06

تیر

1405


ورزشی

13 خرداد 1405 08:37 0 کامنت

به گزارش صبح ساحل، در هفته بیست‌وهفتم رقابت‌های لیگ دسته اول فوتبال باشگاه های کشور تیم های پالایش نفت بندرعباس و شناورسازی پی پشت قشم مقابل حریفان خود به یک تساوی و یک شکست دست یافتند. دو تیم جنوبی پارس جنوبی جم و پالایش نفت بندرعباس در ورزشگاه تختی جم به مصاف هم رفتند که این بازی در پایان با تساوی بدون گل به پایان رسید. در این دیدار که به میزبانی جمی‌ها برگزار شد، دو تیم علیرغم تلاش برای باز کردن دروازه یکدیگر، در نهایت به تقسیم امتیازات رضایت دادند تا هر کدام با یک امتیاز زمین مسابقه را ترک کنند.

پارس جنوبی جم با کسب این تساوی خانگی، مجموع امتیازات خود را به عدد ۳۹ رساند تا همچنان جایگاه پنجم جدول رده‌بندی را در اختیار داشته باشد.    در سوی مقابل، پالایش نفت بندرعباس با ارائه یک بازی هوشمندانه در خارج از خانه موفق شد یک امتیاز ارزشمند از حریف خود کسب کند و مجموع امتیازاتش را به عدد ۳۲ برساند. نماینده هرمزگان با این تساوی در جایگاه نهم جدول رده بندی ایستاد تا همچنان موقعیت خود را در میانه جدول حفظ کند.

تیم شناورسازی پی پشت قشم در ورزشگاه خلیج فارس بندرعباس به دیدار سایپا تهران رفت و با دو گل بازی را واگذار کرد.‌ شناورسازی قشم برای بقا در لیگ یک باید از چند بازی باقی مانده خود امتیازات لازم را کسب کند اما در این بازی حرفی برای گفتن نداشت. در دقیقه ۳۰ بازی بود که قفل دروازه این تیم توسط رضا میرزاییان باز شد تا نیمه اول با برتری یک صفر سایپا به پایان رسید. با شروع نیمه دوم سرعت بازی شاگردان فرشاد پیوس در تیم شناورسازی بیشتر شد اما سایپا در این بازی فقط به فکر سه امتیاز بود و گل دوم را روی اشتباه خط دفاعی شناورسازی برای این تیم به دست آمد و سامان محرابی زاده در دقیقه ۶۳ برای بار دوم قفل دروازه نماینده هرمزگان را باز کرد. دقیقه ۶۹ بازی شناورسازی صاحب یک ضربه پنالتی شد و هادی دهقانی یکی از دو گل خورده را برای تیمش جبران کرد.

در ادامه زور شناورسازی برای گرفتن حداقل یک امتیاز خانگی هم نرسید و این بازی با نتیجه دو بر به سود سایپا تهران به پایان رسید‌. شناورسازی پی پشت قشم با این شکست با ۲۴ امتیاز به مکان چهاردهم جدول رده‌بندی سقوط کرد. سایپا تهران هم با این پیروزی با ۴۵ امتیاز در مکان چهارم ایستاد. تا پایان هفته بیست و هفتم لیگ دسته اول فوتبال باشگاه های کشور تیم های نساجی مازندران،مس شهر بابک،صنعت نفت آبادان، سایپا، پارس جنوبی جم، هوادار، مس کرمان، پالایش نفت بندرعباس،فرد البرز، بعثت کرمانشاه، آریو اسلامشهر، نفت و گاز گچساران، نیروی زمینی، شناورسازی قشم، کارا گستر ، شهرداری نوشهر، نود ارومیه و داماش گیلاندر مکان های اول تا هجدهم جدول رده‌بندی قرار گرفته اند.

سرمربی شناورسازی قشم مقصر اصلی این شکست من هستمفرشاد پیوس، سرمربی تیم فوتبال شناورسازی قشم، پس از شکست دو بر یک تیمش برابر سایپا تهران در هفته بیست و هفتم لیگ دسته اول ، در کنفرانس خبری حاضر شد.پیوس با قبول مسئولیت این شکست اظهار داشت: باخت با مربی است و این باخت تقصیر من است. مربی برای موفقیت نیاز به تمرین دارد و ما طی این ۹۰ روز، تمرینات خوبی انجام ندادیم. وی افزود: بعد از جنگ ، تیم‌مان خیلی به هم خورد. تمرین نکردیم و در بازی‌های قبل باختیم. از لحاظ بدنی خیلی خراب بودیم، مربی خوراکش تمرین است.سرمربی شناورسازی قشم با اشاره به مشکلات سفر تیمش تصریح کرد: ما طی شش روز، سه روز در راه هستیم. خیلی سخت است. خودتان بنشینید آنالیز کنید، کار ما خیلی سخت است. پیوس با اشاره به بازی‌های آینده تیمش گفت: ما پنج بازی در خانه داریم و دو بازی بیرون، آن پنج بازی خانگی را باید نتیجه بگیریم تا به هدفی که می‌خواهیم برسیم. صددرصد هم همین خواهد شد. وی در پایان خاطرنشان کرد: از بچه‌هایم تشکر می‌کنم. تیمی که تمرین نکند، همین بلا سرش می‌آید. باز هم مقصر اصلی من هستم و هیچ جای حرف و حدیثی نیست. تحلیل فنی بازی شناور سازی و سایپا شناورسازی زمان برای آزمون و خطا ندارد بازی شناورسازی قشم با سایپا دقیقا بازی دو تیم با دو طرز فکر متفاوت بود. سایپا از لحظه اول مشخص بود برای قشنگ بازی کردن نیامده بود و تنها آمده بود سه امتیاز را از آن خود کند. سایپا عقب زمین فشرده می‌شد و پنج دفاع کار می کرد. وسط زمین را در اختیار گرفته بود و منتظر اشتباه شناور سازی بود. جالب اینجاست که شناور سازی با وجود مالکیت بیشتر توپ، اصلا نتوانست حریف را از شکل دفاعی خودش خارج کند.

