حوادث
با آغاز روزهای داغ تابستان و افزایش فعالیت جانوران سمی، عقربها بار دیگر به یکی از تهدیدهای جدی سلامت در هرمزگان تبدیلشدهاند، تهدیدی که تنها در سال گذشته بیش از 5 هزار نفر را راهی مراکز درمانی استان کرد.
هرچند خوشبختانه این حوادث فوتی نداشته است، اما آمار بالای عقربگزیدگی نشان میدهد که زندگی در بسیاری از مناطق هرمزگان همچنان با خطر همزیستی ناخواسته با این جانوران همراه است.
مدیر گروه بیماریهای واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفتگو با صبح ساحل با اشاره به افزایش تحرک عقربها در فصل گرما گفت: با بالا رفتن دمای هوا، فعالیت عقربها بیشتر میشود و به همین دلیل رعایت نکات پیشگیرانه برای کاهش موارد عقربگزیدگی اهمیت دوچندانی پیدا میکند.
«روزبه شاهیزاده» مدیر گروه بیماریهای واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه سال گذشته ۵ هزار و ۶۸۵ مورد عقربگزیدگی در هرمزگان ثبت شد و هیچ مورد فوتی ناشی از آن گزارش نشد افزود: بیشترین موارد عقربگزیدگی مربوط به گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال بوده و پساز آن افراد ۲۵ تا ۴۰ سال بیشترین سهم را در میان مصدومان داشتهاند.
خطر چیدن گیاهان دارویی
وی یکی از دلایل افزایش مواجهه افراد با عقربها را حضور در مناطق کوهستانی برای جمعآوری گیاهان دارویی عنوان کرد و افزود: بسیاری از عقربها زیر سنگها، شکافها و زیستگاههای طبیعی کوهستانی پنهان میشوند و افرادی که برای چیدن گیاهان دارویی به این مناطق مراجعه میکنند، بیش از دیگران در معرض خطر عقربگزیدگی قرار دارند. به گفته شاهیزاده، بیتوجهی به نکات ایمنی هنگام جابهجا کردن سنگها و بوتهها در مناطق کوهستانی میتواند احتمال مواجهه با عقربها را افزایش دهد.
کمینگاه عقربها
مدیر گروه بیماریهای واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان، بهسازی محیط را از مهمترین راهکارهای پیشگیری دانست و گفت: جمعآوری نخالههای ساختمانی، سنگ، آجر و زباله از اطراف منازل، جلوگیری از انباشت طولانیمدت این مواد در محیط زندگی، بستن درزها و شکافهای اطراف درها و کولرها و همچنین جلوگیری از بازی کودکان در فضای باز هنگام غروب آفتاب از جمله اقداماتی است که میتواند خطر عقربگزیدگی را کاهش دهد.
وی تأکید کرد: محیطهای متروکه، تودههای سنگ و آجر، انبارها و فضاهای دارای شکاف و درز از مهمترین پناهگاههای عقربها به شمار میروند.
چند دقیقه طلایی پس از عقربگزیدگی
مدیر گروه بیماریهای واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان با تأکید بر ضرورت حفظ آرامش در صورت عقربگزیدگی افزود: بیحرکت نگهداشتن عضو آسیبدیده، استفاده از کمپرس آب سرد به مدت یک تا دو ساعت برای کاهش سرعت جذب سم و مراجعه فوری به مراکز بهداشتی و درمانی یا بیمارستانها از مهمترین اقدامات اولیه پس از گزش عقرب است.شاهی زاده از مردم خواست از اقدامات خودسرانه و درمانهای سنتی غیرعلمی پرهیزکرده و در کوتاهترین زمان ممکن به مراکز درمانی مراجعه کنند.
کودکان و سالمندان در معرض خطر بیشتر
مدیر گروه بیمارهای واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان، کودکان و سالمندان را گروههای پرخطر برشمرد و گفت: در این افراد، مراجعه سریع برای دریافت خدمات درمانی اهمیت ویژهای دارد و میتواند از بروز عوارض جدی جلوگیری کند. وی با اشاره به تداوم موارد بالای عقربگزیدگی در استان خاطرنشان کرد: این آمار ضرورت افزایش آگاهی عمومی، رعایت اصول ایمنی در طبیعتگردی و هنگام جمعآوری گیاهان دارویی و همچنین توجه بیشتر به اقدامات پیشگیرانه را بیشازپیش آشکار میکند.
روزنامه صبح ساحل
تبلیغات متنی
جدیدترین اخبار
شناورسازی سازی به دنبال سه امتیاز مقابل کارا گستر
امضای سند توافق چارچوبی بین لبنان و رژیم صهیونیستی با حضور «روبیو»
تنگه هرمز به شرایط پیش از جنگ باز نخواهد گشت
تماس تلفنی وزرای خارجه ایران و انگلیس
تکذیب پیام منتسب به فرمانده نیروی هوافضای سپاه
ساعت کاری ادارات هرمزگان بهدلیل بازی ایران و مصر تغییر کرد
همسر رئیسجمهور سابق کره جنوبی به ۷ سال زندان محکوم شد
کشتههای زلزله ونزوئلا به ۵۸۹ تن رسید
نظر منفی رای دهندگان آمریکایی به جنگ با ایران
جزییات قیمت بلیت نجف-تهران و بالعکس
ساعت دیدار چادرملو و پرسپولیس تغییر کرد
ترامپ: ایران آتشبس را نقض کرده است
گفتگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و امارات
آزادی خدمه ایرانی نفتکش توقیف شده توسط آمریکا
بیشتر کشتیها از مسیر تحت کنترل ایران در تنگه هرمز استفاده میکنند