07

تیر

1405


سیاسی

29 فروردین 1405 10:12 0 کامنت

«ژوزف عون»، رئیس جمهور لبنان نیز در این رابطه ابراز امیدواری کرد که این مذاکره آغازی برای پایان رنج لبنانی‌ها باشد. او تاکید کرد که با تداوم اشغال اراضی لبنان توسط رژیم صهیونیستی، ثبات به جنوب لبنان باز نخواهد گشت. مذاکرات بسیار نادر میان دو طرف لبنانی و صهیونیست‌ها در واشنگتن در حالی آغاز شد که به گفته بسیاری از کارشناسان هنوز چارچوب و اهداف خاصی برای این نشست اعلام نشده بود و حزب‌الله لبنان مخالفت خود را با آن اعلام کرده است. ساعاتی قبل از این نشست طرف صهیونیست پیش‌شرط نابودی حزب‌الله در لبنان را شرط هرگونه عادی‌سازی اعلام کرده است شرطی که بعید است برای لبنان قابل قبول باشد. این در حالی است که تاکنون شاهد تداوم حملات اسرائیل به جنوب لبنان هستیم.

مجموعه شروط مطرح‌شده از سوی رژیم صهیونیستی در مذاکرات واشنگتن درباره جنوب لبنان

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، منبعی در گفت‌وگو با شبکه المیادین، خبر داده است اسرائیل در این مذاکرات طرحی عجیب و استعمارگرانه را ارائه کرده که بر اساس آن جنوب لبنان به سه منطقه امنیتی و عملیاتی تقسیم می‌شود:

• منطقه اول: ایجاد یک «منطقه حائل دائمی» با عرض حدود 8 کیلومتر که طبق ادعای این منبع، بازگشت ساکنان لبنانی به آن مجاز نخواهد بود.

• منطقه دوم: محدوده جنوب رود لیتانی که در این طرح به‌عنوان منطقه عملیات نظامی اسرائیل تا اطلاع ثانوی تعریف شده است.

• منطقه سوم: منطقه شمال رود لیتانی تا سراسر لبنان که بنا بر گزارش المیادین، ارتش لبنان باید مسئول خلع سلاح حزب‌الله به‌طور مستقل باشد.

طبق همین گزارش، شرط اصلی مطرح‌شده در این طرح آن است که اسرائیل عقب‌نشینی کامل و نهایی را تنها پس از «نابودی کامل حزب‌الله» انجام خواهد داد.

نخستین دیدار پس از 34 سال؛ بدعهدی‌های ادامه‌دار

در بیانیه مشترک صادرشده پس از این نشست آمده است که این دیدار، نخستین تماس در سطح عالی میان رژیم صهیونسیتی و دولت لبنان از سال ۱۹۹۳ به شمار می‌رود. براساس بیانیه مذکور، شرکت‌کنندگان در این نشست، گفت‌وگوهایی سازنده درباره گام‌های لازم برای آغاز مذاکرات مستقیم میان دو طرف انجام دادند. ایالات متحده این تحول را دستاوردی تاریخی توصیف و از ادامه مذاکرات حمایت کرد. واشنگتن همچنین از برنامه‌های دولت لبنان برای انحصار سلاح و پایان دادن به نفوذ گسترده ایران حمایت و ابراز امیدواری کرد که این گفت‌وگوها فراتر از توافق سال ۲۰۲۴ رفته و به دستیابی به یک توافق صلح جامع منجر شود. آمریکا در ادامه بر حمایت خود از رژیم صهیونسیتی در مقابل حزب‌الله تأکید کرد و افزود هرگونه توافق برای توقف درگیری‌ها باید میان دولت‌ها و با میانجی‌گری ایالات متحده صورت گیرد، نه از طریق مسیرهای جداگانه. از سوی دیگر، دولت لبنان بر ضرورت اجرای کامل اعلامیه توقف درگیری‌ها که در نوامبر ۲۰۲۴ صادر شده تأکید کرد و اصول حاکمیت کامل و یکپارچگی سرزمینی کشور را مورد تأکید قرار داد. بیروت همچنین خواستار برقراری آتش‌بس و اتخاذ اقدامات عملی برای رسیدگی به بحران شدید انسانی ناشی از درگیری‌های ادامه‌دار شد.

