06

تیر

1405


سیاسی

02 خرداد 1405 08:40 0 کامنت

عقب نشینی ترامپ؛ ژست دیپلماتیک با درخواست اعراب

دونالد ترامپ پس از تهدیدهای فراوان و لفاظی‌ها در شبکه‌های اجتماعی و اعلام اینکه طرح اصلاح شده ایران برای امضای توافق کافی نیست؛ به صورت ناگهانی در اظهاراتی جدید دست به عقب‌نشینی آشکاری از مواضع تهدیدآمیز خود در پیشبرد گزینه نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران زد. در ادامه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه با الجزیره قطر اعلام کرد رئیس جمهور ترامپ راهکار دیپلماتیک را ترجیح می دهد.در حالی که رئیس جمهور آمریکا این اقدام را ناشی از درخواست سران کشورهای عربی اعلام نمود اما پایگاه خبری وال استریت‌ژورنال در خبری در این رابطه اعلام کرد: این کشورها از وجود چنین مسئله‌ای ابراز بی‌اطلاعی کرده‌اند. در ادامه گزارش این رسانه عبری زبان تاکید شده است: شماری از مسئولین در کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس در گفتگو با این رسانه اعلام کردند، اصلا از طرح دونالد ترامپ در مورد ایران اطلاعی نداشتند و هیچ یک از این کشورها هیچ نوع درخواستی برای تعلیق یا به تاخیر انداختن تهاجم نظامی به منطقه را نداشته‌اند. این مسئله اعتبار و صداقت ترامپ در رابطه با انتشار این نوع اطلاعات را به شدت زیر سوال برده است. پس از یک دوره همراهی کشورهای عربی با امریکا در پیشبرد اهداف این کشور، در حمله به ایران حال به جایی رسیده اند که نمی‌خواهند تاسیسات نفتی و انرژی آن‌ها به دلیل تلافی‌جویی ایران نابود شود چراکه طی جنگ ثابت شد که آمریکا بیشتر به دنبال اهداف خود و اسرائیل است و وضعیت این کشورها کمترین جایگاهی در تصمیمات این کشور دارد. در این راستا «دنی سیتریونوویچ» تحلیلگر برجسته مسائل غرب آسیا، در این رابطه تاکید کرد: «عقب‌نشینی رئیس‌جمهور آمریکا از حملات ادعایی علیه ایران به بهانه درخواست کشورهای منطقه، نشانه‌ای آشکار از ایجاد یک بازدارندگی موفق از سوی ایران در برابر کشورهای حوزه خلیج فارس است؛ چراکه این کشورها به این درک رسیده‌اند که نه توان خودشان و نه توان آمریکا، قادر به جلوگیری کامل از پاسخ دفاعی ایران نیست».

خشم امارات از تلاش قطر و عربستان برای پایان جنگ

در حالی که اسم امارات در لیست کشورهای درخواست کننده برای توقف حمله آمریکا به ایران به چشم می‌خورد شاهد خشم و نارضایتی این کشور از متحدان عربی خود برای درخواست پایان جنگ هستیم.

با توجه به دشمنی‌های امارات در طول جنگ و اقداماتی همچون مظلوم‌نمایی در نشست بریکس و آخرین مورد تاسیس صندوقی با اسرائیل برای تصاحب و توسعه مشترک سامانه تسلیحاتی جدید میان امارات و اسرائیل که آخرین نشانه از نزدیکی این دو کشور است، بودن نام این کشور در میان لیست درخواست‌کنندگان از ترامپ برای توقف حمله به ایران، را محل تردید قرار می‌دهد.

انور قرقاش، مشاور رئیس امارات متحده عربی و دیپلمات ارشد پیشین این کشور در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «مخلوط شدن نقش‌ها در این بحبوحه، گیج‌کننده و مایه شگفتی است و دامن‌گیر کشورهای پیرامون خلیج‌[فارس] نیز شده است؛ تا جایی که جایگاه قربانی با میانجی عوض شده و برعکس! دوست و متحد [ما] نیز به جای آنکه بازو و پشتیبانمان باشد، ردای میانجگری به تن کرده است.

