07

تیر

1405


علم و فناوری

25 فروردین 1405 12:56 0 کامنت

باشگاه خبرنگاران نوشت: دیمیتری باکانوف، رئیس آژانس فضایی روسیه، روسکاسموس، در مورد خطرات قابل توجه سلامتی فضانوردان در ماموریت‌های سرنشین‌دار به مریخ هشدار داد.

باکانوف در حاشیه هفته فضا در روسیه گفت: «قرار گرفتن در معرض تشعشعات کیهانی در طول ماموریت‌های سرنشین‌دار به مریخ می‌تواند باعث شود فضانوردان به سندرم حاد تشعشع یا مسمومیت با تشعشع مبتلا شوند، یک بیماری جدی که زمانی رخ می‌دهد که بدن در مدت کوتاهی در معرض دوز‌های بالای تشعشعات یونیزه کننده قرار گیرد.»

او افزود: «کاوش سیارات امروزه یکی از اهداف اصلی بسیاری از کشور‌ها است و مریخ از جمله سیاراتی است که انسان‌ها در تلاش برای کشف آن هستند. مریخ در حال حاضر زیرساخت‌هایی دارد - مریخ‌نورد‌ها و مأموریت‌های علمی به آنجا اعزام شده‌اند. اما برای اینکه انسان‌ها به مریخ برسند، ابتدا باید از فرصت نجومی مناسب استفاده کنند، زمانی که سیارات به شکلی خاص در یک راستا قرار می‌گیرند تا زمان سفر کوتاه شود. طبق برآورد‌های آکادمی علوم روسیه، سفر به مریخ و بازگشت، تحت تأثیر تشعشعات کیهانی و ذرات باردار سنگین، می‌تواند منجر به مسمومیت با تشعشعات شود. بنابراین، این خطرات وجود دارند و از نظر فنی هنوز نمی‌توانیم از آنها اجتناب کنیم و جان انسان‌ها را به خطر نمی‌اندازیم.»

باکانوف خاطرنشان کرد که فناوری‌های لازم برای مأموریت‌های سرنشین‌دار به مریخ در خارج از زمین و فراتر از فضای نزدیک به زمین توسعه خواهند یافت. بنابراین، روسکاسموس قصد دارد ابتدا زیرساخت‌های لازم را در ماه مستقر کند، به عنوان اولین قدم برای اعزام انسان به سیارات دوردست.

دیدگاه ها (0)
img
خـبر فوری:

آغاز ثبت‌نام کتاب‌های پایه‌های ورودی از امروز