سرویس بین الملل
سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه ایران، بعد از ظهر چهارشنبه 23 اردیبهشت، برای شرکت در اجلاس وزرای خارجه بریکس در روزهای پنجشنبه و جمعه 24 و 25 اردیبهشت به ریاست هند و با هدف تمرکز بر ثبات منطقهای، همکاری چندجانبه و تابآوری اقتصادی عازم دهلی نو شد و مورد استقبال مقامات هندی قرار گرفت. وزیر امور خارجه در این سفر ضمن شرکت در نشست وزرای امورخارجه بریکس، دیدارهای دو جانبه با مقامهای شرکتکننده از جمله وزرای خارجه هند، روسیه، مالزی، برزیل، تایلند، مصر و نخست وزیر هند «نارندرا مودی» و مشاور امنیت ملی هند «آجیت دووال» دیدار نمود. این نشست مقدمهای برای هجدهمین اجلاس سران بریکس میباشد که قرار است در شهریور امسال در دهلی نو به ریاست هند برگزار شود. نشستی که کشور امارات متحد عربی با مظلومنمایی و دست پیشگرفتن در متجاوز خواندن ایران آن را به بیراهه کشاند و مانع از صدور بیانیه مشترک بریکس شد.
استفاده از نشست بریکس برای ایفای نقش مظلوم توسط یک متجاوز
در نشست وزرای خارجه سازمان بریکس در دهلی، پس از سخنان وزیر خارجه امارات و مطرح کردن ادعاهایی درباره ایران مبنی بر حملات ایران به این کشور و معرفی ایران به عنوان متجاوز، عباس عراقچی وزیر امور خارجه ایران، امارات متحده عربی را شریکی فعال در تجاوز نظامی اخیر آمریکا و اسرائیل علیه ایران دانست. وی بیان کرد: «من در سخنرانی خود نام امارات متحده عربی را ذکر نکردم، به خاطر حفظ وحدت و ترجیح دادم به آن اشاره نکنم. اما در واقع باید بگویم امارات مستقیما در اقدام تجاوزکارانه علیه کشور من دخیل بود. زمانی که این تجاوز آغاز شد آنها حتی از محکوم کردن آن خودداری کردند». همچنین کاظم غریبآبادی، معاون امور حقوقی و بینالمللی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به این ادعاها با قاطعیت گفت: «امارات متحده عربی نقشی قابل توجه در حمایت و تسهیل تجاوز نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران ایفا کرده است. از این رو، طرفی که خود در شکلگیری و تشدید تنشها سهیم بوده، فاقد جایگاه لازم برای طرح اتهامات و ادعاهای سیاسی علیه ایران است». وی افزود: «قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد مصوب سال ۱۹۷۴ اشاره دارد که اگر کشورها، تسهیلکننده و ارائهدهنده خدمات برای متجاوزین باشند، این بدان معنا نیست که صرفاً در حال کمک به آنها هستند و این اقدام برابر با تجاوز است. لذا امارات یک متجاوز است، نه یک کمککننده به متجاوزان. طبیعی است که ایران نمیتوانست بیش از این تحمل کند».
وی ادامه داد: «اجازه دهید یادآوری کنم که چند روز پیش از آغاز تجاوز، از آنجا که اطلاعاتی درباره احتمال حمله از سوی رژیم اسرائیل و آمریکا در اختیار داشتیم، پیامهای رسمی به کشورهای منطقه، از جمله امارات متحده عربی، ارسال کردیم. به آنها هشدار دادیم که اگر به متجاوز کمک کنند و سرزمین و امکانات خود را در اختیار متجاوز قرار دهند، ایران چارهای جز اعمال حق دفاع مشروع و هدف قرار دادن این امکانات برای دفاع از کشور خود نخواهد داشت». غریب آبادی عنوان کرد: «ممکن است شما شخص بیاطلاعی باشید، اما مقامات عالی کشورتان قطعاً از این موضوع مطلع بودهاند. شما به این هشدارها توجه نکردید و اکنون تلاش میکنید نقش قربانی را ایفا کنید؛ در حالی که قربانی واقعی، جمهوری اسلامی ایران است، نه امارات متحده عربی». وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد ادعاها و اتهام های اماراتیها علیه کشورمان در نشست وزرای خارجه بریکس و پاسخی که ایران در این نشست به مقامات این کشور عربی داد، گفت: «برای همه حاضران در نشست بریکس عجیب بود که نماینده امارات هیچ مسئلهای نداشت جز پرداختن به موضوع جنگ و پاسخهایی که ایران به آمریکا در خاک آن کشور داده بود».این بگومگوی لفظی، یک روز پس از آن رخ داد که امارات متحده عربی بیانیه رسمی دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، مبنی بر سفر او به این کشور خلیج فارس در طول جنگ ایران را تکذیب کرد. عراقچی خطاب به نماینده امارات گفت: «نه پایگاههای ایالاتمتحده و نه اتحاد با اسرائیل، امنیت امارات را تامین نمیکنند و این کشور باید در سیاست خود در قبال ایران تجدیدنظر کند. عراقچی افزود: «ما باید در کنار هم در صلح زندگی کنیم و این مستلزم روابط صلحآمیز و درک کامل بین دو کشور است».
