سلامت
در گامی مهم و استراتژیک برای ارتقاء سطح خدمات درمانی و تحقق عدالت سلامت در استان هرمزگان، بیمارستان پیامبر اعظم (ص) بندرعباس به دستگاه شتابدهنده خطی پزشکی (رادیوتراپی پیشرفته) مجهز شد. این پروژه عظیم با سرمایهگذاری ۷۰۰ میلیارد تومانی، نه تنها ظرفیت درمان بیماران مبتلا به سرطان در استان را دو برابر کرده است، بلکه با فراهم آوردن خدمات پرتودرمانی با دقت و سرعت بالاتر، گامی بلند در جهت کاهش سفرهای درمانی شهروندان هرمزگانی به استانهای همجوار محسوب میشود.
به گزارش صبح ساحل، استاندار هرمزگان در این مراسم با تاکید بر اولویت نظام سلامت و التیام رنج بیماران سرطانی، اعلام کرد: دستگاه پیشرفته رادیوتراپی واردچرخه بیمارستان شده و مراحل نصب آن طی دو ماه آینده تکمیل خواهد شد. وی با اشاره به تامین بخشی از اعتبارات از محل توازن مجلس، مشارکت خیرین، منطقه آزاد قشم و همچنین منابع دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت، افزود: هدف اصلی ما ارائه خدمات درمانی بهروز، سریع و باکیفیت به مردم استان است، با توسعه تجهیزات، جذب نیروی انسانی متخصص و فراهم شدن زیرساختهای مناسب، شاخصهای سلامت و درمان استان به شکل چشمگیری ارتقا خواهد یافت.
کاهش رنج خانوادهها و گامهای رو به جلو در تشخیص زودهنگام
فاطمه جراره، نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، نیز در تشریح اهمیت این پروژه اظهار داشت: با توجه به اصل عدالت در سلامت، یکی از دغدغههای اصلی مسئولان و نمایندگان استان، فراهم آوردن خدمات
پرتودرمانی برای بیماران سرطانی بود. وی با اشاره به اینکه پیش از این، بسیاری از بیماران مجبور به سفر به استانهای همجوار برای دریافت این خدمات حیاتی بودند، تصریح کرد: با پیگیریهای صورت گرفته و با استفاده از اعتبارات ماده ۲ توازن که در اختیار نمایندگان استان قرار دارد و همچنین پیشنهادات دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، رقم قابل توجهی از اعتبارات به این بخش اختصاص یافت. جراره راهاندازی این دستگاه پرتودرمانی را ارائه خدمات پیشرفته، دقیق و سریعتر برای بیماران دانست و افزود: این دستگاه بار سنگین هزینهها و رنج خانوادههای آنان را کاهش میدهد،علاوه بر این، در تلاش هستیم تا با نصب دستگاههای تشخیص زودهنگام بیماری و چکاپ در شهرستانهای استان، امکان پیشگیری و تشخیص بهموقع بیماریها را برای شهروندان فراهم آوریم تا خدمات سلامت در سراسر استان با کیفیت مطلوب ارائه شود.
ظرفیت دو برابر، خدمات پیشرفتهتر
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، در حاشیه این مراسم به تشریح دستاوردهای اخیر و برنامههای آتی این دانشگاه در حوزه بهداشت و درمان پرداخت. دکتر پژمان شاهرخی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، با اشاره به محدودیتهای گذشته استان در زمینه دستگاههای رادیوتراپی (تنها دو دستگاه با انرژیهای متفاوت)، بیان داشت: پیش از این، پاسخگویی به نیاز روزافزون بیماران دشوار بود،سالانه حدود ۸۰۰ بیمار سرطانی در داخل استان تحت درمان قرار میگرفتند و این رقم در سال ۱۴۰۴ از ۱۰۰۰ بیمار فراتر رفت، با توجه به آمار نگرانکننده سرطان سینه (حدود ۲۷۰۰ نفر در ۱۰ سال گذشته و ۳۰۰ مورد جدید در سال گذشته) و برآورد وجود حدود ۴ هزار بیمار نیازمند پرتودرمانی، ضرورت تجهیز استان به دستگاههای پیشرفته کاملاً احساس میشد ،اگر تنها ۳۰ تا ۵۰ درصد این بیماران نیازمند پرتو درمانی باشند، ظرفیت فعلی پاسخگوی نیاز نیست.
