05

تیر

1405


سیاسی

05 اردیبهشت 1405 09:05 0 کامنت

تمدید آتش بس؛ زمان خریدن ترامپ برا خروج از جنگ یا فریب دوباره

اعلام آتش بس از سوی ایالات متحده آن هم بدون هیچ درخواستی از سوی ایران برای تمدید آتش بس، و حتی اعلام زمانی برای پایان این موضوع چند مورد را در ذهن برجسته می‌کند: اینکه ترامپ با امتحان تمام سناریوها در طول جنگ و عدم دستیابی به دستاورد مورد نظر خود بهترین راه را خروج از جنگ می‌داند. چرا که طی این مدت جنگ به این موضوع واقف شده است که جنگ دستاوردی که خواهان آن است را به دنبال نخواهد داشت. همان‌گونه که تاکنون نه حکومت ایران تغییری کرد نه با فشار و جنگ و محاصره دریایی اورانیوم‌ها منتقل شد و حتی با چماق تهدید، ایران پای میز مذاکره نیامد. اما نباید احتمال فریب بودن هرچیزی، از جمله تمدید آتش‌بس را از سوی ترامپ دور از ذهن نگاه داشت. گزینه‌هایی چون آغاز ترورها از سوی رژیم صهیونیستی، نقض ناگهانی آتش بس با تجهیز کردن مجدد خود در این مدت کوتاه؛ چیزی که روسیه چندین بار آن را به عنوان قصد ایالات متحده از آتش ‌بس گوشزد کرده است. در حالی که ایران نیز به این موضوع اذعان داشته و انتظار چنین کارشکنی‌هایی از سوی آمریکا را دارد و بارها اشاره داشته است که آمریکا قابل اعتماد نیست.

مورد دیگر خروج ایالات متحده از جنگ و باقی ماندن اسرائیل در این جنگ است. چیزی که اسرائیل با اشاره به کار ناتمام خود در ایران ابراز داشته است. در مواردی حتی بدون هماهنگی دست به حملاتی زده است که اعلام نارضایتی هم پیمان خود را به همراه داشت. اما واقعیت این است که امریکا با وجود همه لفاظی‌ها، با توجه به فشارهای جهانی و داخلی نمی‌تواند بنا به خواست اسرائیل برای مدت طولانی این روند را ادامه دهد. در این راستا ست مولتون، سیاستمدار و نماینده کنگره به درستی در مورد این شرایط آشفته می‌گوید: آتش‌بس در میان این آشفتگی زمان خریدن است، ترامپ هم نمی‌داند چگونه از این بحران خارج شود. او جنگی را آغاز کرد که در حال باختن آن است. هر روز این را می‌شنویم همه چیز طبق برنامه پیش می‌رود. اگر طبق برنامه پیش می‌رود، بستن تنگه هرمز کجای برنامه بود؟ میلیاردها دلار خسارت به متحدان حوزه خلیج فارس کجای برنامه بود؟ میلیاردها دلار تجهیزات آمریکایی از دست رفته و نابودشده کجای برنامه بود؟

از طرفی ادامه محاصره دریایی به‌معنای ادامه تخاصم است؛ و ایران اعلام کرده است حاضر به مذاکره در سایه محاصره دریایی تنگه هرمز که نقض آتش‌بس محسوب می‌شود نخواهد بود. همچنین ایران تا زمان ادامه محاصره دریایی تنگه هرمز را بازگشایی نخواهد کرد و در صورت نیاز، به‌زور محاصره را خواهد شکست. آمریکا به‌دنبال ادامه‌ سایه جنگ و تعلیق اقتصاد و سیاست در ایران است؛ تصور می‌کند که اوضاع همانند پساجنگ 12روزه است، با این حال برهه فعلی یک تفاوت اساسی دارد و آن کنترل ایران بر تنگه هرمز است، اگر آمریکا بخواهد سایه جنگ را نگه‌دارد، باید تنگه هرمز را نیز کاملاً بسته‌شده در نظر بگیرد و این یعنی فاجعه جهانی برای اقتصاد همه کشورها.

