اجتماعی
کارمندی که به درخواست محل کار خود از «چتجیپیتی» استفاده کرده بود، توسط رئیسش با هوش مصنوعی جایگزین شد.
به گزارش صبح ساحل، وقتی رئیس شما اصرار میکند که از هوش مصنوعی برای کار خود استفاده کنید، آیا تسلیم خواستههایش میشوید یا در برابر استفاده از این فناوری مقاومت میکنید؟ واقعیت این است که اگر در موقعیت مجبور شدن به این کار هستید، ممکن است در هر دو صورت محکوم به شکست باشید.
به نقل از فیوچریسم، پیشنهاد میکنیم از تجربه «کوین کانترا»(Kevin Cantera)، مرد اهل شهر لاس کروسس ایالت نیومکزیکو درس بگیرید. کانترا پس از این که او و همکارانش به استفاده از «چتجیپیتی»(ChatGPT) تشویق شدند، با کمال میل این کار را پذیرفتند.
پاداش کانترا برای همراهی با این خواسته پس از ۱۷ سال خدمت صادقانه در شرکت فناوری آموزشی، جایگزین شدن با یک مدل زبانی بزرگ به همراه دهها نفر از همکارانش بود. این اتفاق پس از آن رخ داد که رئیس کانترا به او اطمینان داده بود با هوش مصنوعی جایگزین نخواهد شد.
طنز تلخ ماجرا این بود که کانترا - یک محقق و مورخ - واقعاً به کمک هوش مصنوعی علاقه زیادی پیدا کرده بود و در یک مصاحبه گفت: این فناوری برای من به عنوان یک نویسنده، فوقالعاده بود.
کانترا تا حدودی به یک رامکننده هوش مصنوعی تبدیل شده بود و ادعا میکرد در ارائه دستورالعملهایی مهارت پیدا کرده است که به هوش مصنوعی در تولید اطلاعات دقیق و غیر توهمی کمک میکنند. او همیشه مطمئن میشد که این اطلاعات را بررسی، ویرایش و بازنویسی کند. کانترا گفت: من مدل زبانی بزرگ را به عنوان یک همکار در نظر گرفتم. بهرهوری من فوقالعاده بود.
مدل زبانی بزرگ واقعاً همکار بود اما همکار رئیس کانترا.
کانترا قطعاً تنها نیست. رؤسای سراسر جهان، کارمندان خود را اخراج میکنند و جای آنها را با خوشحالی به عوامل هوش مصنوعی اثباتنشده میدهند یا این که نیروی کار خود را به یک گروه کوچک تقلیل میدهند و هر کسی را که از تعدیل نیرو جان سالم به در میبرد، مجبور میکنند تا با کمک فناوریهای هوش مصنوعی، جای خالی را پر کنند. بسیاری از آنها آشکارا از این موضوع ابراز خوشحالی کردهاند. با وجود این، تلاش سریع برای جایگزینی دانش فنی انسانی با فناوریهای توهمزا در رویارویی با کارفرمایانی که آن را پذیرفتهاند، اغلب آنها را به تکاپو میاندازد تا دوباره انسانها را استخدام کنند.
به علاوه، مجموعهای از تحقیقات منتشر شده است که شکافهای بزرگی را در وعدههای این فناوری برای متحول کردن بهرهوری نشان میدهد. یک پژوهش انجامشده در دانشگاه «امآیتی»(MIT) نشان داد ۹۵ درصد از شرکتهایی که هوش مصنوعی را به کار گرفتهاند، هیچ رشد معناداری را در درآمد خود مشاهده نکردهاند. یک پژوهش دیگر نشان میدهد این امر یک گردش کار ناامیدکننده و ناکارآمد را ایجاد کرده است که در آن کارمندان، کارهای بیکیفیت هوش مصنوعی را ارائه میدهند و در نهایت کار بیشتری را برای همکارانشان به وجود میآورند که باید تلاشهای ناموفق را اصلاح کنند.
با توجه به این که دهها نفر از همکاران کانترا دیگر در شرکت نیستند، او نمیداند آیا اصلاً کسی باقی مانده است که به محل کار کارفرمای سابقش رسیدگی کند یا خیر.
کانترا گفت: مطمئنم که آنها سعی دارند آنچه را که از هوش مصنوعی دریافت میکنند، مورد بررسی قرار دهند، اما این را هم میدانم که تعداد قابل توجهی از متخصصان موضوعی را کنار گذاشتهاند. وحشتناک است که فکر کنیم آنها میتوانند بدون هیچ تضمین کیفیت یا بررسی تخصصی واقعی یک موضوعی، به خروجی مدل تکیه کنند.
جدیدترین اخبار
ورود دادستان هرمزگان به تخلف در صدور بارنامهها/ قصور انجمن صنفی محرز شد
بهرهبرداری از مدرسه نفت ستاره خلیج فارس مجهز به پنل خورشیدی
جهش بورس در آغاز هفته
روایت ۲۰ سال سرمایهگذاری در آب شیرینکن های بندرعباس
محمدامین ادریسی؛ مردی که اعتماد مردم را با خدمت و تلاش به دست آورد
کاهش ۱.۷ درصدی نرخ بیکاری در هرمزگان؛ پایینتر از میانگین کشوری
اعطای کد نمایندگی جنرال شرکت بیمه تعاون در استان هرمزگان
ثبتنام وام ۵۰ میلیونی برای روستاییان کشور آغازشد
ایران خودرو: قیمت جدید محصولات بزودی اعلام خواهد شد
کارمندی که به درخواست رئیسش از «چتجیپیتی» استفاده کرده بود، اخراج شد!
مدافع پرسپولیس به تیم ملی فوتبال ایران دعوت شد
اینفوگرافی
نجات تنهاترین بنای صفوی بندرعباس
چطور قوی بمانیم و از فشارها عبور کنیم؟
افزایش رنج انسانی یا تشخیصهای روانپزشکی