06

تیر

1405


ورزشی

23 خرداد 1405 12:37 0 کامنت

به گزارش صبح ساحل از رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در جاکارتا، این برنامه همزمان با «روز بدون خودرو» (Car Free Day) در جاکارتا برگزار می‌شود؛ رویدادی هفتگی که با حضور گسترده شهروندان، فعالان اجتماعی و ورزشکاران از مهم‌ترین برنامه‌های مردمی پایتخت اندونزی به شمار می‌رود.

در این برنامه، جمعی از دوچرخه‌سواران اندونزیایی که پیش‌تر مسیر بندرعباس تا تبریز را در ایران رکاب زده و با ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی کشور آشنا شده‌اند، در کنار آرزو اسکندری و دیگر دوچرخه‌سواران حضور خواهند داشت و بخشی از مسیر را به صورت مشترک طی خواهند کرد.

مسیر این برنامه از منطقه «اپی‌واک» (Epiwalk Epicentrum) کونینگان (Kuningan) در مرکز جاکارتا آغاز شده و شرکت‌کنندگان پس از عبور از شماری از خیابان‌ها و اماکن شاخص پایتخت اندونزی از جمله پارک «سوراپاتی»(Suropati)،پارک «پروکلاماتور»(Proklamator)، بازار «چیکینی»(Cikini)، بنای «توگو تانی»(Tugu Tani)، ایستگاه «گامبیر»(Gambir )، بندر تاریخی «سوندا کلاپا» (Sunda Kelapa) در شمال جاکارتا و موزه «فاتاحیلاه» (Fatahillah) در منطقه تاریخی «کوتا توا» (Kota Tua Jakarta) عبور کرده و در نهایت به نقطه آغاز بازخواهند گشت.

جاکارتا میزبان کاروان دوستی ایران و اندونزی شد

آرزو اسکندری در بدو ورود به اندونزی در گفت‌وگو با رسانه‌های این کشور، سفر خود را حامل «پیام صلح، دوستی و نزدیکی ملت‌ها» توصیف کرده و بر نقش ورزش در تقویت ارتباطات انسانی و فرهنگی میان جوامع مختلف تأکید کرده بود.

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اندونزی هم اعلام کرد که این برنامه در چارچوب توسعه تعاملات مردمی و فرهنگی میان دو کشور و با هدف ترویج فرهنگ صلح، دوستی و همبستگی ملت‌ها برگزار می‌شود.

به باور برگزارکنندگان، این رویداد فراتر از یک برنامه ورزشی، نمادی از دیپلماسی مردمی و فرهنگی است که می‌تواند به افزایش شناخت متقابل میان ملت‌های ایران و اندونزی کمک کند. در همین راستا، رایزنی فرهنگی ایران با استفاده از نمادهای فرهنگی و اقلام معرفی‌کننده ایران تلاش دارد ظرفیت این رویداد را برای معرفی چهره فرهنگی کشور و تقویت ارتباط مستقیم با افکار عمومی اندونزی به کار گیرد.

حضور این بانوی دوچرخه‌سوار ایرانی در اندونزی طی روزهای گذشته بازتاب قابل توجهی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی این کشور داشته و انتظار می‌رود برنامه مشترک روز یکشنبه نیز با توجه به حضور گسترده شهروندان و رسانه‌ها در «روز بدون خودرو»، مورد توجه افکار عمومی قرار گیرد.

نکته مهم این رویداد صرفا حضور یک دوچرخه‌سوار ایرانی در اندونزی نیست؛ بلکه تلاش برای تبدیل یک کنش فرهنگی به یک «نماد اجتماعی» است. همان‌گونه که بسیاری از کشورها از نمادهای ورزشی، پوشش، رویدادهای خیابانی و فعالیت‌های مردمی برای تثبیت تصویر خود در افکار عمومی استفاده می‌کنند، این برنامه نیز می‌تواند نمونه‌ای از حضور ایران در عرصه دیپلماسی عمومی باشد؛ حضوری که به جای تکیه بر ساختارهای رسمی، از زبان جهانی ورزش و ارتباط مستقیم با مردم بهره می‌گیرد.

دیدگاه ها (0)
img
خـبر فوری:

قطع ۴۸ ساعته آب شرب در سردشت و ۸ روستای بخش بشاگرد به دلیل شکستگی خط انتقال