05

آذر

1404


اقتصادی

07 آبان 1404 08:34 0 کامنت

در حالی که مردم منطقه از ناایمنی و کمبود زیرساخت‌های جاده‌ای گلایه دارند، مسئولان از اجرای باند دوم، روکش آسفالت و فعالیت مستمر در این محور سخن می‌گویند. اما پرسش اصلی همچنان باقی است: چرا با وجود این همه “پیشرفت”، هنوز این جاده یکی از خطرناک‌ترین مسیرهای جنوب کشور است؟

جاده‌بندرعباس-کهورستان-لار-جهرم به طول کلی ۳۸۶ کیلومتر یکی از راه‌های راهبردی کشور محسوب می‌شود که استان هرمزگان را به فارس و استان‌های مرکزی متصل می‌کند. این محور، علاوه بر اهمیت ترانزیتی، نقش پدافندی در شبکه حمل‌ونقل کشور دارد و مسیر جایگزین محورهای بندرعباس-سیرجان و بندرعباس-داراب-شیراز به شمار می‌رود.

با وجود جایگاه حیاتی این محور، سال‌هاست مردم محلی و رانندگان عبوری از ناایمنی شدید مسیر کهورستان-لار گلایه دارند. به گفته ساکنان، «روزی نیست که در این مسیر، خانواده‌ای داغدار نشود». نبود علائم راهنمایی و رانندگی، چراغ‌های هشداردهنده، نیوجرسی، بشکه و مخروط ترافیکی و حتی نوار خطر ساده، در کنار آسفالت فرسوده و تاریکی شبانه، این جاده را به «جاده مرگ» تبدیل کرده است.

بخش زیادی از تصادفات منجر به فوت در محور بندرعباس-کهورستان-لار، ناشی از همین کمبودهای ایمنی است؛ موضوعی که بارها از سوی پلیس راه و کارشناسان تصادفات نیز تأیید شده است. با این حال، هنوز اقدام عملی مشخصی برای رفع خطرات بنیادین مسیر صورت نگرفته و مردم منطقه از وعده‌های مکرر مسئولان استانی و ملی خسته‌اند.

واکنش مسئولان استانی

در پاسخ به این انتقادات، محمدمهدی رضایی لری، معاون راه‌های روستایی و فرعی اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان، اعلام کرد که:«دوبانده‌سازی و بهسازی این مسیر در حوزه اداره کل راه و شهرسازی استان و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور است. در حوزه اداره کل راهداری نیز وظایف مربوط به روکش آسفالت، نگهداری، خط‌کشی و نصب علائم انجام می‌شود و این اقدامات به‌صورت مستمر در محور کهورستان در حال اجراست. از نظر عملکردی، اداره کل راهداری وظایف خود را انجام داده و بهتر است نظر کارشناسان پلیس نیز در این خصوص پرسیده شود.»

رضایی تأکید کرده است که از منظر عملکردی، حوزه راهداری کار خود را انجام داده و بخش‌هایی از مسیر در اختیار سایر نهادهاست.

گزارش اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان

در پاسخ به پیگیری روزنامه «صبح ساحل»، اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان، جزئیات تازه‌ای از وضعیت اجرایی پروژه ارائه داده است.

طبق اعلام این اداره: «طول کل محور بندرعباس کهورستان لارجهرم ۳۸۶ کیلومتر است که ۱۵۱ کیلومتر آن در محدوده استان هرمزگان قرار دارد. عملیات احداث باند دوم به طول ۹۲ کیلومتر تا سه‌راهی رویدر تکمیل و در حال بهره‌برداری است. ۴ کیلومتر از مسیر نیز به اداره کل راه و شهرسازی تفویض شده و عملیات احداث ۵۵ کیلومتر دیگر بر عهده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور است.»

همچنین در این گزارش آمده است:«از این میزان، ۳۶ کیلومتر از سوی شرکت ساخت به شرکت ریل گستر (قرارگاه خاتم‌الانبیاء) واگذار شده که با رفع معارضین ملکی، پروژه با سرعت بیشتری در حال انجام است. قطعه سوم از تنگه دالان تا انتهای مسیر نیز به طول ۱۹ کیلومتر در مرحله مناقصه قرار دارد. در خصوص قطعه اول به طول حدود ۵ کیلومتر که به اداره کل راه و شهرسازی واگذار شده، عملیات خاکریزی به‌طور کامل انجام شده و در صورت تأمین اعتبار تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید.»

اداره کل راه و شهرسازی در ادامه تأکید کرده که این پروژه با پیگیری استاندار هرمزگان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، جزو طرح‌های اولویت‌دار ملی است و با اختصاص منابع پایدار، می‌تواند تا چند سال آینده به بهره‌برداری کامل برسد.

واقعیت میدانی و نگاه کارشناسان

در حالی که آمارهای رسمی از پیشرفت فیزیکی پروژه خبر می‌دهند، مشاهدات میدانی و گزارش‌های مردمی راه نشان می‌دهد که بسیاری از نقاط مسیر همچنان فاقد ایمنی کافی هستند. خط‌کشی‌های محو شده، نبود روشنایی، و فقدان علائم هشداردهنده در پیچ‌ها و گردنه‌ها، از جمله مشکلات اصلی مسیر است.کارشناسان حوزه حمل‌ونقل معتقدند که دوگانگی مدیریتی میان دستگاه‌های اجرایی سبب کندی پیشرفت کار و نبود هماهنگی در اقدامات ایمنی شده است. به گفته یکی از کارشناسان سابق وزارت راه، “وقتی یک محور بین چند نهاد تقسیم می‌شود، هیچ‌کس مسئول مستقیم نتیجه نهایی نیست؛ در نهایت، قربانی اصلی مردم می‌شوند.”

در کنار ضعف ایمنی، موضوع تأمین اعتبار نیز همواره چالشی جدی بوده است. پروژه‌های بزرگراهی جنوب کشور معمولاً با کمبود بودجه و تأخیر در پرداخت‌ها مواجه‌اند، و این مسئله باعث می‌شود بسیاری از طرح‌ها نیمه‌کاره بمانند یا با سرعتی بسیار پایین پیش بروند.محور بندرعباس -کهورستان-لار-جهرم نه‌تنها یک مسیر ارتباطی، بلکه شریان حیاتی جنوب کشور است. جاده‌ای که نقش مهمی در توسعه اقتصادی، گردشگری و جابجایی کالا دارد، نباید همچنان تهدیدی برای جان مردم باشد.افکار عمومی از مسئولان انتظار دارند به جای اعلام درصد پیشرفت پروژه‌ها و تفکیک وظایف اداری، به صورت میدانی و ملموس، ایمنی این محور را تضمین کنند. مردم از وعده خسته‌اند؛ آنچه می‌خواهند، جاده‌ای ایمن، روشن، و قابل‌اعتماد است.

هر روز تأخیر در بهسازی و دوبانده‌سازی این مسیر، ممکن است به بهای جان انسانی تمام شود و هیچ بودجه‌ای، هیچ پروژه‌ای، ارزش از دست رفتن جان یک انسان را ندارد.

روزنامه صبح ساحل

دیدگاه ها (0)
img
خـبر فوری:

فعالیت مدارس و دانشگاه‌های هرمزگان در روزهای ۶، ۸ و ۹ آذرماه غیر حضوری شد