر کرد
همسر رئیسجمهور سابق کره جنوبی به ۷ سال زندان محکوم شد
کشتههای زلزله ونزوئلا به ۵۸۹ تن رسید
نظر منفی رای دهندگان آمریکایی به جنگ با ایران
جزییات قیمت بلیت نجف-تهران و بالعکس
ساعت دیدار چادرملو و پرسپولیس تغییر کرد
ترامپ: ایران آتشبس را نقض کرده است
گفتگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و امارات
آزادی خدمه ایرانی نفتکش توقیف شده توسط آمریکا
بیشتر کشتیها از مسیر تحت کنترل ایران در تنگه هرمز استفاده میکنند