در این حساس‌ترین و خطرناک‌ترین برهه از تاریخ معاصر خلیج[فارس] موضع خاکستری و وسط‌بازی، به مراتب خطرناک‌تر از بی موضعی است». این در حالی است که به گزارش الجزیره نشانه‌های فزاینده‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با توجه به تحولات امنیتی و سیاسی که پس از تنش اخیر در منطقه رخ داده است. به دنبال گشودن مسیر جدیدی از تفاهم با ایران هستند. ارزیابی‌ها حاکی از آن است که این کشورها به گزینه کاهش تنش منطقه‌ای و اجتناب از هرگونه درگیری مستقیم متعهد‌تر

شده‌اند.

از حمله به ایران تا ادعای باز تنظیم رابطه 47 ساله با ایران

«جی‌.دی ونس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا در سخنانی مدعی شد که هم‌اکنون فرصت بازآرایی روابط میان تهران و واشنگتن وجود دارد. ونس در کنفرانسی خبری در کاخ سفید مدعی شد: «فرصتی داریم تا رابطه‌ای که بین ایران و ایالات متحده طی 47 سال گذشته وجود داشته را باز تنظیم کنیم.

رئیس جمهور از ما خواسته این کار را انجام دهیم و ما هم به تلاش ادامه خواهیم داد، اما برای این کار دو طرف لازم است».

با وجود اینکه ایران بارها اعلام کرده سلاح هسته‌ای در سیاست‌های دفاعی‌اش جایگاهی ندارد، ونس با تکرار ادعاهایی بی‌اساس گفت که اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند، باقی کشورها نیز به سراغ این تسلیحات خواهند رفت و یک رقابت تسلیحاتی آغاز خواهد شد.

ونس همچنین با تهدیدات نظامی علیه ایران ادعا کرد که واشنگتن نمی‌خواهد این مسیر را در قبال ایران در پیش بگیرد.معاون رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه به ایستادگی و مقاومت ایران در برابر زیاده خواهی آمریکا اعتراف کرد ایران را کشوری پیچیده خواند و اذعان کرد که حتی «وانمود نمی‌کند که درکی از این کشور دارد». وی همچنین مدعی شد آمریکایی‌ها گاهی مواضع ایرانیان در مذاکراتی که انجام گرفته را درک نمی‌کردند.

ونس با تکرار این ادعا که ایران به دنبال توافق با آمریکا است، تاکید کرد که اورانیوم غنی‌سازی شده ایران نباید به روسیه ارسال شود و نمی‌داند که گزارش‌ها در این باره از کجا می‌آید.

وی همچنین در سخنان خود تاکید کرد که نمی‌خواهد درگیری‌ها با ایران «جنگی ابدی» باشد. معاون رئیس‌جمهور آمریکا اذعان کرد که آمریکا نمی‌تواند پلیس جهانی باشد و به‌دنبال ایفای چنین نقشی نیست. از طرفی چرخش سریع ادعای ترامپ با عنوان خاتمه سریع جنگ با ایران، آن‌ها خواهان توافق هستند. صحبت‌هایی که در خود قدم‌های عقبگرد امریکا از تهدیدهای خود را نمایان می‌کند اما در کنار نشان دادن خود در موضع قدرت.

حرف‌هایی پوشیده در لفظ تهدید آرام بدون اشاره به شکست در رسیدن به اهداف خود، چراکه اگر این کشور از دستیابی به اهداف خود طی یک جنگ مجدد و سریع اطمینان داشت پس از آن همه تندی و تهدید از سوی

ترامپ مبنی بر اینکه حاضر به دادن هیچ امتیازی به ایران نیستم و تعیین

ضرب الاجل، به «مذاکرات با پیشرفت‌های چشمگیر همراه است»

نمی‌رسیدند. اینکه این تصمیم باز هم تغییراتی یک‌جانبه و شتابان از سوی ترامپ باشد یا هدفی پنهان را در خود داشته باشد مشخص نیست ولی چیزی از ضعف پنهان در به کارگیری قدرت نظامی در این مقطع را نمی‌توان نادیده گرفت.

دیدگاه ها (0)
img
خـبر فوری:

۱۳ و ۱۴ تیر استان تهران و ۱۵ تیر کل کشور تعطیل است