جنوب کشور
سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان فارس گفت: برای مالک یا بهره بردار متخلفی که شبانه دیوار ورودی «باغ مینو» معروف به «کاسکه خانه» را در کمال کج فهمی و کج سلیقگی تخریب کرده بود پرونده قضایی تشکیل شده است.
به گزارش صبح ساحل صادق زارع اظهار داشت: شامگاه هفتم آبان بلافاصله بعد از اینکه مطلع شدیم مالک یا بهره بردار نهاد مستقل، خودسرانه با ماشین آلات در حال تخریب ورودی باغ مینو است به دلیل اهمیت موضوع، این تخلف درباره رعایت نکردن ضوابط میراث فرهنگی و عدول از ضوابط و دستورات از سوی خاطی را به صورت تلفنی با دادستان در میان گذاشتیم تا وی نتواند اقدام گسترده تری انجام دهد.
وی افزود: دادستان شبانه دستور توقف عملیات تخریب را داد. هشتم آبان طرح شکایت کتبی علیه خاطی و خلاطیان از سوی میراث فرهنگی استان فارس برای تکمیل پرونده قضایی به دادستان ارائه شد و موضوع در دست بررسی است.
زارع گفت: مسئول حقوقی ما پیگیر موضوع است و ما به عنوان اعضای حقوقی و شاکی از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان با نهادهای ذی ربط در ارتباط هستیم.
وی تاکید کرد: مالک کالبدی برخی عمارت ها و باغ ها، افراد اما مالک معنونی آنها همه مردم هستند و مالکان در آثاری که به ثبت ملی یا جانی رسیده است فقط با ارائه طرح بعد از دستورالعمل و مصوبه شورای فنی از سوی اداره کل میراث فرهنگی و شهردااری می توانند نسبت به تغییر کاربری یا مرمت آنها اقدام کنند.
با متجاوزان به میراث فرهنگی و تاریخی به شدت برخورد می شود
سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان فارس گفت: «باغ مینو» بافت میانه شیراز از دوره پهلوی اول در بلوار زند خیابان خیام واقع شده و در سال ۱۳۸۲ به ثبت ملی رسید، تمام میراث فرهنگی و تاریخی خط قرمز ما هستند و هر گونه اقدام در خصوص این باغ مانند مرمت کوشک مرکزی عمارت و سر در قبل ارائه طرح و تصویب آن بدون مجوز از سوی میراث فرهنگی تخلف و با خاطیان به شدت برخورد قانونی می شود ما در این خصوص استوار هستیم و کوتاه نمی آییم این آثار تاریخی هویت میراثی ما هستند و باید همه در حفظ آنها کوشا باشیم و این امر به فرهنگ تبدیل شود.
زارع در خصوص اینکه چه برخورد قضایی با این متخلف صورت میگیرد ، گفت: قوانینی برای برخورد با خاطیان میراث فرهنگی وجود دارد اما برخود قضایی با توجه به اینکه با کدام ماده استناد شود و دفاعیات دو طرف با نظر نهادهای ذی ربط در نظر گرفته می شود.
وی تاکید کرد: باغ مینو منتسب به شخص مهمی به نام نمازی از خیران شیراز بود. وی بیمارستان نمازی شراز را احداث و اولین کسی بود که آب آشامیدنی بهداشتی را به شیراز آورد. این باغ توسط خاندان نمازی به مالک فعلی آن فروخته شده است و قرار بود با ارائه طرح بعد از مصوبه اداره کل میراث فرهنگی با حفظ اثر به مراکز اقامتی و پذیرایی در قالب طرح های گردشگری تغییر کاربری شود.
تبلیغات متنی
جدیدترین اخبار
شناورسازی سازی به دنبال سه امتیاز مقابل کارا گستر
امضای سند توافق چارچوبی بین لبنان و رژیم صهیونیستی با حضور «روبیو»
تنگه هرمز به شرایط پیش از جنگ باز نخواهد گشت
تماس تلفنی وزرای خارجه ایران و انگلیس
تکذیب پیام منتسب به فرمانده نیروی هوافضای سپاه
ساعت کاری ادارات هرمزگان بهدلیل بازی ایران و مصر تغییر کرد
همسر رئیسجمهور سابق کره جنوبی به ۷ سال زندان محکوم شد
کشتههای زلزله ونزوئلا به ۵۸۹ تن رسید
نظر منفی رای دهندگان آمریکایی به جنگ با ایران
جزییات قیمت بلیت نجف-تهران و بالعکس
ساعت دیدار چادرملو و پرسپولیس تغییر کرد
ترامپ: ایران آتشبس را نقض کرده است
گفتگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و امارات
آزادی خدمه ایرانی نفتکش توقیف شده توسط آمریکا
بیشتر کشتیها از مسیر تحت کنترل ایران در تنگه هرمز استفاده میکنند