سیاسی
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی، در گفتوگو با «ژنو سولوشن» تاکید کرد که دانش هستهای ایران همچنان پابرجاست و مسیر دیپلماسی با تهران باید حفظ شود. او گفت ایران قصد ساخت بمب اتم ندارد و همکاری محدود تهران با آژانس پس از حملات اسرائیل قابل تحسین است.
به گزارش صبح ساحل، گروسی افزود که حملات اسرائیل و آمریکا در ژوئن گذشته به تأسیسات هستهای ایران در اصفهان، نطنز و فردو آسیب جدی زد، اما دانش فنی ایران از بین نرفته و سانتریفیوژها قابل بازسازی هستند. همچنین ایران هنوز حدود ۴۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنیشده با غنای ۶۰ درصد در اختیار دارد که کمی کمتر از حد لازم برای ساخت تسلیحات هستهای است. اگر غنیسازی بیشتر میشد، ایران میتوانست مواد لازم برای ساخت تقریبا ده بمب اتمی را داشته باشد. اما هیچ نشانهای دال بر قصد تهران برای ساخت بمب وجود ندارد.
آژانس پیش از حملات این تأسیسات را بازرسی کرده و از آن زمان نظارت ماهوارهای دارد. کشورهای دیگر نیز به همین نتیجه رسیدهاند.
گروسی خاطرنشان کرد که پس از جنگ دوازده روزه، ایران میتوانست همکاریهای بینالمللی را قطع و از معاهده منع گسترش سلاحهای هستهای خارج شود، اما این کار را نکرد. او این تصمیم را ستود و گفت ارتباط دیپلماتیک با ایران همچنان ادامه دارد، هرچند دسترسی بازرسان محدود است که به دلایل امنیتی قابل فهم است. او هشدار داد اگر دیپلماسی شکست بخورد، احتمال استفاده از زور افزایش مییابد.
تبلیغات متنی
جدیدترین اخبار
شناورسازی سازی به دنبال سه امتیاز مقابل کارا گستر
امضای سند توافق چارچوبی بین لبنان و رژیم صهیونیستی با حضور «روبیو»
تنگه هرمز به شرایط پیش از جنگ باز نخواهد گشت
تماس تلفنی وزرای خارجه ایران و انگلیس
تکذیب پیام منتسب به فرمانده نیروی هوافضای سپاه
ساعت کاری ادارات هرمزگان بهدلیل بازی ایران و مصر تغییر کرد
همسر رئیسجمهور سابق کره جنوبی به ۷ سال زندان محکوم شد
کشتههای زلزله ونزوئلا به ۵۸۹ تن رسید
نظر منفی رای دهندگان آمریکایی به جنگ با ایران
جزییات قیمت بلیت نجف-تهران و بالعکس
ساعت دیدار چادرملو و پرسپولیس تغییر کرد
ترامپ: ایران آتشبس را نقض کرده است
گفتگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و امارات
آزادی خدمه ایرانی نفتکش توقیف شده توسط آمریکا
بیشتر کشتیها از مسیر تحت کنترل ایران در تنگه هرمز استفاده میکنند