تمدید آتش‌بس بدون ضرب‌الاجل، «هدیه» ترامپ به نتانیاهو

رسانه‌های عبری در واکنش به تسلیم نشدن ایران، اعتراف کردند که چرا ایران باید در مذاکرات از مسائلی کوتاه بیاید که آمریکا و اسرائیل با زور نتوانسته بودند به آن دست یابند؟ شبکه المیادین به نقل از رسانه‌های عبری گزارش داد که آتش‌بس می‌تواند «سال‌ها» ادامه داشته باشد و «در حال حاضر هیچ سقف زمانی مشخصی برای آن تعیین نشده است». این رسانه‌ها با اشاره ضمنی به هراس صهیونیست‌ها از حملات موشکی ایران افزودند که تمدید آتش‌بس بدون ضرب‌الاجل، «هدیه» دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و «اسراییل» در هفتادوهشتمین سالگرد تأسیس این رژیم است. رسانه‌های عبری همچنین نوشتند: «برای نتانیاهو چیزی نمانده جز آنکه سرش را پایین بیندازد و بگوید… آمین». به گفته رسانه‌های رژیم صهیونیستی، اگر ترامپ «هدف» یا «اولتیماتوم» مشخصی تعیین نکرده باشد، این وضعیت «دیگر فقط آتش‌بس نیست، بلکه پایان جنگ بدون توافق» است. رسانه‌های اسرائیلی تأکید کردند که آنچه رخ داده را می‌توان در یک عبارت خلاصه کرد: «شکست سخت».

احتمالاتی که ترس‌های اسرائیل را در خود جای می‌دهد، زمانی که به هیچ یک اهداف خود در سایه ادعای دورغین خود در مورد سلاح هسته‌ای ایران برای ترغیب به حمله دست نیافته‌اند و در نهایت برد موشکی ایران نیز بدون کنترل باقی ماند. از طرفی چهره اسرائیل به عنوان بر هم زننده امنیت و نظم جهانی و منطقه غرب آسیا در میان کشورهای دیگر پررنگ‌تر شد. حال آتش‌بسی که مطمئنا به صورت نامحدود و مدت طولانی باقی نخواهد ماند هدیه کوتاه مدتی برای ترس‌های این رژیم خواهد بود. «واسیلی زایتسف» نویسنده روس درباره این آتش بس گفت: «ترامپ با وجود شکست تحقیرآمیز به احتمال فراوان، از جشن گرفتن و وانمود کردن به پیروزی برای خود به شیوه معمول خود، دست بر نخواهد داشت. بر اساس این گزارش مهم‌ترین بُعد پیروزی ایران این بود که تهران ثابت کرد که تهدیدات آمریکا قابل تحمل است و کسی که مدت طولانی در برابر واشنگتن مقاومت کند، ممکن است در نهایت شرایط خود را به آن تحمیل کند.

نویسنده این مقاله در پایان نتیجه گرفت که ماجراجویی نظامی آمریکا و اسرائیل نه تنها با شکست به پایان رسید، بلکه شرم‌آورترین شکست استراتژیک در تاریخ آمریکا برای این کشور رقم خورد.»

در حالی که تمدید آتش‌بس بدون دست‌یابی به اهداف مورد نظر اسرائیل و آمریکا شکاف میان لاف و واقعیت را نمایان می‌کند؛ این وضعیت پایدار نخواهد بود. اما وضعیتی است که نشان دهنده تلاش ترامپ برای گشودن راهی برای خروج از جنگ می‌باشد. حال ایران سلاحی دارد که آن را رها نخواهد کرد، سلاحی کارسازتر از بمب اتم به نام تنگه هرمز، چراکه برخلاف تصور آمریکا محاصره دریایی ایران را فلج نکرده است بلکه به ایران موقعیت بازدارنده جدید را داده است. کل تنگه بسته شده است و با وجود ادعای ترامپ مبنی بر کنترل بر این ابراه این ایران است که با بستن کامل تنگه هرمز، همه دنیا را در هزینه‌ای که آمریکا با محاصره دریایی قصد تحمیل بر ایران را داشت، شریک نموده است.

دیدگاه ها (0)
img
خـبر فوری:

زمان رفع مشکل همچنان نامشخص است