اقتصادی
در حالی که تولید اوپک پلاس تحت تاثیر پیامدهای اقدامات تجاوزکارانه علیه ایران، در ماههای گذشته کاهش یافته است، سه منبع آگاه در اوپک پلاس اعلام کردند که این گروه در جلسه روز یکشنبه، برای چهارمین بار از زمان آغاز جنگ تحمیلی علیه ایران و مسدود شدن تنگه هرمز، بر سر افزایش اهداف تولید نفت توافق خواهد کرد.
به گزارش صبح ساحل، تصویب افزایش تولید نفت اوپک پلاس برای اوت، در حالی صورت خواهد گرفت که تجاوز آمریکایی صهیونی به ایران و مسدود شدن تنگه هرمز، مانع از تولید بیشتر چندین عضو این گروه شده است.
این جنگ جریان نفت از طریق تنگه هرمز را کاهش داده و بزرگترین بحران عرضه جهان را ایجاد کرده است، به طوری که اعضای کلیدی اوپک پلاس از جمله عربستان سعودی از ۲۸ فوریه (۹ اسفند) که حمله غیرقانونی علیه ایران آغاز شد، قادر به تامین کامل نفت مشتریان خود نبودهاند. بحران اوپک پلاس زمانی عمیقتر شد که امارات متحده عربی پس از تقریبا ۶۰ سال، از عضویت سازمان کشورهای صادرکننده نفت خارج شد.
هفت عضو اصلی اوپک پلاس که اوپک و تولیدکنندگان متحد آن از جمله روسیه را در بر میگیرد، سهمیه تولید خود را از آوریل تا ژوئن تقریبا ۶۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دادهاند. با این حال، طبق آمار اوپک، تولید این گروه به دلیل کاهش صادرات تولیدکنندگان خلیج فارس، به طور متوسط در آوریل به ۳۳.۱۹ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۴۲.۷۷ میلیون بشکه در فوریه، کاهش یافت.
منابع آگاه به رویترز گفتند که روز یکشنبه، هفت عضو اوپک پلاس احتمالا اهداف تولیدشان در ماه اوت را حدود ۱۸۸ هزار بشکه در روز نسبت به ژوئیه افزایش خواهند داد. این همان افزایش تولید ژوئن است که نسبت به افزایش ماهانه ۲۰۶ هزار بشکه در روز در ماههای مه و آوریل تعدیل شده بود تا خروج امارات متحده عربی در نظر گرفته شود.
تمام منابع آگاه به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند و گفتند که تصمیم نهایی هنوز گرفته نشده است.
هفت عضو از ۲۱ عضو اوپک پلاس که قرار است روز یکشنبه تشکیل جلسه دهند، عربستان سعودی، عراق، کویت، الجزایر، قزاقستان، روسیه و عمان هستند.
بر اساس گزارش رویترز، این منابع گفتند که یک جلسه کامل وزیران اوپک پلاس نیز برای روز یکشنبه برنامهریزی شده است، اما انتظار نمیرود که هیچ تغییر سیاستی در آن ایجاد شود.
تولید نفت خام اوپک ماه گذشته کاهش یافت و به پایینترین سطح خود در دهههای گذشته رسید، زیرا محاصره ایران توسط آمریکا و اختلال در خلیج فارس همچنان به کاهش تولید ادامه میدهد.
طبق نظرسنجی بلومبرگ، تولید ۱۱ عضو فعلی اوپک در ماه مه ۱.۲۲ میلیون بشکه در روز کاهش یافت و به ۱۶.۳۳ میلیون بشکه در روز رسید. این کمترین میزان در حداقل ۳۷ سال گذشته بود. این دادهها امارات متحده عربی را که ماه گذشته از اوپک خارج شد، شامل نمیشود.
تبلیغات متنی
جدیدترین اخبار
شناورسازی سازی به دنبال سه امتیاز مقابل کارا گستر
امضای سند توافق چارچوبی بین لبنان و رژیم صهیونیستی با حضور «روبیو»
تنگه هرمز به شرایط پیش از جنگ باز نخواهد گشت
تماس تلفنی وزرای خارجه ایران و انگلیس
تکذیب پیام منتسب به فرمانده نیروی هوافضای سپاه
ساعت کاری ادارات هرمزگان بهدلیل بازی ایران و مصر تغییر کرد
همسر رئیسجمهور سابق کره جنوبی به ۷ سال زندان محکوم شد
کشتههای زلزله ونزوئلا به ۵۸۹ تن رسید
نظر منفی رای دهندگان آمریکایی به جنگ با ایران
جزییات قیمت بلیت نجف-تهران و بالعکس
ساعت دیدار چادرملو و پرسپولیس تغییر کرد
ترامپ: ایران آتشبس را نقض کرده است
گفتگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و امارات
آزادی خدمه ایرانی نفتکش توقیف شده توسط آمریکا
بیشتر کشتیها از مسیر تحت کنترل ایران در تنگه هرمز استفاده میکنند