معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به توزیع نامتوازن نیروی پرستاری در کشور گفت: اگرچه از نظر تعداد فارغالتحصیلان پرستاری در وضعیت مطلوبی قرار داریم، اما استانهایی مانند هرمزگان، بوشهر، تهران، خوزستان و سیستان و بلوچستان با کمبود شدید نیرو مواجهاند. به گفته او، نظام سلامت کشور با بیش از ۱۰۰ هزار کمبود پرستار روبهروست و نسبت پرستار به تخت فعال در ایران کمتر از نصف میانگین جهانی است.
به گزارش صبح ساحل و به نقل از فرارو، عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت، به مناسبت هفته پرستار در گفتوگویی تفصیلی با اشاره به وضعیت نیروی پرستاری در کشور اظهار کرد: جامعه آماری تمام پرستاران شاغل در مراکز درمانی کشور در سامانهای جامع و داشبورد مدیریتی ثبت شده و بر اساس آخرین آمار، بیش از ۲۱۵ هزار نفر از گروه پرستاری شامل پرستاران، تکنسینهای اتاق عمل، هوشبری، کمکپرستاران و بهیاران در مراکز دولتی و خصوصی مشغول خدمت هستند.
به گفته عبادی، حدود ۱۴۵ هزار نفر از این تعداد را پرستاران تشکیل میدهند و سهم نیروهای اتاق عمل و هوشبری به ترتیب ۲۲ هزار و ۱۶ تا ۱۷ هزار نفر است. همچنین بیش از ۱۶۰۰ مرکز پرستاری در منزل در کشور فعالاند.
او با بیان اینکه سازمان نظام پرستاری در حال حاضر ۲۹۰ هزار عضو دارد، افزود: بخشی از اعضا بازنشسته شدهاند و در آمار شاغلان فعلی وزارت بهداشت قرار نمیگیرند.
عبادی با اشاره به توزیع نامتوازن نیروها گفت: «اگرچه از نظر تعداد پرستاران دانشآموخته وضعیت مطلوبی داریم، اما پراکندگی جغرافیایی مناسب نیست. استانهای هرمزگان، بوشهر، تهران، خوزستان و سیستان و بلوچستان بهشدت با کمبود نیرو مواجهاند و این مسئله فشار کاری بر نیروهای موجود را چند برابر کرده است.»
وی با تأکید بر اینکه کمبود بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در کشور، نسبت پرستار به تخت فعال را به کمتر از نصف میانگین جهانی رسانده است، افزود: «افزایش سن پرستاران، مهاجرت نیروهای باتجربه و خروج جوانترها زنگ خطری جدی برای آینده نظام سلامت است. فشار کاری بالا، شیفتهای فشرده و پرداختهای نامتناسب موجب فرسودگی شغلی و کاهش انگیزه در میان پرستاران شده است.»
معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به ضرورت اصلاح نظام پرداخت تصریح کرد: «در برخی موارد، کارانه و مزایای پرستاران متناسب با حجم و سختی کار نیست و این موضوع باید بهصورت جدی بازنگری شود.»
او همچنین بر افزایش بودجه پرستاری، استخدام سالانه نیروهای جدید، بهبود شرایط کاری، ارتقای منزلت اجتماعی پرستاران، معافیت مالیاتی، طرحهای نگهداشت و اسکان پرستاران و گسترش بورسیهها تأکید کرد و گفت: «تا زمانی که جایگاه پرستاران در نظام سلامت تقویت نشود، دستیابی به نظام سلامت کارآمد و پایدار ممکن نخواهد بود.»
تبلیغات متنی
جدیدترین اخبار
اعلام افزایش سطح تهدید در تنگه هرمز توسط نیروی دریایی آمریکا
ذخایر ارزی بانک مرکزی ۴.۵ میلیارد دلار افزایش یافت
صعود والیبال ساحلی ایران به نیمهنهایی تور فیوچرز هانگژو
هشدارنارنجی هواشناسی برای سه استان جنوبی
اعلام زمانبندی انتخاب واحد ترم تابستان دانشگاه آزاد
اسکوچیچ سرمربی پرسپولیس شد
انتخابات شوراهاچه زمانی برگزار میشود؟
مبارزه علیه آفت سن گندم به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار رسید
اطلاعیه در خصوص وضعیت اعتبار صورتحسابهای کاغذی و الکترونیکی
آغاز نام نویسی کتب درسی پایههای ورودی در هرمزگان
فعالسازی مجدد تجارت ایران و امارات
نشست مشترک سران قوا برگزار شد
فراهم شدن امکان ویرایش حوزه آزمون پذیرش دستیار تخصصی
پخش بازی بعدی ایران در سینماها؛ به شرط صعود
بانک مرکزی: مردم نگران پیامدهای اختلال اخیر بانکی نباشند
برای سوختگیری پول نقد همراه داشته باشید