در راستای حملات اسرائیل به لبنان، 17 کشور اروپایی و استرالیا حملات سنگین رژیم صهیونیستی به لبنان را محکوم کرده و خواستار گنجاندن نام این کشور در آتش بس موقت میان ایران و آمریکا شدند؛ همچنین حملات اسرائیل به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان را محکوم کردند و از دولت لبنان برای «اعمال حاکمیت کامل خود بر کل خاک لبنان» حمایت کردند؛ با اینکه پیش‌تر یک منبع ارشد سیاسی و امنیتی ایرانی در گفت‌وگو با شبکه المیادین اعلام کرد که با پیگیری‌ها و فشارهای ایران، از چهارشنبه 26 فروردین آتش‌بس در لبنان برقرار می‌شود.

به گفته این منبع، مدت این آتش‌بس یک هفته تعیین شده و تا پایان دوره آتش‌بس میان ایران و آمریکا ادامه خواهد داشت. اما اخبار ضد و نقضی از مخالفت‌ها و تشکیل جلسه کابینه امنیتی اسرائیل در شب چهارشنبه 26 فروردین در موضوع آتش بس در لبنان خبر داد. جلسه‌ای که وبگاه اکسیوس و چند رسانه اسرائیلی پایان یافتن آن را بدون تصمیم‌گیری درباره آتش بس لبنان اعلام کردند. این در حالی است که نتانیاهو نیز از ادامه حملات به لبنان سخن گفت. وی در این‌باره اظهار داشت: «آتش‌بسی در کار نخواهد بود، نیروهای ما به حملات خود علیه حزب‌الله ادامه می‌دهند، ما آماده‌ایم درباره تصرف بنت جبیل تصمیم بگیریم.» نتانیاهو افزود: «در همین حال، دیروز به ارتش اسرائیل دستور دادم که منطقه امنیتی را تقویت و عمیق‌تر کنند. دوستان آمریکایی ما به طور مداوم ما را در جریان مذاکرات با ایران قرار می‌دهند. اهداف ما یکسان است و با توجه به احتمال از سرگیری درگیری‌ها، ما برای هر سناریویی آماده‌ایم». این اظهارات نتانیاهو که پس از بررسی کابینه امنیتی و سیاسی این رژیم به درخواست و فشار آمریکا بیان شد، در حالی مطرح می شود که رژیم صهیونیستی در حال پیشروی در لبنان و همچنین، به‌دنبال ایجاد یک منطقه حائل در جنوب این کشور است. با وجود تلاش‌های ایران برای گنجاندن لبنان در آتش‌بس، دولت لبنان تصمیم گرفت که به صورت مستقیم با رژیم صهیونیستی در آمریکا مذاکره کند. از طرفی اسرائیل پس از به شهادت رساندن چند صد لبنانی، در تلاش است تا از این فرصت، نه برای پایان جنگ، بلکه برای فشار بیشتر به حزب‌الله برای خلع سلاح استفاده نماید. کانال 12 عبری اعلام کرد که وتیکاف پیشنهاد آتش‌بس یک هفته‌ای در لبنان را داد ولی اسرائیل پیرو خواستهها دستنیافتنی خود بر جدایی لبنان از ایران تاکید دارد. این نشانی از عدم تمکین رژیم صهیونیستی از آمریکا در رسیدن به اهداف خود می‌باشد و دست پایین داشتن آمریکا در کنترل این کشور را خاطر نشان می‌کند. اسرائیل بارها ثابت کرده است که به راحتی دست به کارشکنی خواهد زد، در این‌ بازه زمانی ایران با وارد کردن فشار و استفاده از اهرم تنگه هرمز در تلاش است تا این کشور هم پیمان را در قرارداد آتش‌بس بگنجاند و آمریکا را وادار به کنترل اسرائیل کند. این موضوع که نتانیاهو باز هم آتش‌بس را نقض کند یا رفتاری خارج فشارها و توافق انجام دهد امری بعید نخواهد بود حتی در پس فشارهای هم پیمان خود ایالات‌متحده. این در صورتی است که به گفته وبگاه اکسیوس واشنگتن منکر درخواست از تل‌آویو برای توقف آتش‌بس در لبنان شد اما از توقف درگیری ها استقبال می‌کند. این انکار در ادامه عدم قبول آتش‌بس لبنان در چارچوب آتش‌بس با ایران از سوی واشنگتن قرار می‌گیرد، نقضی آشکار از دو هم‌پیمان!

دیدگاه ها (0)
img
خـبر فوری:

قطع ۴۸ ساعته آب شرب در سردشت و ۸ روستای بخش بشاگرد به دلیل شکستگی خط انتقال