سلامت
معاون بهداشت وزارت بهداشت، بر ضرورت تقویت پروتکلهای بهداشتی و نظارت دقیق بر ایمنی سایتهای دفن پسماند تاکید کرد.
به گزارش صبح ساحل، مهر نوشت: علیرضا رئیسی، با توجه به حساسیت شرایط کاری در سایتهای دفن پسماند و فراهم بودن بستر مناسب برای تکثیر و تجمع جوندگان، در دستورالعملی بر لزوم اجرای راهکارهای پیشگیرانه جهت حفاظت از سلامت پرسنل اجرایی، خدماتی و پیمانکاران این مراکز تأکید کرد.
در ابلاغیه وزارت بهداشت، سایتهای دفن پسماند به عنوان نقاط پُرخطر از نظر انتقال بیماریهای ویروسی، به ویژه «هانتاویروس» (عامل سندرم ریوی و تبهای خونریزیدهنده) شناسایی شدهاند.
بر اساس گزارشهای فنی، این ویروس از طریق استنشاق گرد و غبار آلوده به ترشحات جوندگان، تماس مستقیم با سطوح آلوده و یا گزش منتقل میشود که رعایت پروتکلهای دقیق برای پیشگیری از آن ضروری است.
محورهای کلیدی این دستورالعمل برای اجرا در واحدهای تابعه دانشگاههای علوم پزشکی شامل موارد زیر است:
مدیریت جمعیت جوندگان: اجرای مستمر برنامههای طعمهگذاری و لانه کوبی برای کنترل کانونهای تکثیر جوندگان - صیانت از سلامت کارکنان (PPE) - الزامی شدن استفاده از تجهیزات حفاظت فردی استاندارد شامل ماسکهای تنفسی N95، دستکشهای مقاوم، لباسهای پوشیده و تجهیزات محافظ چشم در محیطهای پرخطر.
مدیریت پسماند و کنترل گرد و غبار: اجرای سیستمهای نوین پوششدهی روزانه، پرهیز از خشکروبی و مرطوبسازی محیط پیش از جابجایی پسماندها برای جلوگیری از انتشار ذرات آلوده در هوا.
گندزدایی و بهداشت فردی: استفاده از محلولهای ضدعفونیکننده مناسب برای سطوح و تأکید بر شستشوی اصولی دستها.
آموزش همگانی: برگزاری دورههای آموزشی مداوم برای کارکنان جهت شناسایی علائم بیماری، شناخت راههای انتقال و نحوه صحیح مواجهه با تهدیدات زیستی در سایتهای دفن زباله.
رئیسی با تأکید بر نقش حیاتی این اقدامات در حفظ سلامت عمومی، از دانشگاههای علوم پزشکی خواسته تا ضمن نظارت دقیق بر اجرای این پروتکلها در واحدهای تابعه، گزارش اقدامات تقویتکننده در این سایتها را بهصورت منظم ارائه نمایند چراکه این اقدام گامی مهم در جهت ایمنسازی محیطهای شغلی پرخطر و پیشگیری از شیوع بیماریهای نوپدید و مشترک میان انسان و حیوان محسوب میشود.
تبلیغات متنی
جدیدترین اخبار
شناورسازی سازی به دنبال سه امتیاز مقابل کارا گستر
امضای سند توافق چارچوبی بین لبنان و رژیم صهیونیستی با حضور «روبیو»
تنگه هرمز به شرایط پیش از جنگ باز نخواهد گشت
تماس تلفنی وزرای خارجه ایران و انگلیس
تکذیب پیام منتسب به فرمانده نیروی هوافضای سپاه
ساعت کاری ادارات هرمزگان بهدلیل بازی ایران و مصر تغییر کرد
همسر رئیسجمهور سابق کره جنوبی به ۷ سال زندان محکوم شد
کشتههای زلزله ونزوئلا به ۵۸۹ تن رسید
نظر منفی رای دهندگان آمریکایی به جنگ با ایران
جزییات قیمت بلیت نجف-تهران و بالعکس
ساعت دیدار چادرملو و پرسپولیس تغییر کرد
ترامپ: ایران آتشبس را نقض کرده است
گفتگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و امارات
آزادی خدمه ایرانی نفتکش توقیف شده توسط آمریکا
بیشتر کشتیها از مسیر تحت کنترل ایران در تنگه هرمز استفاده میکنند