توپ بین خطوط نمی‌چرخید، هافبک‌ها کمتر بین خطوط صاحب توپ می‌شدند و حملات بیشتر به ارسال از کناره‌ها یا توپ‌های بلند ختم می‌شد.یکی از نکاتی که در این بازی به چشم می‌آمد این بود که سایپا هنگام مالکیت خیلی راحت از فشار شناور خارج می‌شد. یعنی یا پرس شناور هماهنگ نبود یا فاصله خطوط زیاد بود. چند بار دیده شد که سایپا با دو یا سه پاس ساده، خط اول فشار شناور را رد کرد و وارد زمین شناور شد. این اتفاق برای تیمی که در خانه بازی می‌کنه اصلا نشان خوبی نیست.گل اول و دوم سایپا تقریبا از یک سناریو به دست اومد. این یعنی کادر فنی شناور در طول مسابقه نتوانست مشکل را تشخیص بدهد و آن را اصلاح کند. وقتی یک تیم دوبار با یک مدل به شما گل می‌زند، دیگر مسئله کیفیت بازیکن نیست، مسئله عدم واکنش تاکتیک است. از طرف دیگر تنها جایی که شناور توانست خطر ایجاد کند سمت چپ خط حمله بود. هر وقت مدافع کناری یا وینگر سمت چپ وارد دوئل یک به یک می شد، دفاع سایپا به دردسر می افتاد. حتی پنالتی هم از همین منطقه برای شناورسازی به دست آمد. سؤال اینجاست، وقتی نقطه ضعف حریف پیدا شد چرا بازی بیشتر به آن سمت هدایت نشد؟ به نظر من مشکل فعلی شناور فقط سیستم ۴-۲-۳-۱ یا ۴-۳-۳ نیست. مشکل این است که تیم در فاز حمله الگوی مشخص ندارد. شما نمی‌توانی ۶۰ درصد مالکیت داشته باشی ولی در طول بازی فقط دو سه موقعیت جدی بسازی، این یعنی مالکیت است اما بهره‌وری نیست.شناور سازی وارد مرحله‌ای از فصل شده که دیگر بحث بازی زیبا یا مالکیت توپ نیست. تیم برای بقا باید امتیاز جمع کند و به نظر من کادر فنی باید چند تصمیم جدی بگيرد.

۱- تعداد بازیکنان حاضر در محوطه جریمه حریف را بیشتر کند. از دو مهاجم استفاده کند تا مدافعان حریف درگیر باشند.۲- روی ضربات ایستگاهی بیشتر کار کند چون در جریان بازی خلق موقعیت سخت شد است. ۳- پرس را یا کاملا اجرا کند یا کلا عقب‌تر دفاع کند. پرس نصفه و نیمه فقط فضا به حریف می‌دهد. ۴- روی انتقال دفاع به حمله سرعت بیشتری ایجاد کند.در مجموع، بازی مقابل سایپا یک هشدار جدی برای شناورسازی بود. چیزی که نگران‌کننده‌تر از شکسته این است که بعد از چند هفته حضور کادر فنی جدید، هنوز هویت مشخصی در بازی تیم دیده نشده است. الان دیگر زمان آزمون و خطا نیست و هر هفته‌ای که از دست برود فاصله شناور با منطقه سقوط کمتر می‌شود و فشار روی تیم بیشتر است. اینجااست که کادر فنی باید نشان بدهد برای عبور از بحران چه برنامه‌ای دارد ، نه این که فقط امیدوار باشد و نتایج خود به‌خود بهترمی شود. تحلیل فنی پالایش و پارس جمپالایش در فاز هجومی هویت و برنامه مشخصی نداردتساوی بدون گل پالایش مقابل پارس جنوبی از نظر نتیجه برای یک بازی خارج از خانه بد نیست ، اما پالایش از نظر فنی بیشتر شبیه تیمی بود که برای نباختن وارد زمین شده بود تا بردن.

پارس جنوبی در بیشتر دقایق بازی تیم برتر میدان بود و چند موقعیت خوب هم ایجاد کرد که با بی‌دقتی مهاجمان و یا عملکرد خوب خط دفاعی پالایش مانع گلزنی شد. از طرف دیگر پالایش بیشتر روی ضدحملات حساب باز کرده بود اما در انتقال از دفاع به حمله سرعت و کیفیت لازم را نداشت و حملاتش اغلب نیمه‌کاره می‌ ماند. نکته‌ای که در این بازی بیشتر به چشم می آمد تمرکز پالایش روی گرفتن ضربات ایستگاهی، کرنر و خطاهای اطراف محوطه جریمه بود. انگار کادر فنی بیشتر امیدوار بود از این مسیر به گل برسد تا این که از جریان بازی نتیجه کسب کند. در مجموع برای پالایش نفت یک امتیاز داخل زمین حریف بد نیست ، اما همچنان همان سؤال چند هفته اخیر پابرجاست، و تیم در فاز دفاعی تقریبا قابل قبول است ولی هنوز در فاز هجومی هویت و برنامه مشخصی ندارد. کارشناس: منصور اسکندری

دیدگاه ها (0)
img
خـبر فوری:

برای سوخت‌گیری پول نقد همراه داشته باشید