تلاشهای امارات در پشت پرده همزمان با پنهان شدن پشت ادعاهای دروغ
امارات متحده عربی یکی از نزدیکترین هم پیمانان آمریکا و اسرائیل در منطقه خلیج فارس محسوب میشود که با اسرائیل رابطه سیاسی و اقتصادی و نظامی نزدیکی دارد. تعمیق همکاریهای امنیتی اسرائیل و امارات زیر چتر حمایت واشنگتن تا جایی پیش رفته است که روزنامه «یسرائیل هیوم» به نقل از سفیر آمریکا در سازمان ملل، مایک والتز، نوشت: « تلآویو امارات متحده عربی را به سامانه گنبد آهنین مجهز کرده است».
حال با اعلام دفتر نخست وزیری اسرائیل در مورد سفر محرمانه نتانیاهو در اوج جنگ علیه ایران و ملاقات با رئیس این کشور شیخ محمد بن زاید و واکنش امارات ارسال پیام اعتراضی تندی به تلاویو بود. این تکذیب را میتوان بنا به گفته شبکه 12 اسرائیل ناشی از ترس امارات از ایران دانست، چراکه امارات میترسد به عنوان یک محور ضد ایران معرفی شود. لذا تلاش دارد تا سطح حضور خود را در مورد اسرائیل نسبتا پایین نگه دارد. اما این انکار چیزی از واقعیت موضوع با توجه به رفتار و تلاشهای این کشور بر ضد ایران را کم نمیکند. چنانچه بنابر گزارش شبکه «بلومبرگ» در روز جمعه 25 اردیبهشت عربستان و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس با درخواست و تلاشهای امارات برای حمله مشترک به ایران در زمان جنگ مخالفت کردند و به او گفتند که این جنگ آنها نیست. همچنین تلاش برای ساخت خط لوله نفتی جدید تا سال 2027 برای دور زدن تنگه هرمز و افزایش صادرات خود از طریق فجیره تا دو برابر. حضور ایران در بریکس ناکامی سیاست انزوای امریکا نسبت به ایران را آشکار نمود. این نشست تنها یک حضور تشریفاتی نبود بلکه فرصتی بود برای نمایش ظرفیتهای سیاسی، اقتصادی و منطقه ای کشور در نظم جدید جهانی. از سویی افشای تلاشهای مزبوحانه امارات برای استفاده از نشست بریکس در جهت متجاوز نشان دادن ایران پشت نقاب مظلومیت.
تبلیغات متنی
جدیدترین اخبار
شناورسازی سازی به دنبال سه امتیاز مقابل کارا گستر
امضای سند توافق چارچوبی بین لبنان و رژیم صهیونیستی با حضور «روبیو»
تنگه هرمز به شرایط پیش از جنگ باز نخواهد گشت
تماس تلفنی وزرای خارجه ایران و انگلیس
تکذیب پیام منتسب به فرمانده نیروی هوافضای سپاه
ساعت کاری ادارات هرمزگان بهدلیل بازی ایران و مصر تغییر کرد
همسر رئیسجمهور سابق کره جنوبی به ۷ سال زندان محکوم شد
کشتههای زلزله ونزوئلا به ۵۸۹ تن رسید
نظر منفی رای دهندگان آمریکایی به جنگ با ایران
جزییات قیمت بلیت نجف-تهران و بالعکس
ساعت دیدار چادرملو و پرسپولیس تغییر کرد
ترامپ: ایران آتشبس را نقض کرده است
گفتگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و امارات
آزادی خدمه ایرانی نفتکش توقیف شده توسط آمریکا
بیشتر کشتیها از مسیر تحت کنترل ایران در تنگه هرمز استفاده میکنند
آخرین وضعیت اختلال خدمات در ۴ بانک