وی افزود: دستگاه رادیوتراپی جدید، با ظرفیت دو برابر، علاوه بر کاهش عوارض جانبی، سرعت خدماترسانی را افزایش داده و امکان تابش دقیقتر اشعه به تومور را فراهم میکند که این امر به حفظ ارگانهای سالم اطراف تومور کمک شایانی خواهد کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: در راستای غربالگری و ارتقاء سطح تشخیص و درمان زنان استان ، ۴ دستگاه ماموگرافی جدید خریداری شده که بین شهرستانها توزیع خواهد شد.وی به بهرهبرداری از دستگاه پت سیتی اسکن اشاره کرد و افزود: این دستگاه سال گذشته به یکهزار بیمار سرطانی استان خدمات ارزشمندی ارائه داده است.
دکتر شاهرخی همچنین از ورود ۲۰ دستگاه آمبولانس جدید به ناوگان اورژانس استان در پایان اسفندماه سال گذشته خبر داد و اظهار داشت: دو دستگاه آنژیوگرافی پیشرفته با ارزشی بالغ بر ۳۵۰ میلیارد تومان، ماه آینده در بیمارستان شهید محمدی راهاندازی خواهد شد که ظرفیت آنژیوگرافی استان را دو برابر میکند.
وی همچنین به نصب دستگاههای سیتی اسکن در شهرستانهای بندر خمیر، بشاگرد و سیریک اشاره کرد و گفت: در مجموع، ۵ دستگاه سیتی اسکن در سال گذشته در استان نصب شده است.رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در ادامه به تامین
حدود ۱۰۰ دستگاه دیالیز، ۷۰ دستگاه آمبولانس و مجموعهای از تجهیزات تخصصی از جمله سونوگرافی، CR و رادیولوژی پرتابل سخن گفت و تصریح کرد : این اقدامات در راستای افزایش دسترسی بیماران به خدمات درمانی ضروری صورت گرفته است.
اولین پیوند کلیه در هرمزگان
دکتر شاهرخی از آمادگی برای انجام اولین عمل پیوند کلیه در استان هرمزگان تا شهریور ماه سال جاری خبر داد که این اقدام، نقطه عطفی در حوزه پیوند اعضا در استان محسوب میشود.وی به جذب اولین جراح فوق تخصص سرطان به عنوان هیئت علمی در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان پرداخت و این اقدام را گامی مهم در راستای تقویت بدنه علمی و تخصصی دانشگاه دانست.
دکتر شاهرخی در پایان ابراز امیدواری کرد که با حمایت مسئولان کشوری و استانی، شاهد پیشرفتهای روزافزون در حوزه سلامت استان هرمزگان باشیم.

تبلیغات متنی
جدیدترین اخبار
شناورسازی سازی به دنبال سه امتیاز مقابل کارا گستر
امضای سند توافق چارچوبی بین لبنان و رژیم صهیونیستی با حضور «روبیو»
تنگه هرمز به شرایط پیش از جنگ باز نخواهد گشت
تماس تلفنی وزرای خارجه ایران و انگلیس
تکذیب پیام منتسب به فرمانده نیروی هوافضای سپاه
ساعت کاری ادارات هرمزگان بهدلیل بازی ایران و مصر تغییر کرد
همسر رئیسجمهور سابق کره جنوبی به ۷ سال زندان محکوم شد
کشتههای زلزله ونزوئلا به ۵۸۹ تن رسید
نظر منفی رای دهندگان آمریکایی به جنگ با ایران
جزییات قیمت بلیت نجف-تهران و بالعکس
ساعت دیدار چادرملو و پرسپولیس تغییر کرد
ترامپ: ایران آتشبس را نقض کرده است
گفتگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و امارات
آزادی خدمه ایرانی نفتکش توقیف شده توسط آمریکا
بیشتر کشتیها از مسیر تحت کنترل ایران در تنگه هرمز استفاده میکنند