05

تیر

1405


شهرستان‌ها

24 خرداد 1405 19:18 0 کامنت

به گزارش صبح ساحل، همزمان با آخرین روزهای بهار، برداشت رطب «آل‌مهتری» در میناب آغاز شده است؛ این محصول که به «طلایه‌دار» نخلستان‌های جنوب شهرت دارد، به دلیل ویژگی زودرس بودن، نقش مهمی در اقتصاد کشاورزی منطقه ایفا کرده و همه‌ساله با ورود به بازارهای داخلی، نویدبخش آغاز فصل برداشت خرما در هرمزگان است.

فرآیند برداشت خرما در میناب با «آل‌مهتری» در خردادماه آغاز می شود و با ارقامی چون «خنیزی»، «هلیلی» و «کریته» تا اواخر شهریورماه ادامه پیدا می‌کند.

هم اکنون قیمت هر کیلوگرم رطب نوبرانه آل‌مهتری بسته به درجه‌بندی کیفیت آن در بازار بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان است که این محصول علاوه بر تامین نیاز داخلی، به ‌نوان یکی از سوغات‌های شاخص استان هرمزگان مورد استقبال گسترده مصرف‌کنندگان و مسافران قرار می‌گیرد.

پیش‌بینی برداشت ۶۰ هزار تن خرما از نخلستان‌های میناب

مدیر جهاد کشاورزی میناب گفت: میناب با دارا بودن ۱۲ هزار و ۶۰۰ هکتار نخلستان، یکی از قطب‌های اصلی تولید خرما در کشور محسوب می‌شود که پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۶۰ هزار تن محصول از این باغات استحصال شود.

اسلام بهرامی با بیان اینکه سه‌هزار و ۵۰۰ هکتار از این نخلستان‌ها به رقم «آل‌مهتری» اختصاص دارد، افزود: با اجرای طرح‌های اصلاح، نوسازی و به‌زراعی در باغات، امسال شاهد رشد ۱۰ درصدی در برداشت این محصول نسبت به سال گذشته هستیم.

وی تصریح کرد: آل‌مهتری به دلیل فاصله زمانی عرضه با سایر ارقام، سودآوری مناسبی برای نخل‌داران منطقه به همراه دارد و پس از آن، ارقام مرغوبی نظیر «نگار»، «کلک سرخ»، «مرداسنگ»، «برهی» و «خاصویی» روانه بازار خواهند شد.

هرمزگان؛ سرزمین تنوع ارقام خرما

استان هرمزگان با تولید حدود ۵۵ رقم خرما که ۲۰ نوع آن ارزش تجاری بالایی در بازارهای داخلی و خارجی دارند، یکی از استان‌های پیشرو در این صنعت است.

هم‌اکنون وسعت باغ‌های هرمزگان افزون بر ۸۰ هزار هکتار با تولید سالانه بیش از ۹۴۰ هزار تن محصول است که از این میان، ۳۸ هزار هکتار با تولید سالانه ۱۹۶ هزار تن به نخلستان‌ها اختصاص دارد.

در میان ارقام متنوع این استان، «پیارم» که به خرمای شکلاتی معروف است، به دلیل کیفیت بالا، از اصلی‌ترین محصولات صادراتی این خطه به شمار می‌رود که فصل برداشت آن در آبان‌ماه است.

دیدگاه ها (0)
img
خـبر فوری:

۱۳ و ۱۴ تیر استان تهران و ۱۵ تیر کل کشور تعطیل است