05

تیر

1405


حوادث

25 خرداد 1405 13:17 0 کامنت

گازهای مرگبار در عمق ۲۰ متری

این حادثه صبح روز شنبه ۲۳ خردادماه رخ داد. سه برادر در زمین کشاورزی شخصی خود مشغول لایروبی یک حلقه چاه بودند. برای انجام عملیات، موتور لایروبی به عمق حدود 15متری چاه منتقل‌شده بود و کار از حدود ساعت ۸:۳۰ صبح آغاز شد.

«محمد کمالی»، دهیار روستای فاریاب، در تشریح جزئیات این حادثه گفت: «در جریان عملیات، «حسین محب‌زاده» که سال‌ها در حرفه چاه‌کنی و جوشکاری فعالیت داشت، برای بررسی وضعیت و ادامه کار وارد چاه شد، اما دقایقی بعد به دلیل کمبود اکسیژن و استنشاق گازهای سمی موجود در فضای بسته چاه دچار خفگی شدید شد».

درحالی‌که زمان به‌سرعت می‌گذشت، دو برادر وی بدون تجهیزات ایمنی و تنها باانگیزه نجات جان برادرشان وارد چاه شدند، اقدامی که اگرچه از سر نگرانی و دلسوزی بود، اما آنان را نیز در معرض همان هوای سمی قرار داد. هر دو نفربر اثر استنشاق گازهای خطرناک دچار تنگی نفس و مسمومیت تنفسی شدند.

«پس از اطلاع از حادثه، نیروهای آتش‌نشانی و اورژانس در محل حاضر شدند و عملیات امداد و نجات آغاز شد. پس از تخلیه گازهای موجود در چاه، پیکر متوفی از عمق چاه خارج شد.» به گفته دهیار فاریاب، عملیات امدادرسانی و خارج کردن افراد گرفتار در چاه حدود یک ساعت به طول انجامید.

عملیات نفس‌گیر نجات در عمق چاه

«حسن صالحی»، مسئول اورژانس پیش بیمارستانی رودان، نیز با تأیید این حادثه اظهار کرد: «در پی تماس با مرکز ارتباطات اورژانس مبنی بر وقوع حادثه در یک حلقه چاه در روستای فاریاب، بلافاصله آمبولانس پایگاه شهری رودان و همزمان آمبولانس پایگاه بیکاه نیز به‌عنوان کد کمکی به محل حادثه اعزام شدند و امدادگران با همکاری اهالی روستا موفق شدند دو مصدوم را از چاه خارج کنند.»

وی افزود: «دو مصدوم حادثه پس از دریافت اقدامات درمانی اولیه و اکسیژن‌تراپی، برای بررسی بیشتر و دریافت خدمات تخصصی به بیمارستان امام علی (ع) رودان منتقل شدند.»

مسئول اورژانس پیش بیمارستانی رودان خاطرنشان کرد: «متأسفانه مرد میانسال پس از خروج از چاه فاقد علائم حیاتی بود و به دلیل ایست قلبی ناشی از مسمومیت شدید تنفسی، تلاش‌ها برای احیای وی نتیجه‌ای در برنداشت».

قاتلان خاموش در اعماق چاه‌ها

کارشناسان امدادی چاه‌های کشاورزی و فضاهای بسته را از جمله محیط‌های پرخطر می‌دانند، مکان‌هایی که ممکن است بدون هیچ نشانه ظاهری، مملو از گازهای سمی و کشنده باشند. گازهایی مانند «سولفید هیدروژن» و «مونوکسید کربن» در صورت تجمع در محیط‌های بسته می‌توانند در مدت کوتاهی موجب بیهوشی، خفگی و حتی مرگ شوند.

در بسیاری از حوادث مشابه، قربانی نخست براثر استنشاق گازهای سمی یا کمبود اکسیژن دچار بیهوشی می‌شود و افراد دیگر نیز در تلاش برای نجات او، بدون تجهیزات ایمنی وارد محیط خطرناک شده و خود به قربانیان بعدی تبدیل می‌شوند.

یک اشتباه و مرگ

مسئول اورژانس رودان با هشدار نسبت به تکرار چنین حوادثی تأکید کرد: «ورود به چاه بدون تجهیزات استاندارد ایمنی، دستگاه سنجش گاز و سیستم تهویه مناسب می‌تواند پیامدهای جبران‌ناپذیری از جمله مرگ به همراه داشته باشد».

وی افزود که در صورت گرفتار شدن فردی در چاه، از ورود عجولانه و بدون تجهیزات برای نجات او باید به‌طورجدی خودداری شود؛ زیرا این اقدام در بسیاری از موارد تنها به افزایش تعداد قربانیان منجر می‌شود.

دیدگاه ها (0)
img
خـبر فوری:

قطع ۴۸ ساعته آب شرب در سردشت و ۸ روستای بخش بشاگرد به دلیل شکستگی خط انتقال