سرویس بین الملل
دفتر خدمات پروژههای سازمان ملل اعلام کرد ادامه بحران در تنگه هرمز مانع انتقال کودهای کشاورزی و مواد اولیه حیاتی میشود و خطر بروز قحطی در کشورهای آسیبپذیر را افزایش میدهد.
به گزارش صبح ساحل، خبرگزاری ائوروپا پرس، به گفته این آژانس سازمان ملل متحد، اختلال در ترافیک در این کریدور دریایی میتواند مانع از تامین کودهای ضروری برای تولید محصولات کشاورزی شده و به قحطی در مناطق مختلف جهان منجر شود.
بر اساس این گزارش، این کارگروه سازمان ملل متحد، به رهبری «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد، به دنبال تضمین عبور ایمن کودها و مواد اولیه مربوط به تولید آنها برای اهداف بشردوستانه است. حدود یک سوم تجارت جهانی این محصولات که برای کشاورزی جهانی ضروری است، از طریق این تنگه هرمز عبور میکند.
«خورخه موریرا دا سیلوا» مدیر اجرایی این آژانس تشریح کرد که هدف این ابتکار ایجاد سازوکاری خاص برای این مواد، از جمله کنترل، تایید و شفافیت در توزیع آنها، با هدف جلوگیری از بحران غذایی در مقیاس بزرگ است.
در میان کشورهایی که بیشترین آسیب را از این وابستگی متحمل شدهاند، چندین کشور آفریقایی و آسیایی مانند سودان، سومالی، موزامبیک، کنیا و سریلانکا وجود دارند که در حال حاضر با ناامنی غذایی روبرو هستند.
موریرا دا سیلوا همچنین هشدار داد که زمان محدود است، زیرا فصل کاشت در بسیاری از کشورها آغاز شده و در ماههای آینده در بیشتر مناطق آفریقا به پایان خواهد رسید. در این راستا، وی بر لزوم یافتن یک راهحل فوری برای جلوگیری از وخامت بیشتر اوضاع تاکید کرد.
روزنامه فایننشال تایمز پیشتر در گزارشی با اشاره به تجاوز نظامی مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران، نوشت: شوک در منطقه خلیج فارس به عنوان یکی از پیامدهای این جنگ، میتواند زنجیرههای جهانی تامین مواد غذایی را مختل کرده و به سرعت در آن اثر دومینویی ایجاد کند؛ اختلال در منطقه خلیج فارس علاوه بر بحران انرژی، جهان را با تهدید جدی کمبود مواد غذایی و حتی قحطی در کشورهای آسیبپذیر آفریقا و آسیا مواجه کرده است.
بر اساس این گزارش، در ماه جاری، قیمت مواد غذایی ۲.۷ درصد و قیمت کودهای شیمیایی ۲۶.۲ درصد رشد کرد و سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) هشدار داده است که در صورت تداوم بحران، قیمت کودها در نیمه نخست سال ۲۰۲۶ بین ۱۵ تا ۲۰ درصد دیگر نیز افزایش خواهد یافت.
تنگه هرمز که یکی از مهمترین گلوگاههای انرژی جهان به شمار میرود و حدود یکسوم تجارت دریایی نفت از آن عبور میکند، در هفتههای اخیر و به دنبال جنگ تجاوزکارانه آمریکایی- صهیونی و در پی تشدید تنشها در منطقه به کانون بحران تبدیل شد. در حالی که برخی رسانههای غربی از «بسته شدن کامل» این گذرگاه راهبردی سخن گفتهاند، «سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه ایران تاکید کرده است که «تنگه هرمز بسته نشده است». عراقچی در صفحه شخصی خود در ایکس نوشت: «توقف کشتیها بهخاطر ترس شرکتهای بیمه از جنگ انتخابی است که شما آغاز کردهاید، نه ایران. آزادی ناوبری بدون آزادی تجارت امکانپذیر نیست؛ هر دو را رعایت کنید یا انتظار هیچکدام را نداشته باشید.»
تبلیغات متنی
جدیدترین اخبار
شناورسازی سازی به دنبال سه امتیاز مقابل کارا گستر
امضای سند توافق چارچوبی بین لبنان و رژیم صهیونیستی با حضور «روبیو»
تنگه هرمز به شرایط پیش از جنگ باز نخواهد گشت
تماس تلفنی وزرای خارجه ایران و انگلیس
تکذیب پیام منتسب به فرمانده نیروی هوافضای سپاه
ساعت کاری ادارات هرمزگان بهدلیل بازی ایران و مصر تغییر کرد
همسر رئیسجمهور سابق کره جنوبی به ۷ سال زندان محکوم شد
کشتههای زلزله ونزوئلا به ۵۸۹ تن رسید
نظر منفی رای دهندگان آمریکایی به جنگ با ایران
جزییات قیمت بلیت نجف-تهران و بالعکس
ساعت دیدار چادرملو و پرسپولیس تغییر کرد
ترامپ: ایران آتشبس را نقض کرده است
گفتگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و امارات
آزادی خدمه ایرانی نفتکش توقیف شده توسط آمریکا
بیشتر کشتیها از مسیر تحت کنترل ایران در تنگه هرمز استفاده میکنند
آخرین وضعیت اختلال خدمات در ۴ بانک