سلامت
امروز در دومین روز از هفته ملی سلامت، همزمان با سراسر کشور،۳ پروژه بهداشتی، درمانی و سلامت روان در هرمزگان با حضور وزیر بهداشت و از طریق ویدئوکنفرانس افتتاح شد، آیینی که در آن خانههای بهداشت روستایی باسعیدو و مرادی در جزیره قشم، طرح ارائه خدمات رایگان روانشناختی مرکز سراج میناب از ۱۹۸ پروژه مرکز جامع سلامت در ۳۱ استان به بهرهبرداری رسید و بیش از ۴۲ هزار متر مربع به زیرساختهای حوزه سلامت کشور افزود. این پروژهها که شامل ۱۶۰ طرح بهداشتی، ۲۸ طرح درمانی و ۱۰ مرکز سراج است، با حضور مسئولان ملی و استانی از جمله وزیر بهداشت، استاندار هرمزگان و رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و دیگر مسوولان رونمایی شد و به نام دانشآموز شهید میناب و ۹۹ مجروح این حادثه تقدیم گردید.
قدردانی از استاندار هرمزگان
به گزارش صبح ساحل، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در این آیین با تشکر از استاندار هرمزگان و حمایت بی دریغ وی از نظام بهداشت و درمان با تبیین چشمانداز جدید سلامت در ایران، بر ضرورت گذار از مدلهای سنتی به سمت «نظام پزشکی خانواده» و «نظام ارجاع» تأکید کرد. محمدرضا ظفرقندی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با پیوند دادن سلامت به اقتدار ملی، اعلام کرد که تحقق سلامت پایدار نیازمند تصمیم گیریهای علمی و همکاری فرابخشی میان تمامی نهادهای دولتی و اجتماعی است.وی در محور اصلی سخنان خود، بر اجرای برنامههای سازماندهی ملی در حوزه درمان تمرکز کرد و«ارتقای سواد سلامت عمومی» را یکی از برنامههای اصلی وزارتخانه دانست .وزیر بهداشت خواستار مشارکت فعال استانداریها، آموزش و پرورش، نهادهای فرهنگی و مساجد برای تقویت پایههای سلامت در جامعه شد.
وی با اشاره به شرایط دشوار و جنگهای پیش رو، نقش کادر درمان را در حفظ امید و ایستادگی ملت تشبیه کرد و گفت: سلامت پایدار با علم و اقتدار حاصل میشود و اگر تصمیمات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بر پایه کارشناسی باشد، اقتدار کشور تضمین خواهد شد.وزیر بهداشت در پایان، ضمن تجلیل از تلاشهای کادر درمان در ایام بحرانی، از نقش پررنگ خیرین در تأمین زیرساختهای سلامت قدردانی کرد. وی بر این نکته تأکید نمود که پروژههای جدید در راستای تحقق شعار «ایران ماندگار» و خدمت به ملت و به یاد ۱۶۸ دانش آموز و معلم شهید میناب افتتاح شد.
فعالیت ۳۰۰ مرکز سراج تا پایان سال
معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در جریان آیین افتتاح طرحهای بهداشتی، با قدردانی از استاندار هرمزگان و مجموعه مدیریتی این استان، گفت: با افتتاح ۱۰ مرکز جدید سراج و راهاندازی یک مرکز در هر هفته تا پایان سال، شمار مراکز سراج در کشور به ۳۰۰ مرکز سلامت روانی ـ اجتماعی جامعه خواهد رسید.
علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با اشاره به فعالیت ۱۰۶ مرکز فعال سراج در کشور تأکید کرد: برای نخستینبار طرح سراج در نظام بهداشت ادغام میشود،اقدامی که با هدف تقویت رویکرد محلهمحور، پیشگیریمحور و توسعه نظام ارجاع در حوزه سلامت روان انجام میشود.
