06

تیر

1405


حوادث

08 اردیبهشت 1405 11:58 0 کامنت

بررسی‌ها نشان می‌دهد در تصادفات علاوه بر درد و سوگ از دست دادن عزیزان، فشارهای روانی و مالی سنگینی به جامعه وارد می‌شود؛ از امداد و توان‌بخشی گرفته تا غرامت‌های خانوادگی‌در هرمزگان، استانی که با محورهای طولانی، دوطرفه و پرخطر، نقاط حادثه‌خیز و ناهمواری‌های ‌معابر شهری دست‌وپنجه نرم می‌کند و بخش عمده تردد آن را خودروهای سواری، موتورسیکلت‌ها و کامیون‌ها تشکیل می‌دهند، کاهش‌چشمگیر تلفات رانندگی اتفاقی ساده نیست، با این‌حال تازه‌ترین ‌آمارها از هرمزگان نشان می‌دهد مدیریت سرعت و کنترل تخلفات در ایام جنگ توانسته ورق را در جاده‌های استان به نفع ایمنی برگرداند.

به گفته رییس پلیس‌راه هرمزگان، این استان با وجود محورهای پرتردد شرقی ازجمله مسیر میناب_جاسک که به دلیل دوطرفه بودن و طول مسیر همواره مستعد حادثه‌اند، روند تصادفات در ماه‌های اخیر کاهشی بوده است.کاهش حدود 80درصدی تلفات در فروردین‌ماه امسال، نشان می‌دهد اگر سرعت کنترل شود و خستگی پشت فرمان جدی گرفته شود، می‌توان مرگ را در جاده‌ها و خیابان‌های شهر متوقف کرد.

سرهنگ محمد حق‌پرست، رئیس پلیس‌راه هرمزگان در گفتگو با صبح ساحل از کاهش 72 درصدی تصادفات منجر به فوت جاده‌های برون‌شهری در فروردین امسال خبر داد و بخشی از این موفقیت‌ها را ناشی از کاهش ترددهای نوروزی به دلیل شرایط خاص جنگی کشور و مدیریت سرعت وسایل نقلیه برشمرد. وی با اشاره به‌سرعت خودروها در ماه گذشته بیان داشت که متأسفانه در ایام عید نوروز، برخی از رانندگان به علت خلوتی جاده‌ها با سرعت‌بالا اقدام به رانندگی می‌کردند، از همین رو تیم‌های ویژه‌ی کنترل سرعت، دوربین‌های سیار و گشت‌های نامحسوس فعال شدند و با اجرای طرح «توقف ساعتی» توانستیم سرعت‌ها را مهار کرده و روند تصادفات را نزولی کنیم. سرهنگ حق‌پرست بیشترین تصادفات را در ساعات نیمه‌شب تا سه بامداد و 18 تا 20اعلام کرد. وی علت اصلی این حوادث، را سرعت غیرمجاز و عدم توجه به جلو ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان دانست. حق‌پرست ادامه داد: برای مقابله با این مشکل، طرح «توقف حرکت» اجرایی شد و رانندگان خسته در محل‌های امن برای استراحت یا نرمش کوتاه متوقف می‌شدند تا پس از رفع خواب‌آلودگی، اجازه ادامه مسیر بگیرند.

به گفته‌ی رئیس پلیس‌راه هرمزگان، بیشتر خودروهای حادثه‌دیده سواری بوده و محور میناب_جاسک در شرق استان بیشترین تصادفات را داشته است.

کاهش آمار تصادفات درون ‌شهری

در همین راستا، رئیس پلیس راهور هرمزگان نیز از کاهش قابل‌توجه آمار تصادفات درون ‌شهری در فروردین‌ماه امسال خبر داد که تصادفات فوتی ۸۱ درصد و تعداد متوفیان ۸۳ درصد کاهش‌یافته‌اند، تصادفات جرحی هم ۱۳ درصد کمتر و خسارات مالی صد درصد افزایشی بوده‌اند که نشان‌دهنده‌ی بهبود نظام ثبت و رسیدگی فنی است. سرهنگ حیدری، رئیس پلیس راهور‌ هرمزگان گفت:بیشترین ساعات تصادفات این ماه بین ۸ صبح تا ۱۶ رخ‌داده و خودروهای سواری و موتورسواران بیشترین سهم و همچنین خرابی‌های خیابان‌ها استان نیز حدود ۱۲ درصد در وقوع‌تصادفات نقش داشته‌اند. بر اساس گزارش سرهنگ حیدری، در ۱۲ ماهه‌ی سال ۱۴۰۴ نسبت به سال ۱۴۰۳، تصادفات فوتی ۳۳ درصد، جان‌باختگان۳۲ درصد، تصادفات جرحی ۲۳ درصد و مجروحین ۲۶ درصد کاهش داشته‌اند. وی از افزایش 50 درصدی تصادفات خسارتی، نیز سخن گفت.

سرهنگ حیدری افزود: مهم‌ترین عوامل حادثه در سطح شهر را شامل عدم توجه به جلو، ناتوانی در کنترل خودرو و تخطی از سرعت مطمئن گزارش‌شده و عمده تصادفات از ساعت ۱۷ تا ۲۴ رخ‌داده‌اند.

روزنامه صبح ساحل

دیدگاه ها (0)
img
خـبر فوری:

برای سوخت‌گیری پول نقد همراه داشته باشید