سلامت
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه سالانه ۵۸ هزار مرگ منتسب به آلودگی هوا ثبت میشود، اظهار داشت: باید از مردم به خاطر عملکرد خود عذرخواهی کنیم.
به گزارش صبح ساحل، علیرضا رئیسی، میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا را بسیار بالا دانست و گفت: این عدد وقتی در کنار مرگ و میر بیماران مزمن تنفسی، قلبی و عروقی، دیابت و بسیاری از بیماری های دیگر غیرواگیر گذاشته می شود، چشمگیر است و زیبنده نیست که با این مشکل دست و پنجه نرم می کنیم.
وی افزود: باید از مردم به خاطر عملکرد خود عذرخواهی کنیم که این بلاها را سر آنها میآوریم؛ اکنون وضعیت آلودگی هوا به گونهای است که دیگر نیاز به اندازه گیری و محاسبه ندارد. با یک نگاه، هوای تهران و برخی کلانشهرهای کشور نمایان است.
رئیسی با بیان اینکه شرمنده مردم هستیم، ادامه داد: من به عنوان معاون وزارت بهداشت عمیقا نگرانی خود را از وضعیتی که هست، اعلام می کنم و فکر می کنم مهم این است که خروجی عملکرد ما این شده است که اکنون وضعیت آلودگی به این شکل است.
معاون وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه تعطیل کردن شهر و مدرسه راه حل مقابله با آلودگی هوا نیست، اظهار داشت: به عنوان متولی سلامت مردم باید اعلام کنیم که این وضعیت هزینه های بسیار زیادی داشته که سالانه معادل ۱۷ میلیارد دلار است که در مقایسه با بودجه سلامت بسیار زیاد است.
نقش خودروهای تولید داخل در آلودگی هوا
معاون وزیر بهداشت با اشاره به نقش خودروهای فرسوده در آلودگی هوا گفت: خودروهای ملی ما، خودروهای خوبی نیستند؛ کاش خودروسازان ساخت خودرو را جمع می کردند و حال که قطعات خودرو را از چین وارد می کنند، کاش خودروی برقی به جای آن وارد می کردند.
رئیسی با بیان اینکه خودروسازان، محصولی تولید می کنند که در جاده، جان مردم را می گیرد و در شهر هم آلودگی ایجاد می کند، اظهار داشت: امروز نه تنها خودروهای فرسوده بلکه خودروهای نو نیز مصرف سوخت بسیار بالایی دارند و این در حالی است که بسیاری از کشورها در حال حذف مصرف سوخت بنزینی هستند.
وی با تاکید بر اینکه برای رفع آلودگی هوا باید به مشکل آلایندگی خودروها و صنایع توجه کرد، ادامه داد: شهر شانگهای چین که یکی از آلوده ترین شهرهای جهان بود، اکنون در حال رسیدن به حد استاندارد جهانی است. برای وضعیت هوای آلوده شهرهای کشور باید خیلی جدی، صادقانه برخورد کنیم.
رئیسی به قانون هوای پاک استناد کرد و گفت: در این قانون ۲۱ دستگاه اجرایی باید تکالیف خود را در مدت زمانی که قانون مشخص کرده، انجام دهند که از جمله می توان به بهبود کیفیت سوخت از سوی وزارت نفت و یا از رده خارج کردن خودروهای فرسوده اشاره کرد.
سلامت مردم شوخی بردار نیست
معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه فعالیت های دستگاه ها در زمینه هوای پاک بیشتر شده اما جوابگو نیست، افزود: این آلودگی فقط در تهران نیست و بسیاری از کلانشهرها مشکل آلودگی دارند اما نکته اینجاست که در سایر کلانشهرها پس از اعلام شاخص آلاینده ها و تشکیل جلسه اضطرار آلودگی هوا، به سرعت درباره تعطیلی شهر تصمیم گیری می شود اما در تهران مشکلات بیشتر است.
تبلیغات متنی
جدیدترین اخبار
بانک مرکزی: مردم نگران پیامدهای اختلال اخیر بانکی نباشند
هشدار سازمان غذا و دارو درباره مکمل ورزشی با نشان تجاری ON
كنكور رتبهبندی علمی موسسات غیردولتی بهزودی عملیاتی میشود
دستورالعمل فعالیتهای تابستانی دانشآموزان ابلاغ شد
آغاز مصاحبه مجازی پذیرفته شدگان دکتری دانشگاه آزاد از امروز
تغییر قیمت و سهمیه سوخت در دستور کار نیست
مسکن رکورد دار رکود در ۱۴۰۴ شد
کیپورد به عنوان تیم دوم راهی دور حذفی شد!
آمادهباش سراسری در صنعت برق
احراز هویت خریداران طلا و سکه الزامی شد
معاون قوه قضائیه: موتورسواری بانوان منع شرعی ندارد؛ قوه قضائیه هم موافق است
حادثه دریایی در نزدیکی سواحل عمان
شرط نتانیاهو برای خروج از لبنان/ تنها پس از خلع سلاح حزبالله از خاک لبنان عقبنشینی میکنیم
آخرین آمار زلزله ونزوئلا؛ 900 کشته و دهها هزار مفقود
فرمول جدید استخدام دولتی؛ سهم آزمون کتبی 70 درصد شد