سیاسی
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با انتقاد از عملکرد آژانس بینالمللی انرژی اتمی گفت عضویت ایران در معاهده NPT در شرایط فعلی موضوعیتی ندارد و باید در تعهدات هستهای بازنگری شود.
به گزارش صبح ساحل، علاءالدین بروجردی، نماینده مجلس شورای اسلامی، در یک گفتوگوی خبری تلویزیونی، با انتقاد شدید از عملکرد مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی، اظهار کرد: بسیار تأسفبار است که فردی در جایگاه مدیرکل آژانس، که مسئولیت سنگینی در قبال نظارت بر فعالیتهای هستهای در چارچوب صلحآمیز دارد، چنین مواضعی اتخاذ میکند.
وی ضمن اشاره به اظهارات اخیر مدیرکل آژانس افزود: در حالی که یک مرکز هستهای در چارچوب فعالیتهای صلحآمیز یک کشور مورد هدف قرار میگیرد، انتظار میرود آژانس موضعی مسئولانه اتخاذ کند، اما در مصاحبه اخیر، تعابیری مطرح شد که نشان میدهد این مقام بینالمللی تا چه اندازه تحت تأثیر رژیم صهیونیستی و آمریکا قرار دارد.
بروجردی همچنین از طرح موضوع استفاده از بمب اتمی علیه ایران نیز انتقاد و این اظهارات را «نابخردانه» توصیف کرد و گفت: چنین مواضعی با مسئولیتهای مدیرکل آژانس همخوانی ندارد.
وی همچنین پیشنهاد داد که پس از شرایط فعلی، هیچگونه ملاقات رسمی از سوی وزیر امور خارجه ایران با این مقام صورت نگیرد و نام وی در فهرست تحریمها قرار گیرد.
این نماینده مجلس ضمن اشاره به پیگیریهای مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: نمایندگان بهطور جدی موضوع خروج از NPT را دنبال میکنند، چراکه ادامه عضویت در این پیمان به این معناست که ایران ضمن پایبندی کامل به تعهدات و محدود کردن فعالیتهای هستهای خود به اهداف صلحآمیز، تحت شدیدترین بازرسیها قرار گیرد، اما در مقابل، نهتنها حمایتی دریافت نکند، بلکه مراکز هستهای آن نیز هدف حمله قرار گیرد، بدون آنکه حتی محکومیتی از سوی مدیرکل آژانس مطرح شود.
وی در ادامه به پیامدهای بازرسیهای آژانس اشاره و خاطرنشان کرد: این بازرسیها در عمل میتواند زمینهساز سوءاستفاده و حتی جاسوسی شود، چراکه این افراد قابل اعتماد نیستند و اطلاعاتی را منتقل میکنند.
بروجردی تاکید کرد: با توجه به شرایط بهوجود آمده، عضویت ایران در NPT دیگر موضوعیتی ندارد و به نظر میرسد دیدگاه غالب در میان نمایندگان مجلس نیز همین است که پس از این تحولات، دلیلی برای پذیرش این سطح از محدودیتها وجود ندارد.
وی در پایان، موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران را مبنی بر عدم حرکت به سمت سلاح هستهای خواند و گفت: ما به دنبال بمب اتمی نیستیم، اما قرار نیست هم قواعد بازی را رعایت کنیم و هم در معرض بمباران قرار بگیریم و در یک جمعبندی، زمان خروج از NPT فرا رسیده است.
تبلیغات متنی
جدیدترین اخبار
رفع اختلال در سیستم بانکی تا پایان شب
شمار کشتهشدگان زلزله ونزوئلا به ۱۴۳۰ نفر افزایش یافت
استاندار خراسانرضوی: محل خاکسپاری رهبر شهید در حرم رضوی هنوز نهایی نشده است
اعلام آمادگی ایران برای کمک به مردم زلزلهزده ونزوئلا
فوتسال زنان ایران با دو پیروزی قهرمان جام کافا شد
ادعای والاستریتژورنال درباره حمله ایران به یک نفتکش
زمین لرزه ۶.۱ ریشتری بخش وسیعی از افغانستان را لرزاند
توضیحات اداره بنادر در رابطه با دود مشاهده شده در آبهای قشم
اعلام افزایش سطح تهدید در تنگه هرمز توسط نیروی دریایی آمریکا
ذخایر ارزی بانک مرکزی ۴.۵ میلیارد دلار افزایش یافت
صعود والیبال ساحلی ایران به نیمهنهایی تور فیوچرز هانگژو
هشدارنارنجی هواشناسی برای سه استان جنوبی
اعلام زمانبندی انتخاب واحد ترم تابستان دانشگاه آزاد
اسکوچیچ سرمربی پرسپولیس شد
انتخابات شوراهاچه زمانی برگزار میشود؟
برای سوختگیری پول نقد همراه داشته باشید