05

آذر

1404


اجتماعی

30 مهر 1404 08:50 0 کامنت

از آنجایی که همه می‌دانیم مدرسه صرفا مکانی برای آموزش مفاهیم درسی نیست، بلکه محیطی برای پرورش شخصیت، تقویت مهارت‌های اجتماعی و ساختن آینده‌ای روشن برای نسل جدید است، نقش والدین در این مسیر از اهمیت خاصی برخوردار است. معلمان هر چقدر هم پرتلاش باشند نیاز به همراهی و همکاری پدر و مادر به وضوح احساس می‌شود. یکی از مهم‌ترین مزایای این ارتباط، شناخت بهتر معلم از شرایط فردی دانش‌آموزان است. والدین می‌توانند اطلاعاتی درباره روحیات، مشکلات خانوادگی، یا استعدادهای خاص فرزند خود در اختیار معلم قرار دهند که در کلاس درس قابل مشاهده نیست. این آگاهی به معلم کمک می‌کند روش تدریس یا برخورد خود را متناسب با نیازهای هر دانش‌آموز تنظیم کند.

از سوی دیگر، والدین نیز با در جریان بودن عملکرد تحصیلی و رفتاری فرزندشان در مدرسه، می‌توانند حمایت‌ها و مداخلات لازم را در خانه انجام دهند.

بسیاری از مشکلات درسی یا رفتاری دانش‌آموزان، اگر در مراحل اولیه شناسایی و با همراهی والدین و معلم حل شوند، از تبدیل شدن به بحران‌های جدی در آینده جلوگیری می‌شود. متأسفانه در برخی موارد، والدین فقط در جلسات رسمی انجمن اولیا و مربیان شرکت می‌کنند یا تنها زمانی با مدرسه تماس می‌گیرند که مشکلی پیش آمده باشد. این نوع ارتباط محدود، نمی‌تواند تأثیر مثبتی بر رشد همه‌جانبه‌ی دانش‌آموز داشته باشد. برعکس، ارتباط منظم، فعال و دوطرفه میان والدین و مربیان، زمینه‌ساز اعتماد متقابل، هم‌افزایی تربیتی و افزایش انگیزه دانش‌آموزان برای پیشرفت خواهد بود.

امروزه با وجود ابزارهای ارتباطی متنوع مانند پیام‌رسان‌ها، تماس‌های تصویری و سامانه‌های آموزشی آنلاین، برقراری ارتباط مداوم میان خانه و مدرسه آسان‌تر از گذشته شده است.

تنها کافی است اراده‌ای برای تعامل سازنده وجود داشته باشد. باید به این نکته توجه داشت که دانش‌آموزان در بستری موفق خواهند شد که در آن هم خانه و هم مدرسه، با همدلی و همکاری، در مسیر رشد فکری و عاطفی آن‌ها گام بردارند.

این همکاری، نه تنها به نفع دانش‌آموز است، بلکه باعث ارتقای کیفیت آموزش، کاهش مشکلات رفتاری و ایجاد محیطی سالم و حمایتگر برای همه‌ی اعضای جامعه‌ی آموزشی خواهد شد.

روزنامه صبح ساحل

دیدگاه ها (0)
img
خـبر فوری:

حقوق 1405 کارمندان دولت مشخص شد