06

تیر

1405


سیاسی

22 اردیبهشت 1405 09:25 0 کامنت

جزییات پاسخ مکتوب ایران به پیشنهاد ایالات متحده

پاسخ ایران که از طریق میانجی پاکستانی منتقل شد، مجموعه‌ای از مطالبات سیاسی، امنیتی و اقتصادی را در بر دارد. منابع دیپلماتیک به المیادین گفتند که ایران در پاسخ ارسالی به آمریکا از طریق میانجی پاکستانی، پایان محاصره دریایی، آزادی صادرات نفت، رفع تحریم‌های آمریکا و آزادسازی اموال و دارایی‌های مسدودشده ایران و توقف فوری جنگ تاکید کرده است. منابع یادشده همچنین افزودند ایران به‌طور مشخص خواستار لغو محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی «اوفک» (OFAC) در زمینه فروش نفت خود شده و این موضوع را از محورهای اصلی هرگونه تفاهم احتمالی دانسته است. در نتیجه ایران بر ضرورت اسقاط تحریم‌های افک در حوزه فروش نفت ایران در طول دوره ۳۰ روزه تاکید داشته است. در بخش دیگری از این گزارش آمده است که موضوع توقف درگیری‌ها در لبنان نیز در پاسخ ایران گنجانده شده است؛ مسئله‌ای که به گفته این منابع، از خطوط قرمز تهران در جریان مذاکرات محسوب می‌شود. بر همین اساس، جمهوری اسلامی ایران برخی تفاهمات مطرح‌شده را به ارائه تضمین‌های روشن درباره توقف تشدید تنش در لبنان مشروط کرده است. این منابع در ادامه تأکید کردند ایران تصریح کرده است هرگونه توافق با واشنگتن باید هم‌زمان با اعلام آن، به پایان فوری جنگ منجر شود. همچنین در قالب پیشنهاد مطرح‌شده، یک بازه زمانی ۳۰ روزه پس از توقف جنگ برای ادامه گفت‌وگوها و بررسی جزئیات در نظر گرفته شده است. به گفته منابع دیپلماتیک، پاسخ ایران همچنین شامل پیشنهاد گام‌های متقابل برای ارزیابی میزان پایبندی و جدیت آمریکا در اجرای تعهدات خود بوده است. المیادین همچنین به نقل از این منابع گزارش داد که در پاسخ ایران، بندی نیز درباره مدیریت ایران بر تنگه هرمز در چارچوب تفاهمات پیشنهادی مطرح شده است. از موارد دیگر آزادی دارایی‌های بلوکه شده ایران با تفاهم اولیه و همچنین اجرای برخی اقدامات آمریکا در طول این ۳۰ روز نیز بخشی از متن ایران است. ضرورت پایان محاصره دریایی ایران بلافاصله پس از امضای تفاهم اولیه نیز از تاکیدات ایران است. در این راستا سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در نشست با خبرنگاران با بیان اینکه ما قلدر نیستیم، قلدرستیز هستیم، درباره طرح پیشنهادی ایران گفت: «هر آنچه در متن پیشنهاد کردیم معقول و سخاوتمندانه بود». در حالی که به گزارش نیویورک‌تایمز، دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو اعلام داشتند پرونده جنگ با ایران هنوز بسته نشده و احتمال بازگشت درگیری‌ها وجود دارد. از طرف دیگر نتانیاهو نیز با گستاخی تأکید کرد برنامه غنی‌سازی و ذخایر اورانیوم ایران باید به‌طور کامل حذف شود.

دولت ترامپ نیز هفته گذشته مدعی پایان روند جنگ شده بود، اما اظهارات جدید رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر اسرائیل در مصاحبه‌های یکشنبه، احتمال آغاز دوباره تنش نظامی را رد نکرد؛ جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده است که از حقوق مسلم ملت خود ذره‌ای کوتاه نخواهد آمد و هرگونه مذاکره در راستای احقاق حقوق ملت ایران است.

نیروهای مسلح ایران به آتش بس فعلی اعتماد ندارند و در دستورالعمل‌های نظامی؛ چنین شرایطی همچنان شرایط جنگی است، برای همین آن‌ها در آمادگی کامل به سر می‌برند و گاهی نیز درگیری‌هایی در خلیج فارس اتفاق می‌افتد. ایران مطالبات به حق و قانونی دارد که نمی‌توان از آن‌ها چشم پوشی کرد. در واقع هر یک از خواسته‌های ایران، حقوقی است که از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی پایمال شده است. ایران دوبار با حملات نظامی آمریکا و اسرائیل مقابله کرده که هر دو آن‌ها با جنایات جنگی همراه بوده است. تاکنون تمام اهرم‌های فشار استفاده شده از سوی آمریکا علیه ایران شکست خورده‌اند و کارایی خاصی از خود در مدیریت جنگ نشان نداده‌اند به‌گونه‌ای که ایران را وادار به پذیرش شرایط مورد انتظار واشنگتن و رژیم صهیونیستی کند. همان طور که روزنامه ایندیپندنت به نقل از مقامات امریکایی اذعان داشت که ایران می‌تواند ماه‌ها در برابر محاصره ترامپ مقاومت کند و 70 درصد موشک‌های خود را حفظ کرده است. این ادعا نشان واضحی از کنترل ایران بر اوضاع و مدیریت اهرم‌‌های قدرت خود در جنگ می‌باشد.

دیدگاه ها (0)
img
خـبر فوری:

۱۳ و ۱۴ تیر استان تهران و ۱۵ تیر کل کشور تعطیل است