به گفته وی، شمارههای ۱۹۰ و ۴۰۳۰ در سراسر کشور فعال است و در مراکز سراج علاوه بر خدمات روانشناسی، خدمات روانپزشکی نیز ارائه میشود و برای نخستینبار خدمات مددکاری اجتماعی نیز به این مجموعه افزوده شده است. رئیسی با تأکید بر اینکه «پیشگیری مقدم بر درمان است» تصریح کرد: صیانت از کرامت انسانی در صدر برنامههای حوزه سلامت قرار دارد و توسعه سلامت روان، مکمل سلامت جسم و تحقق سلامت همهجانبه جامعه است.وی با قدردانی از رویکرد مدیریت استان هرمزگان در کنترل و مدیریت بیماریها، خاطرنشان کرد در شرایط دشوار و همزمان با تداوم ارائه خدماتی همچون واکسیناسیون و مراقبت از مادران باردار، توسعه زیرساختهای بهداشتی و درمانی متوقف نشده و افتتاح ۱۶۰ خانه بهداشت و ۱۰ مرکز سراج در این مقطع، نشانه پویایی نظام سلامت است.
تقویت زیرساختهای درمانی از سرطان تا اورژانس در هرمزگان
در ادامه این آیین، دکتر پژمان شاهرخی رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، گزارشی از اقدامات شاخص حوزه سلامت استان ارائه کرد و گفت: در حوزه بیماران سرطانی، با حمایت خیرین و همراهی وزارت بهداشت، تجهیزاتی به ارزش روز حدود یکونیم همت شامل پنج دستگاه ماموگرافی، یک دستگاه رادیوتراپی، یک دستگاه PET اسکن، یک دستگاه SPECT و یک ساختمان پیوند و آنکولوژی به چرخه خدمت استان افزوده شده است. در بخش قلب و عروق نیز دو دستگاه آنژیوگرافی به ظرفیت بندرعباس اضافه شده است.وی با اشاره به نوسازی ناوگان اورژانس پیشبیمارستانی استان افزود: بر اساس نقشه خطر و نیاز مناطق پرتراکم و دارای نقاط کور امدادی، ۷۰ دستگاه آمبولانس استاندارد با مشارکت خیرین و وزارت بهداشت به ناوگان فوریتهای پزشکی استان افزوده و،همچنین یک دستگاه سنگشکن اضافه شد.شاهرخی از تأمین ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای بیمارستان ۲۶۴ تختخوابی الحاقی شهید محمدی بندرعباس از محل مسئولیتهای اجتماعی و نیز جذب حدود ۴۰۰ میلیارد تومان از اتاق بازرگانی استان برای ساخت همراهسراها و تأمین تجهیزات مورد نیاز خبر داد. به گفته وی، با مشارکت خیرین غرب استان، دانشکده علوم پزشکی غرب هرمزگان در بندرلنگه با زیربنای ۵۷۰۰ مترمربع و خوابگاه دانشجویی حدود ۲۰۰۰ مترمربعی کلنگزنی شده و اکنون حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان همچنین از جبران کمبود دستگاههای دیالیز خبر داد و گفت: با وجود نیاز استان به حدود ۱۰۰ دستگاه جدید، این تعداد با حمایت خیرین و وزارت بهداشت تأمین و به ظرفیت استان افزوده شد، افزون بر این، پنج دستگاه سونوگرافی ، ۵ دستگاه اکو، پنج دستگاه CR و پنج دستگاه رادیوگرافی پرتابل به مراکز درمانی استان اضافه شده و برای نخستینبار در جزیره بوموسی و نیز شهرستان بشاگرد و سیریک ، دستگاه سیتیاسکن به بهرهبرداری رسیده است.



تبلیغات متنی
جدیدترین اخبار
شناورسازی سازی به دنبال سه امتیاز مقابل کارا گستر
امضای سند توافق چارچوبی بین لبنان و رژیم صهیونیستی با حضور «روبیو»
تنگه هرمز به شرایط پیش از جنگ باز نخواهد گشت
تماس تلفنی وزرای خارجه ایران و انگلیس
تکذیب پیام منتسب به فرمانده نیروی هوافضای سپاه
ساعت کاری ادارات هرمزگان بهدلیل بازی ایران و مصر تغییر کرد
همسر رئیسجمهور سابق کره جنوبی به ۷ سال زندان محکوم شد
کشتههای زلزله ونزوئلا به ۵۸۹ تن رسید
نظر منفی رای دهندگان آمریکایی به جنگ با ایران
جزییات قیمت بلیت نجف-تهران و بالعکس
ساعت دیدار چادرملو و پرسپولیس تغییر کرد
ترامپ: ایران آتشبس را نقض کرده است
گفتگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و امارات
آزادی خدمه ایرانی نفتکش توقیف شده توسط آمریکا
بیشتر کشتیها از مسیر تحت کنترل ایران در تنگه هرمز استفاده میکنند