06

تیر

1405


سیاسی

01 اردیبهشت 1405 08:47 0 کامنت

برخی از خبرگزاری‌ها به نقل از منابع داخلی گزارش داده‌اند که ایران فعلا برنامه‌ای برای شرکت در دور بعدی مذاکرات پاکستان ندارد. این رفتار و کنش‌ها که خود تصویری از مرحله‌ای میانی و حساس در یک فرایند دیپلماتیک پیچیده است نشان می‌دهد که واشنگتن تلاش می‌کند مسیر ارتباطی خود را از طریق اسلام‌آباد فعال نگه دارد؛ مسیری که در دور نخست مذاکرات نیز محوریت داشت. این اقدام در عین حال نوعی پیام سیاسی است که از «آمادگی برای گفتگو» حکایت دارد، اگرچه از نظر عملی نمی‌توان آن را به معنای نتایج مثبت دانست.

از سوی دیگر اگر چه مقامات ایرانی از اعلام سفر به پاکستان خوددداری کرده‌اند اما تحرک دیپلماتیک نشان می‌دهد که مسیر گفتگوها همچنان در حال شکل‌گیری است و ایران به مسیر دیپلماسی ادامه خواهد داد.

در رابطه با برگزاری دور دوم مذاکرات اسلام آباد و نتایج آن گفتگویی با «اشکان ممبینی»، کارشناس مسائل بین‌الملل انجام داده‌ایم. با وی در رابطه با اینکه آیا این دور از مذاکرات برگزار خواهد شد یا خیر و در صورت برگزاری، چشم‌انداز این مذاکرات چه خواهد بود به گفتگو پرداخته‌ایم.

آمریکا باید شروط ایران را بپذیرد

این کارشناس مسائل بین الملل در رابطه با برگزاری دور دوم مذاکرات اسلام‌آباد گفت: احتمال اینکه برگزار شود وجود دارد اما آمریکا باید شرایط ایران را بپذیرد چرا که ایران از حقوق مسلم خود عقب‌‌نشینی نخواهد کرد.

اگر آمریکا به نقض آتش بس ادامه دهد مذاکره بی‌معنا خواهد بود. به طور کلی در شرایط فعلی مذاکره با آمریکا منطقی نیست.

وی با بیان اینکه این مذاکرات هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت، گفت: چرا که هیچ اعتمادی به آمریکا وجود ندارد و آمریکا همیشه در میانه مذاکرات خیانت کرد و با اینکه جمهوری اسلامی ایران همیشه با حسن نیت وارد مذاکرات شده ولی آمریکا به این جریان و روند، خیانت کرد به همین دلیل نمی‌توان به این دور از مذاکرات که احتمال آن می‌رود در پاکستان انجام شود خوشبین بود و تحرکات آمریکا در منطقه نیز گویای این است که شاید یک عملیات فریب و یا آمادگی برای حمله‌ای دیگر در کار باشد.

نقض آتش بس از سوی آمریکا

ممببینی در ادامه افزود: دلیل دیگر این است که در این مدت به اصطلاح آتش بس نیز آمریکا بارها آتش بس را نقض کرده و همین محاصره دریایی خود نقض آتش‌بس است. از طرف آمریکا آتش‌بس کاملا نقض شده و صحبت از مذاکره تا زمانی که آمریکا به هیچ اصولی پایبند نیست فایده و معنا و منطقی ندارد.

این کارشناس افزود: تا زمانی که محاصره دریایی از طرف آمریکا وجود دارد نباید مذاکره‌ای انجام شود و آمریکا باید به اصول و قواعد بین‌المللی پایبند باشد و بابت خسارت‌هایی که به کشور وارد کرده غرامت بدهد.

ایران تعیین‌کننده قواعد بازی

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اهمیت تنگه هرمز و تاثیر آن بر قواعد و شرایط مذاکرات گفت: از همه مهم تر بحث تنگه هرمز است که اکنون با درایت و تدبیر نیروهای مسلح و مسئولین نظام این تنگه کاملا تحت مدیریت جمهوری اسلامی قرار دارد و قواعد بازی را در منطقه و تنگه هرمز از این به بعد جمهوری اسلامی تعیین خواهد کرد و این آمریکا است که باید شرایط ایران را بپذیرد.

ممبینی در ادامه ضمن تاکید بر اینکه هیچ نقض آتش بسی از طرف ایران انجام نشده، تصریح کرد: نقض آتش بس از طرف آمریکا صورت گرفته است، هم با ایجاد

محاصره دریایی و هم حمله به کشتی متعلق به ایران. جمهوری اسلامی همیشه درهای دیپلماسی را باز گذاشته ولی به هرگونه تجاوز پاسخ کوبنده خوهد داد و پاسخی پشیمان کننده و محکم‌تر از قبل.

روزنامه صبح ساحل

دیدگاه ها (0)
img
خـبر فوری:

آخرین وضعیت اختلال خدمات در ۴ بانک