سلامت
کارشناس صنایع غذایی با تأکید بر اهمیت پایش ترکیبات شیمیایی در مواد غذایی گفت: افزایش بیش از حد نیترات و نیتریت در آب و مواد غذایی، میتواند تهدید جدی برای سلامت عمومی باشد.
به گزارش صبح ساحل به نقل از ایفدانا، سهراب شریفی با اشاره به کاربرد نیتریت در صنایع غذایی، افزود: در فرآوردههای گوشتی مانند سوسیس و کالباس، نیتریت بهعنوان نگهدارنده و عامل ضد میکروب مورد استفاده قرار میگیرد، اما مصرف بیش از حد آن میتواند منجر به تشکیل ترکیبات سمی و سرطانزا شود. همچنین نیتریت در بدن با هموگلوبین خون ترکیب شده و «متهموگلوبین» ایجاد میکند که توانایی انتقال اکسیژن به سلولها را کاهش داده و در موارد شدید میتواند موجب تنگی نفس و حتی خفگی شود.
وی با بیان اینکه نیترات یکی از منابع اصلی ورود این ترکیبات به بدن انسان است، اظهار کرد: سبزیجات، گوشتهای فرآوریشده و آب آشامیدنی از مهمترین منابع دریافت نیترات محسوب میشوند و در میان سبزیجات، سبزیهای برگی معمولاً بیشترین میزان نیترات را دارند. میزان نیترات در محصولات کشاورزی به عواملی همچون نوع و میزان مصرف کود، شدت نور، فصل کشت، زمان برداشت و سن فیزیولوژیکی گیاه وابسته است.
این کارشناس صنایع غذایی ادامه داد: به منظور اطمینان از ایمنی محصولات کشاورزی، آزمایشگاههای تحت پوشش معاونت غذا و دارو در سراسر کشور بهصورت مستمر میزان نیترات را بر اساس استانداردهای ملی و بینالمللی پایش میکنند. این پایشها با استفاده از تجهیزات پیشرفته از جمله دستگاه HPLC انجام میشود.
شریفی تأکید کرد: نظارت و پایش دقیق نیترات و نیتریت در مواد غذایی، اقدامی ضروری برای تأمین غذای سالم و حفاظت از سلامت جامعه است و نقش مهمی در پیشگیری از بروز مخاطرات ناشی از مصرف بیرویه این ترکیبات دارد.
تبلیغات متنی
جدیدترین اخبار
شناورسازی سازی به دنبال سه امتیاز مقابل کارا گستر
امضای سند توافق چارچوبی بین لبنان و رژیم صهیونیستی با حضور «روبیو»
تنگه هرمز به شرایط پیش از جنگ باز نخواهد گشت
تماس تلفنی وزرای خارجه ایران و انگلیس
تکذیب پیام منتسب به فرمانده نیروی هوافضای سپاه
ساعت کاری ادارات هرمزگان بهدلیل بازی ایران و مصر تغییر کرد
همسر رئیسجمهور سابق کره جنوبی به ۷ سال زندان محکوم شد
کشتههای زلزله ونزوئلا به ۵۸۹ تن رسید
نظر منفی رای دهندگان آمریکایی به جنگ با ایران
جزییات قیمت بلیت نجف-تهران و بالعکس
ساعت دیدار چادرملو و پرسپولیس تغییر کرد
ترامپ: ایران آتشبس را نقض کرده است
گفتگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و امارات
آزادی خدمه ایرانی نفتکش توقیف شده توسط آمریکا
بیشتر کشتیها از مسیر تحت کنترل ایران در تنگه هرمز استفاده میکنند